pernillaochhenrik skrev 2011-10-28 23:03:28 följande:
Vad jag har hört så är det mycket så sitter i huvudet med.. Innan man har fått ett barn så kan det för vissa vara det enda man tänker på.. Man försöker och försöker.. Pricka in ägglossningar hit och dit, räkna dagar.. Besvikelser när mensen kommer osv..
Men när man har ett barn sedan innan så har man lite annat att tänka på.. och kan göra att man blir gravis snabbare igen.. Kroppen är en märklig manick.. Det är vad jag har hört i varje fall..
Vet du, jag tycker du kan ta dig lite tid att läsa igenom en del av det som redan skrivits i den här tråden. För, det du säger nu, är precis den där "avslappningsmyten" som jag önskar kunde dö en gång för alla och aldrig mer återuppstå.
Det är en myt som tyvärr lägger en massa ansvar och skuld på kvinnor. Man kan faktiskt inte tänka sig steril eller orfuktsam. Det hjälper en förvisso att må bra för sin egen skull, om man kan tänka mindre och slappna av mer, men det påverkar inte ägg, spermier och slemhinnor. Det är inte i huvudet-utan i livmodern som det magiska händer.
Klart du har hört det-det har alla. Inte minst alla vi som kämpar med barnlöshet-oavsett om den är sekundär eller primär. Men det är inte mer sant än myten att man inte ska bada inom en timme efter att man har ätit, för att då får man kramp. Den myten har också alla hört. Många tror dessutom på den.