• Anonym (Fy bubblan)

Våran toastmadame förstörde bröllopet..

Ja som rubriken tyder..

Vi valde min bästa vän som toastmadame. Ett perfekt val tyckte vi, DÅ..
    Men nu med facit i handen är jag så fruktansvärt besviken och förtvivlad.

Såhär var det.. Vi hade gjort upp en lista med vad som skulle hända under kvällen.
    Bl.a detta:

* Välkommstdrink till gästerna medans vi fotades
    Fick dom vänta länge på för att hon inte gjort färdigt det. När folk fråpgade fick dom snäsiga svar tillbaka

* Alla skulle få varsit glas när vi kom till lokalen
    Alla UTOM våra två barn fick. Så alla skålade med oss utom våra två barn

* Gästboken hade vi önskat att alla skulle skriva på varsinn sida så vi kunnat sätta in kort på dom som skrivit.
    Det sa hon aldrig till gästerna så det är kluddat lite överrallt i boken, kameran som skulle ligga där fanns men utan batterier fast vi köpt

* Hon "donderade" med mig hela kvällen
    så efter ett tag grät jag för att hon var så otrevlig. Gäster skällde ut henne och bad henne låta mig vara

* När vi skulle skära tårtan ville vi att alla skulle se och bad henne be hon säga att nu var det dags för tårtan. Några få stod framför oss. När hon säger "Alla som vill se är här nu". Efteråt har folk sagt hur besvika dom är för att dom inte fick se tårtan skäras..

* Alla tal och spex skulle anmälas till henne.
     MEN vi sa till henne att spontal tal uppskattas.
    När folk väl ville hålla tal blängde hon på dom så hälften sa bara Tack för att vi fick komma och satte sig ner. Efter bröllopet har dom berättat detta för oss..

* Alla lekar vi önskade ha och hade köpt saker till, pysslat ihop och skrivit ut otaliga lappar till. Blev aldrig av, hon gillar inte lekar

Efter kvällen gick så blev hon bara fulare och fullare. Slutade med att hon gick ut på gården och spydde. Visste knappt vars hon var. Så hennes sambo fick ta med henne hem.

Flera av mina närmaste vänner och släkt kännde inte igen henne alls och jag som kännt hemme för alltid känner inte igen henne. Efter bröllopet har hon inte hört av sig och åkte hem utan ett samtal eller sms. Inte ett förlåt..

Hoppas någon här orkade ta sig igenom hela inlägget och kan komma med något tips. Vad gör jag nu?? Det är ju inte direkt så vi kan gifta om oss och ha en ny fest

• Svar på tråden Våran toastmadame förstörde bröllopet..
  • Annika611

Oj hjälp! Min spontana reaktion är att hon var helt sjukligt nervös och därför reagerade med att var snäsig och disträ. Nu kanske hon skäms... Vänta ett tag och se om hon hör av sig med en ursäkt.

• Anonym (Fy bubblan)

Trodde det först åxå. Men hon arbetar som festfixare och har varit toastmadame på många bröllop..
    Men hoppas självklart om ett förlåt

• Anonym

Detta är ju en mardröm, och nästintill oförlåtligt.

Hoppas hon har en bra förklaring till varför det blev sådär fel.

Och att Ni kan vara vänner i framtiden.

• 201212
    Anonym skrev 2011-09-04 19:33:01 följande:

Detta är ju en mardröm, och nästintill oförlåtligt.

Hoppas hon har en bra förklaring till varför det blev sådär fel.

Och att Ni kan vara vänner i framtiden.

Förlåt tryckte på anonym av misstag.

Men det är jag 201212 som skrivit denna åsikt & står för denna åsikt.

• förlovadflicka

Men det låter ju nästan för hemskt för att vara sant... Tur att vi har min mamma som toastmadame, henne vet jag iaf var jag har. (Och vi har alkoholfritt så hon kommer inte gå ut och spy, haha :P)

Försök se förbi henne och tänk på det som säkert var underbart på bröllopet!

• Annika611
    Anonym (Fy bubblan) skrev 2011-09-04 19:28:18 följande:
    Trodde det först åxå. Men hon arbetar som festfixare och har varit toastmadame på många bröllop..
    Men hoppas självklart om ett förlåt
    Vet du om hon varit duktig som toastmadame tidigare?
  • Fröken Emma

Fy så tråkigt för er!! Lider verkligen med er.

Jag hade blivit helt förtvivlad om inte alla lekar, som jag har planerat i flera månader, inte blir av.

