• LalskarE

Jag vill överraska honom!!

Är rätt ny... Men det hör inte hit. 

Jag har varit tillsammans med min sambo i fem år. Vi har det jättebra tillsammans och jag skulle nu vilja ta nästa steg, förlovning och förhoppningsvis giftermål därefter.

Jag har länge väntat på att han ska fråga om förlovning, jag vet dock att han vill, då han har pratat om det. Men han har nog lite svårt att få tummen ur.

Jag har nu kommit fram till att jag skulle vilja överraska honom. Skulle vilja köpa ringar i förväg och överraska på riktigt, men det stämmer illa med att jag faktiskt inte har en aning om vilken storlek han har på en eventuell ring. Någon som vet hur man kan mäta ut detta på något bra sätt? Visst kan man köpa sån där mätsats, men då blir det ju så uppenbart

Finns det någon här som har överraskat sin sambo? Kom med tips och förslag!

Har i alla fall hittat en ring som jag skulle vilja ha:

• Svar på tråden Jag vill överraska honom!!
  • LalskarE

Men å, det hade jag faktiskt ingen aning om... vad bra att jag fick reda på det, det kanske jag kan forska lite i :).

• LalskarE

Försökte googla på det utan större framgång, men det är kanske inget de skyltar hej vilt med... Funderar även på om de har nåt krav... typ att om man hyr ringen där så måste man även köpa ringen där sen... 

• LalskarE
    zandri skrev 2011-09-05 20:15:07 följande:
    Har han ingen ring på sig,eller någon släktring som du vet passar honom men som han kanske inte har på sig utan som bara ''ligger''. Då kan du ju mäta den ringen.. ( så gjorde min fästman när han överraskade mig)
     Jag vet att han hade en klackring när jag träffade honom, han hade den aldrig på sig, utan den låg i en låda i hans nattduksbord. Tyvärr så vet jag inte vart de prylarna som låg där har tagit vägen nu, då det nattygsbordet inte varit använt av honom sedan länge. Kanske har han bara flyttat över prylarna till det nya... Men det ska helt klart kollas upp. 
    Lommila1 skrev 2011-09-05 20:42:08 följande:
    en komis fick ett avsågat kopparör, den var jätte tjusig. så gick dom tillsammans o sökte ringar efteråt... en anna fick en "kinder-ring"

Kanske du int skall fucusera så mycket på ringen, det är ju innebörden som är det viktigaste
    Jag har nog väldigt lätt för att fokusera på just det här med ringen, fast jag egentligen inte borde, för den är ju faktiskt inte allt. 

Men jag hittade faktiskt billiga ringar på nätet i stål... de är ju fina och de kan man ju faktiskt ha till att börja med... men det gäller ju att hitta rätt storlek först :).
    nilssonns skrev 2011-09-05 19:16:00 följande:
    Vet faktiskt inte. Där jag hörde det var i göteborg men ni bor kanske inte nära där.
    Nja, vi bor ca 30 mil från Göteborg, men Göteborg är en stad vi båda gillar. Har även hittat en bra nätbutik som håller till där. Nordstans guld tror jag de hette. 

• LalskarE
    nilssonns skrev 2011-09-06 10:10:07 följande:
    Ja nordstans guld var det dom hyrde ut ringar
    Oj vad bra, då ska jag nog kolla lite med dem... Har idag varit iväg till en guldaffär och kollat upp lite vad vi kan tänkas ha för storlek på ringarna. Så det kanske kan hända något ganska snart. 

Tack för all hjälp! 
  • LalskarE

Jag kom på en annan sak nu när jag surfade runt lite. Att man måste ju faktiskt inte ha en ring, som jag såg att någon påpekade... Men då undrar jag (som inget vet) hur ni har friat då? Har ni gjort något speciellt? Bara bestämd över middagen att ni ska gifta er? 

Någon som gjort något romantiskt utan ring? Hur har ni gjort? 

