• Tinzi

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Pluppe skrev 2012-01-21 22:31:15 följande:
    Ja, det blir stor skillnad, har man möjligheten så är det verkligen perfekt Glad

Vi ahde buffé på min mammas 50-års fest i somras, kyckling, ribs, rostbiff, sallad, potatissallad, bröd osv. Vi var mellan 30-40 pers och för den maten gav vi 1500 kr och då beställde vi från mammas jobb. Nu kommer buffén till bröllopet innehålla en hel del mer, men det är ändå bra att ha i bakhuvudet när man räknar på det :)
    Ja, nu vet jhag inte vad de tar där, men vi får beställa via honom och hämta ut maten direkt hos leverantör, så antar det blir mkt billigare än via affären mm:)
  • Tinzi
    Sia skrev 2012-01-22 14:03:43 följande:
    Ni lär ju slippa momsen den vägen, så det är klart att det gör lite skillnad. Vi har vänner som driver en catering, de kommer handla en del från sin grossist åt oss och vi betalar bara deras inköpspris då. Skönt med bra kontakter när man planerar bröllop!! :)
    Ja verkligen! :)
  • Tinzi
    hsmamma skrev 2012-01-24 18:18:49 följande:
    Om alla kommer som vi ska bjuda blir vi 40 pers. Vi kommer göra vår egen buffe m: kassler, potatissallad, skinka, kycklingspett, frukt och grönsaker, pastasallader. Dekorationer: tänkt köpa från ebay, knoppalakan från ikea. Vi ska ha ett enkelt bröllop och bjudning. Vi vill lägga pengar på.oss istället för gästerna
    Det klarar ni! Vi har budget 4000:- för 88 personer. NOGA uträknat!
  • Tinzi
    augusti2012 skrev 2012-01-31 21:26:00 följande:
    Från och med imorgon har jag köpstopp om det inte gäller bröllopet :) 
    Får inte köpa mer än mat och så hem. Och kläder till sonen.
    Inga kläder mm till mig eller min m2b eller inredning till hemmet.

Någon mer som vill joina mitt köpstopp :)  
    Har jag sedan länge, gör mig inget för handlar så mkt till bröllopet att köpbehovet är stillat :)

Jag är lite ledsen, vill ha en ring i vit guld  se länk, den kostar dock: 2600:-

Det har jag inte råd med så funderar nu på en ring i STÅL...snygg tycker jag, men vad tror ni om stål ?
    Är rädd att stenar ska lossna om några år osv...dom ser nästan identiska ut annars..
  • Tinzi
    BlomAnna skrev 2012-02-01 20:47:32 följande:
    Jag har ingen aning om hur stål funkar men jag tänker att ringen är det sista jag tänker kompromissa med för att hålla kostnaderna nere, det är ju ändå den som ska finnas kvar resten av livet. Jag tänkte välja en billigare ring för att spara pengar men min oerhört smarta blivande man talade om för mig att välja den jag VILL ha.
    Hade gärna velat kunna tänka så, men då får vi skippa att bjuda på tårta typ, så illa är det nu :( dessutom är stål tåligare än vitt guld har jag just lärt mig ;) "bara" rädd för stenarna nu då hehe
  • Tinzi
    Imke1977 skrev 2012-02-03 12:56:07 följande:
    det här är oxå lite OT men en fundering på hur ni ska göra med tårta. Jag har fått ett jättebra pris från City Gross här i Gävle som tar 30 kr/bit och då får jag vilken fyllning jag vill. Våningstårta eller vanliga.
    Frågade föresten Ica maxi som jag vet har goda tårtor. och dom tar 40-45 kr per bit/ hysteriskt dyrkt skulle jag säga!!

Men iallafall, vi ska provsmaka på lördag. Och själv vill jag ha chokladmousse och hallongrädde i. Men m2b gillar inte choklad värst.... Tips på smaker som går ihop? Jag tänker just nu lime/hallon.... eller blir det surt och surt kanske?
    jag får vit prinsesstårta från City Gross Borås för 15 kr biten :)
  • Tinzi

Jag vill tipsa om att rina till gymnasium som har frisörlinje, hotell & restaurang, floristlinje mm. Det har vi gjort, har ännu inte fått svar, men OM vi får ok så tror jag det blir billigare än att få buketter från Blomsterbutiken :)

• Tinzi
    Lillis82 skrev 2012-02-19 17:19:11 följande:
    Ett litet tips:

Om ni skall beställa blommor till bröllopet, (jag skall exempelvis endast ha röda rosor) kolla med andra brudar i samma område som skall gifta sig samtidigt om ni inte skall sambeställa. Då kan nu få ner priserna till halva priset.

Frågade en blombutik här i Göteborg vad de skulle ta för rosor i augusti och då sade hon först mellan 20-35kr. Då frågade jag om jag beställer mellan 150-250 st går det att få ner priset?!

Då fick jag dem för mellan 10-15kr! Sen sade hon även att hon kunde beställa 10-pack och då blir det ännu billigare..

Jag skall ha rosor som jag skall binda ihop 3 st små och ha i små vaser så behöver ganska många. . .

ett litet tips bara.. Glad 
    Smart! Ska också ha rosor 2 och två att ha i vaser nämligen...
  • Tinzi
    syringa skrev 2012-03-14 10:27:56 följande:

Hur gör ni med serveringspersonal?