MEN, jag tycker du omedelbart ska kontakta henne!! Nått kan ju ha hänt i hennes liv som hon inte ville belasta dig med mitt i allt. Kanske hade det varit bättre att göra det, men hon kunde ju underhålla det för din skull, o då är det beundransvärt.
    Att hon drack för mycket kan ju vara ett tecken på nervositet mm.
    Så ta genast kontakt med henne och får höra hennes sida av historien. Du kanske blir förvånad av vad du komer få höra.

Styrkekramar

• Cylt

Usch vad tråkigt!! Det påminner om den toastmadame min bror och svägerska hade. Hon var komplett vidrig, dryg och otrevlig. Hon blev fullare och fullare och således allt sämre på sin uppgift. En halvtimme in i middagen, då hon var fullt upptagen med att fota sig själv under klänningen med engångskamerorna på borden, klev trubaduren in och började försöka styra upp både stämning och tal, men då surnade hon till och började vråla i micken att det minsann var hon som var toastmadame på det här bröllopet. Efter ytterligare någon timme sket hon i vilket och satt utanför med en ständig drink i handen och rökte. Det sjukaste är nog att min brorsa med fru inte verkade störda av hennes tilltag, det var bara merparten av "hans" sida (hennes har jag ingen koll på) som undrade varför de valt eh, en person som varken kunde hantera folk, stress eller alkohol. Men det viktigaste är ju att de var nöjda - och det är de! Angående er toastmadame; fråga henne varför hon valde att hantera ert bröllop som hon gjorde. OM hon går igenom någon livskris hade det ju varit snyggt att flagga för det, både för sin egen och er skull. Försök att bortse från henne och minns er bröllopsdag för allt annat, som blev underbart

• Margaux

Så himla tråkigt! Låter inte direkt som en bästa vän......
    Jag vet inte helt vad jag ska råda till för hade det varit mig som varit du så hade jag nog haft svårt att förlåta!
    Du måste ju i alla fall få någon slags förklaring.... och sen ta det därifrån!

Sen måste du och din man välja att lägga energin på det positiva på bröllopsdagen istället! Gjort är gjort och ni kan inte ändra på det förflutna ändå! Så välj ett positivt fokus och tänk på de fina stunderna!

Grattis till giftemålet och att du trots allt blev gift med den man du älskar, med eller utan lekar och fullständiga tal!!

• April30

OJ!
    Nu blir jag sjukt nervös själv inför mitt kommande bröllop.

Jag är aldeles för långsint (tyvärr) för att kunna förlåta ett sådan beteende på dagen D då det bara skall handla om brudparet.
    Oavsett livskris, avundsjuka eller vad det nu kan ligga bakom så är det oförlåtligt beteende hon gjort. Man skal kunna säga ifrån den posten om man känner att man inte klarar av det just där och då. Hänt är hänt.

En riktigt ångerfull ursäkt borde hon kunna få ur sig tycker man. Men jag är inte den som skulle fiska efter den.

Som flera har sag så försök att komma ihåg de glada och fina stunderna ni hade den dagen och focusera på det.
    Kanske ta upp de lekar du gjort i ordning under någon annan fest ni har och vad gäller gästboken kanske det går att scanna in alla sidor i datorn och sedan klippa och klistra så att ni får en hälsning i varsit dokument för att sedan skriva ut och rama in eller klistra in i gästboken på nytt med foto som ni får ta på gästerna i efterhand eller ta något gammalt kort.
    Göra det bästa av de glada minnena.

Styrka och kärlek.

• Anonym (Fy bubblan)

Tack till er alla <3

Har fått veta att hon var mest arg för att det var meningen att hon skulle gifta sig för ca 3 årsedan. Men det höll inte med den killen. Så troligen berodde allt på at hon var avundsjuk på mig.. Det är den förklaringen jag hört på håll. Men henne ha rjag inte hört något av ännu.

Jag och min make minns allt som blev perfekt och alla runt omkring oss som gjorde dagen perfekt. Vi försöker bortse från hennes beteende och har vänner bakom oss som säger hur trevligt dom hade trots att hon var sur och grinig

• Silketuss
    Anonym (Fy bubblan) skrev 2011-09-07 12:16:00 följande:
    Tack till er alla <3

Har fått veta att hon var mest arg för att det var meningen att hon skulle gifta sig för ca 3 årsedan. Men det höll inte med den killen. Så troligen berodde allt på at hon var avundsjuk på mig.. Det är den förklaringen jag hört på håll. Men henne ha rjag inte hört något av ännu.