• LalskarE

Åh, det var ju fint förstås!! Det ska jag nog behålla i tankarna :).  

• LalskarE

Fick precis svar ifrån nordstansguld i Göteborg och där kan man hyra en ring för 500 kr. Detta dras sedan av när man köper ringarna sen. 

Är det någon här som vet om ifall man köper en ring på ett ställe och inte graverar den om man lämna in ringen på ett annat ställe på hemmaplan och få den graverad? Tar de emot den där trots att man inte har köpt den där från början? Tänkte ifall man är tvungen att skicka tillbaka den till det ställe man köpte den på från början. 

• LalskarE
    Kristin1983 skrev 2011-09-20 22:12:15 följande:
    Jag är lite inne på samma spår att överraska min sambo. Vi har varit tillsammans i lite mer än 12 år och har två barn och hus osv...Men nu orkar jag inte vänta mer :P Jag har sedan länge planerat en överrasknings weekend i november ( sambon jobbar varannan helg så jag bokade en ledig helg bara) Nu var det ju så att jag prickade in datumet 111111, det skulle ju vara jäkligt lätt att komma ihåg datumet iallafall.

Men det där med ringarna är ju ett dilemma. Jag tror att jag kör på ett par ringar i stål, graverar iallafall min.....
    Och sen säga att vi vid ett ev. giftemål tar våra ärvda gamla ringar och gör något som vi bägge tycker om.
    Har också hittat mina på nätet,men kommer inte ihåg vilken sida det var.

Skulle vara roligt att höra hur det går för dig :)
    Hallå! Jag har nästan bestämt mig för titanringar, tycker det är fint. Inte så fasligt dyrt heller. 
    Halkade över en sida som heter 24karat.se och där kan de hjälpa en att få fram ett mått på ringen. Ska man åka till Göteborg kan det löna sig att hyra en ring från Nordstans guld, det kostar 500 kr men de pengarna får du tillbaka när du beställer ringar därifrån.

Det finns en nackdel med stålringar har jag hört, det är att de inte behåller sin glans, utan mattas av efter ett tag. Jag funderade ett tag på silver, men tror inte att jag kommer tåla det, då jag lätt får eksem på händerna. Därför satsar jag nog på titan.

Jag har en blogg (står i sidfoten). Där uppdaterar jag så fort det händer något.

Måste säga att det är kul att hitta någon som funderar i samma banor som en själv. Det är ju så otroligt spännande. Bra datum har du valt i alla fall :D.  
  • LalskarE

Hej på er!

Vad kul med svar. Trodde tråden dött ut helt och hållet, vart väldigt överraskad när det började dimpa ner epost om att det kommit svar i "min tråd".

Än har ingen förlovning skett... det som stoppar är ju tyvärr pengarna... jag söker jobb som en halv tok, men nä... det går inget vidare, jag fattar inte varför. Men någongång måste det väl vara min tur?

Har inte lyckats bestämma mig om när var hur jag ska fria. Låter ju fint att fria på julafton (lätt att komma ihåg förlovningsdatum om inte annat). Sambon gav dock en hint om att han skulle vilja åka till Göteborg någon mer gång... så jag ser min chans där så fort ekonomin tillåter såklart.

Har startat en blogg som inte uppdateras allt för frenetiskt för tillfället... men det kommer bli mer ju längre tiden bär... så glömmer jag uppdatera här så kanske jag gör det där :) brollopsdrom.wordpress.com  

• LalskarE

Så härligt, mysigt att läsa era historier. Själv sitter jag här och är hemlig... min sambo vet ju som sagt inget om mina planer, och bröllopstorget ser jag till att stänga ner så fort han närmar sig datorn... 

Melton85 skrev 2011-10-25 18:41:17 följande:
    Förresten, köpte ringar i titan som inte var särskilt dyra, ungefär 1800 för båda :)
     Vart köpte du era ringar? Vart mest nyfiken på grund av priset :). 