Vi ska ha catering/buffé och funderar på serveringspersonal. Cateringföretaget räknar på 1 personal på 20 gäster och vi kommer vara ca 40-50 vuxna och 10-20 barn. De tar 320 kr/tim för personal och minst 4 timmar måste de "anställas". Det blir jättemycket pengar.... Man fick heller inte blanda en personal från dem med en vän som ställer upp....

hitta hellre bekantas bekanta som kan göra det för nån hundralapp. Blir så dyrt annars :(
  • Tinzi
    syringa skrev 2012-03-15 14:37:38 följande:
    Låter som vi alla har samma upplägg. DVS några som sköter buffébordet, dvs plockar undan tomma fat, fyller på, städar undan. Jag tror inte på att inte ha personal alls, det kommer sluta med att våra föräldrar står i köket och det vill jag INTE. Även om man har buffébord och folk tar själva så samlas det ju skräp och tomma fat, plus att man sedan måste röja för att få plats med tårta och kaffe.

Hur gör ni med städning, ni som hyrt lokal?
    jag har just bokat städfirma :) vill kunna slippa tänka på det på kvällen och sen kunna sova ut dagen efter. En sak som vi tycker får kosta trots vår kassa ekonomi. Vi bet. ju efter vigseln ändå m. faktura.
  • Tinzi

Titanium ringar inhandlade från Ebay för totalt 250:- för bådas och dom är superfina! Ett tips bara om man ej har tusenlappar att lägga ut, titanium är  hårt= hållbart.

• Tinzi
    M o J 2012 skrev 2012-03-17 23:06:24 följande:
    Ja men då är vi  ju några stycken i Göteborg som kan hjälpa varandra!
    BlomAnna
    Styrka - 7/7
    operfekt - 7/7
    M o J 2012 - 2013

Jag är lite osäker på om jag är hemma helgen 7-8/7, får återkomma om det.
    Ser dock att Styrka och operfekt ska gifta sig samtidigt... får ta och lösa det.

BlomAnna var och när gifter ni er?
    Sedärja, nu har både Operfekt och BlomAnna hittat varandra i en annan tråd. Ni ses i Maj vet ni va? :) På mitt bröllop!
  • Tinzi
    operfekt skrev 2012-03-18 20:26:32 följande:
    Haha, blir en liten BT-träff ;D
    ja precis :)
  • Tinzi
    Emmma skrev 2012-03-20 07:26:39 följande:
    Tänkte bara visa upp kläderna jag köpt till mina barn för en väldigt bra peng.

Bild Ellos

Köpte den här klänningen från Ellos med en 50% rabbattkod

så det blev 149kr för klänningen

Bild HM

De här jättesöta skorna från HM kostar 99 kr

Ebay.se säljare:rococlothing

Sen köpte vi en 5 set kostym till sonen på

ebay för 350 kr inkl frakt. Den satt superfint på

honom.

Tycker att jag kommit väldigt "billigt" undan och

fått superfina kläder för det.

Bra pris! :)
    Hur var de i stl? stora/små etc?har en son på 4,5 år som är lååååång och bred nämligen...så behöver veta :)
  • Tinzi
    Emmma skrev 2012-03-20 21:40:05 följande:
    Min son fyller 3 år nu i april och jag beställde en kostym för 3 år. Var rädd att den skulle vara jättestor på honom, då andra byxor jag köpt bara rasat av  honom men de här satt jättebra, det enda var att byxorna var för långa men de kan jag sy upp. Men om du har en stor son så kanske det är värt att köpa en större men om han "bara" är lång så borde det funka för jag har mellan 5-8 cm tillgodo på min sons byxor.
    oki, toppen! :) tack!
  • Tinzi
    Brudiframtiden skrev 2012-04-09 19:58:17 följande:
    På tal om kostymer och mannens kläder, ska era män ha väst eller liknande under? Var hittar ma det isåfall? Funderar på det, ser lite festligare ut än bara kostym..Nån som har tips? är så glad att jag fyndat min klänning för 1900...riktigt bra pris!!!
    kolla ebay fick 4 st för 850:-super snygga!
  • Tinzi
    augusti2012 skrev 2012-04-11 17:47:09 följande:
    måste visa lite av mina nya alster och inköp :) 

låda att lägga presentkort mm i. (kostnader: låda på ikea 5 kr, tapet 1m gratis från en sida på nätet. och sidenband 14 kr köpt på tradera)

ram från ikea 9 kr. Ska stå vid maten så man ser vad det är

servett (sytt själv av ikeas kökshanddukar och servettring från ebay 12 st för 69 kr inklusive frakt. Finns i guld och silver och stenen får man välja färg på själv) 

Ah! Sådana ska vi också ha fast i baren! Super stiligt! :)
  • Tinzi

MITT tips är att köpa presentkort till ALLT om man har tajt budget.

Själv har jag på:

Frisören, city gross, nagelsalongen, blomsterbutiken etc.
    Då delar man upp alla de kostander som annars är SISTA veckan liksom. :)

• Tinzi

ett billigt tips är att köpa alkoholfritt bubbel till välkomstdrinken. Smakar supergott & ingen märker ngn skillnad ändå skulle jag tro.
     Blir halva priset i snitt. Vi har kköpt Jodrgubbsbubbel från systemet 29:- st.

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)