Inlägg från: Cakemaker |Visa alla inlägg
  • Cakemaker

Bröllop utan mormor :'(

Idag är det 38 dagar kvar till bröllopsdagen. Igår kväll dog min mormor. Jag undrar om jag kommer hinna återhämta mig till dess...! Hon kommer missa våran dag. Hon hann inte flytta in i hennes och morfars nya lägenhet. Hela kroppen gör ont...

• Svar på tråden Bröllop utan mormor :'(
  • Cakemaker

Jag antar att ni har rätt. det som är jobbigt är att hon var gabska dement nu på slutet så hon visste nog inte ens att vi skulle gifta oss. Hade hon vart där hade hon inte riktigt kopplat att jag är hennes barnbarn (hon brukar tro att jag är min mamma när hon var yngre). Så på ett sätt var det skönt för både min mormor och för min morfar att det gick så pass snabbt som det gjorde. Men samtidigt. Jag tycker så synd om min morfar som ska bo helt själv i en ny lägehnhet där han såg fram emot att börja ett enklare liv med min mormor. Dom hann aldrig bo där tillsammans å få en lättare vardag...

• Cakemaker
    Ankis88 skrev 2011-09-07 12:40:52 följande:
    Jag beklagar sorgen.
    Min mormor lever men är så dement att det är bara hennes "skal" som är kvar så att säga...
    Hon kom inte på vårt bröllop då hon blir för förvirrad av att ha många människor omkring sig. Jag har berättat flera gånger att jag ska gifta mig/har gift mig, och hon blev glad varje gång, men hon hade glömt till nästa gång och hon undrar varje gång vem den där killen är (min man).
    Känner så väl igen det där. På sina sämre dagar (om vi hade kalas t.ex.) trodde hon ibland att min farmor var morfars "nya". Kändes så hemskt eftersom att min morfar verkligen älskar min mormor över allt annat! Sen att hon ibland kunde fråga när hennes föräldrar skulle komma fast dom vart döda i över 20 år, eller att hon ibland frågade när dom skulle åka hem fast vi var hemma hos dom. Det kändes inte som min mormor, även fast jag visste att hon fanns där inne...
  • Cakemaker
    Chicita skrev 2011-09-07 13:49:15 följande:
    Hej. Jag vill börja med att säga att jag beklagar sorgen...
    Jag förstår dig precis jag gick nyss igenom samma sak, fast med min mamma...
    Mamma dog den 1/7 och jag gifte mig den 3/9. Jag visste inte hur jag skulle orka. Men bröllopet blev ljuset i tunneln för både mig och min bror...

Jag hedrade mamma genom att ge henne en egen plats på vårt bröllop.
    I en nisch i en öppen spis ställde jag en minivariant av hennes kistdekoration plus levande ljus och bordsplaceringslappen/namnskylten...

Det här kändes jättebra för oss, men är självklart inte samma för alla...

Och även om det inte känns så nu, så bleknar den här akuta sorgen rätt fort och ersätts av en mer bärbar sorg där det åter känns tillåtet att även känna glädje... 

Åh, det var fint. Jag har faktiskt suttit och tänkt på idag vad jag ska göra med hennes placeringskort som jag redan gjort. Tror vi ska göra något sånt som ni gjorde. Ett ljus och placeringskortet på nån fin plats.
  • Cakemaker
    nawa skrev 2011-09-12 00:43:23 följande:
    Usch vad tråkigt :( Min mormor dog i februari och det var första gången någon jag älskade dog. Det enda jag kan säga är att det kommer bli bättre. Din mormor hade säkert velat att ni skulle få en toppendag, med eller utan henne. Ni kan alltid försöka hedra hennes minne i ceremonin eller liknande?
    Ta hand om dig!
    Stor kram 
    Ja det är tungt även fast den största sorgen har lättat något nu. Har även fått hjälp av min morbror med sånt som jag kände mig stressad över och det känns bra. 

Vi har tänkt att göra som  Chicita visade här ovan med ljus och placeringskort, det känns som ett bra sätt att inkludera henne även fast hon inte är där med sin kropp. Har också tänkt att försöka hitta ett halsband som var hennes som jag kan bära på våran dag.
Svar på tråden Bröllop utan mormor :'(