• LalskarE

Nu har jag också kikat in och kollat på ringarna där, de är ju kanonfina nästan allihopa, hur ska jag nu kunna bestämma mig? 

Nu ska jag bara förska lista ut storleken på ringen också... Han fick ju en flaska wiskey när han fick sluta från sitt förra jobb... han får nog helt enkelt dricka några glas så kanske han däckar sen - då kan jag ju mästa bäst jag vill menar jag :D.  

• LalskarE

Tezz81: Vilken härlig plan, tycker det låter helmysigt... Första gången det hettade till mellan mig och min sambo var ute på att bowlingställe i Örebro, nu har vi fått rabattkuponger till det stället, så jag funderar på att fixa ringar och sen ta med dem dit och förlova oss där... Synd att min handled inte kan med att bowla - men, men... hittar jag på det lättaste klotet av dem alla så kanske det funkar :D. 

• LalskarE

Fy vad jag har velat, fria här eller fria där... Men nu TROR jag att jag kommit på hur och var i alla fall. 

Jag tänkte köra lite med blomsterspråk, men det blir ju lite tokigt när man kommer till antalet tre där det står: När får jag träffa dig igen... Och sen vid nummer sex där det står: jag tvivlar på ditt ord... Känns ju lite sådär fånigt att ha med.

Någon här som har några tips? Kan annars berätta hur jag tänkte göra.

För det första så ska jag ha barnvakt, så vi är själva. Under tiden som sambon är på jobbet så ska jag förbereda här hemma.

Jag ska skriva kort med rosspråket, men de två antalen ovan ställer till det lite för mig...  Dessa kort ska jag såklart göra själv. Ska dra ett snöre genom hela huset, till olika rum. På snöret ska jag fästa dessa kort som han ska hämta i nummerordning. Vid nummer tio, där det står: vill du gifta dig med mig? Ska jag sitta med tända ljus och så.

Men som sagt hur gör jag vid de två punkterna ovan? Ska slänga ut en egen tråd om detta också... 

• LalskarE
    Tezz81 skrev 2011-11-30 22:00:38 följande:

Är det bara jag som haft problem att komma in här? Har haft error i minst 1 vecka....

På fredag smäller det. Om jag törs..... Hoppas det.....

Spännande, lova att berätta hur det gick sen :D. 
    Jag har inte haft något error vad jag kan minnas. Jag håller tummarna för att det går bra i nästa vecka!!

Här lät jag till sist sambon få vara med och bestämma ringar. Slutade faktiskt med att vi valde stålringar, både jag och sambon fastnade för dem och tyckte båda två att ska man gifta sig sedan någon gång så är det bättre att lägga krutet på det sen. Den här ringen valde i alla fall jag:

• LalskarE
    Tezz81 skrev 2011-12-03 20:20:53 följande:

Det blev ett ja. Även om han är tveksam till bröllop. (vilket jag vet. därför var det extra nervöst). Jag sa att det för min del är ok med ett litet bröllop med föräldrar och närmsta vännen. Om det är det han vill.....

Då sa han: Ja, då gifter vi oss då......

Vi har dock inte bestämt hur stort det hela blir. Men då jag vill gifta mig den 1/6 2013 så hinner vi bestämma det framöver. Just nu vill jag ju gifta mig så fort som möjligt men jag har redan bestämt den 1/6 så det är bara att komma överens om hur vi ska göra det. Och sen planera därefter.

Mål 1 för mig är att gå ner x-antal kilon.... Så jag börjar i den änden.... Är så glad över att det ska bli av så jag kan spricka......

Grattis, grattis, grattis. Vad roligt!! Här hemma känns det just nu som att jag inte kan vänta tills det är dags för mig... men alla dagar sniglar sig fram som det känns just nu. Kan tänka mig att det kommer att kännas som raka motsatsen när dagen väl är här... 

Gå ner i vikt skulle jag med behöva göra... ett antal kilon så att säga. Det kanske går lättare om man har ett mål att sträva mot sen. 
Svar på tråden Jag vill överraska honom!!