Jag och min make minns allt som blev perfekt och alla runt omkring oss som gjorde dagen perfekt. Vi försöker bortse från hennes beteende och har vänner bakom oss som säger hur trevligt dom hade trots att hon var sur och grinig
    Det var bra att den dåliga ursäkten inte kom direkt från henne. För om hon verkligen kände så, borde hon inte ha accepterat uppdraget som toastmadame från första början. Ni gör helt rätt som försöker fokusera på allt det andra, istället för på henne och hennes beteende.
  • Margaux
    Anonym (Fy bubblan) skrev 2011-09-07 12:16:00 följande:
    Tack till er alla <3

Det mest ledsama i det hela är väl att du förlorat din bästa vän? För riktiga vänner glädjer sig med en och blir inte avundsjuk av en sån här sak......
    Skönt att ni ändå kan fokusera på det fina i er dag!
  • Anonym (Fy bubblan)
    Margaux skrev 2011-09-07 18:31:08 följande:
    Det mest ledsama i det hela är väl att du förlorat din bästa vän? För riktiga vänner glädjer sig med en och blir inte avundsjuk av en sån här sak......
    Skönt att ni ändå kan fokusera på det fina i er dag!
    Precis det är det jag är så ledsen över. Samtidigt så är det JAG som söker kontakt med henne och hon vägrar prata med mig :( vad har jag gjort fel?
  • Jag han

oj, vad märkligt..

Om det vore jag, och inte ville släppa henne än, skulle jag skrivit brev till henne. Berättat exakt hur du känner, och att du undrar varför hon inte går att nå, och varför hon är arg.

Annars låter det ju som om er vänskap är över.

Förstår att du mår dåligt av det här. Hoppas du mår bättre snart!

Anonym (Fy bubblan) skrev 2011-09-07 18:36:32 följande:
    Precis det är det jag är så ledsen över. Samtidigt så är det JAG som söker kontakt med henne och hon vägrar prata med mig :( vad har jag gjort fel?
  • Jag han
    usch vad jag skriver illa idag.. Är lite trött och disträ.
    Jag han skrev 2011-09-07 18:47:52 följande:

oj, vad märkligt..

Om det vore jag, och inte ville släppa henne än, skulle jag skrivit brev till henne. Berättat exakt hur du känner, och att du undrar varför hon inte går att nå, och varför hon är arg.

Annars låter det ju som om er vänskap är över.

Förstår att du mår dåligt av det här. Hoppas du mår bättre snart!

• Margaux
    Anonym (Fy bubblan) skrev 2011-09-07 18:36:32 följande:
    Men du har ju inte gjort något fel alls..... Men ibland växer man ifrån varandra eller glider isär av andra anledningar!
    Hur länge har du känt henne?
    Jag hade nog haft lite svårt att fortsätta med henne om det hade varit mig det gällde, men självklart är det aldrig lätt att ge upp vänner och naturligtvis måste ni prata med varandra! Men kanske du ska låta det kallna lite först....

Njut av att vara nygift du och förhoppningsvis kommer hon sträcka ut en hand i sinsom tid! Hon kanske inte ens vet vad det var som flög i henne själv?
  • Linda77

Usch va jobbigt. Har varit på bröllop där toastmadamen inte varit världens bästa men aldrig så som ni haft det. Hade själv världens bästa toastmadame som gjorde allt för oss och lite till, så jag kan inte förstå varför man överhuvud taget tackar ja till uppdraget om man inte vill brudparets absolut bästa..Va skönt att ni fick en bra bröllopsdag ialla fall trots henne. Hoppas att det löser sig mellan er. Många styrkekramar till dig!!!

• Sebastiána
    Anonym (Fy bubblan) skrev 2011-09-04 19:20:56 följande:

* Hon "donderade" med mig hela kvällen
    så efter ett tag grät jag för att hon var så otrevlig. Gäster skällde ut henne och bad henne låta mig vara

Inte kul att någon domderar med en på sitt bröllop. Har hon gjort så innan också någon gång? Hon kanske var stressad över att få ihop allt? En del blir riktigt elaka när de är stressade.
  • Hanna05

Fy vad tråkigt att detta hände.. är ju som sagt en mardröm.
    Hon måste ju ha mått väldigt psykiskt dåligt som fått henne att bli så tvär.

Hoppas hon tar kontakt och ber om ursäkt!

Vi kommer inte ha alkohol på vår fest, just för att jag är rädd något ska förstöra.
    Vi vill ha en minnesvärd kväll.

Men ni blev ju gifta, så försök tänka på allt som var bra istället!" :))

Svar på tråden Våran toastmadame förstörde bröllopet..