• Anonym (Otacksam)

Hjälp! Dyr och jätteful present! Ska jag hålla god min eller be att få byta?

Jag vet inte vad jag ska göra. Vi har just gift oss, och en av presenterna var försenad så vi har inte fått den än. Men vi har fått se en bild. Det är en väggklocka som inte alls är vår stil, särskilt inte min. Mannen gillade den stilen för kanske 15 år sen men gör det inte längre. Ett par av våra föräldrar har gått ihop om den, jag har googlar och den är löjligt dyr.

Jag känner mig så otacksam, men jag vill verkligen, verkligen inte ha den, Särskilt inte på väggen. Vi ska snart åka och hälsa på dem. Ska jag säga något om att det kanske inte riktigt är vår stil och fråga om den går att byta, eller ska jag bara le och hålla god min? Tänk om den inte går att byta, då blir de ju bara ledsna i onödan!

Samtidigt blir jag lite arg och undrar de tänker. Stilen är verkligen speciell, och jag tycker det är i modigaste laget att köpa något sånt åt någon annan utan att veta om det passar deras smak. Skulle den sen inte gå att byta blir jag nästan ännu argare. Kunde de inte ha gett oss någon av de saker vi verkligen önskade oss istället???

Egentligen har vi sagt hela tiden att vi inte bryr oss så mycket om presenterna, och det gör jag på sätt och vis inte heller, men jag hade blivit väldigt mycket gladare för några fina kökshanddukar som passar i vårt kök än ett svindyrt beläte som de förväntar sig att vi ska ha på väggen!

• Svar på tråden Hjälp! Dyr och jätteful present! Ska jag hålla god min eller be att få byta?
  • Anonym (Otacksam)

Kan tillägga att det vi önskade oss allra mest var en espressomaskin, och vi hade fått en bra sådan för samma summa. Kan vi sälja klockhelvetet och köpa en espressomaskin tror ni?

• Bettina

Kanske bättre att ta upp det med dem än att de sen ser att klockan inte är upphängd på väggen.
    Börjar man med vita lögner för att inte såra..så sårar det nog mer i slutändan.
    Men det är jättesvårt för man vill ju inte verka otacksam.
    Mitt råd är att prata med dem.  

• aniara

Eftersom givarna ær næra familj tycker jag att ni ska førsøka prata med dem, precis som Bettina skriver. Med mer avlægsna anhøriga som givare hade jag sålt utan større tvekan men dessa kommer med stor sannolikhet komma och hælsa på er och då se att ni inte har klockan framme.

• Anonym

Hur se klockan ut? Jättenyfiken! :) vi fick själva en jättedyr och jättefin vas av svärfar som vi inte ville ha. Vi sa faktiskt till honom att den var ful och att vi inte kommer använda den så ofta - men vi sa också att den är rolig så vi kommer spara den som minne. Svärfar tog faktiskt inte illa upp :)

• Anonym (Otacksam)

Jag måste prata med mannen först också. Han tycker sånt här är ännu obehagligare än jag och kommer garanterat inte att vilja "krångla". Dessutom finns det en viss risk att han faktiskt gillar den, och då blir det mer komplicerat. Jag menar, om han verkligen älskar den och hemskt gärna vill ha den uppe får jag väl gilla läget. Men förmodligen gör han inte det, men tycker kanske att den är rätt ok. Han är väldigt konflikträdd, och särskilt när det gäller hans pappa, så han kommer inte att vilja säga nåt om han alls kan tänka sig att leva med den.

Dessvärre har han passat på att åka bort ett par dagar med jobbet, så vi ses inte förrän på tåget till mamma. Men då kan han iaf inte smita undan diskussionen! Får ta med mig bilden och prata igenom hur vi ska förhålla oss...

• Marys

"Kan vi sälja klockhelvetet och köpa en espressomaskin tror ni?" Skrattande fniss.....
    Såklart ska ni ju prata med dom !!! Du kommer bli galen om du ska ha den på väggen..bara för att någon annan vill det Flört .... Vad säger maken ?? Vems föräldrar var det ?? Om det är dina är det din sak att ta tag i och vise värsa.
    Gör något innan den landar hemma hos er !!!!!
    Lycka till !

• Anonym (Otacksam)
    Anonym skrev 2011-09-09 14:31:48 följande:
    Hur se klockan ut? Jättenyfiken! :) vi fick själva en jättedyr och jättefin vas av svärfar som vi inte ville ha. Vi sa faktiskt till honom att den var ful och att vi inte kommer använda den så ofta - men vi sa också att den är rolig så vi kommer spara den som minne. Svärfar tog faktiskt inte illa upp :)
    Jag är lite nojig med att avslöja detaljer så att situationen går att känna igen... Men den är typ i plåt. På sitt sätt snygg, antar jag, eller i alla fall exklusivt och stilrent designad, men jag avskyr verkligen metall i inredning, och det vet alla som känner mig det minsta. De KAN  bara inte ha missat mitt häcklande av rostfria köksinredningar!

Dessutom. De har uppenbarligen noterat att vi inte har någon väggklocka. Men de tycks inte ha övervägt möjligheten att vi kanske inte har satt upp någon för att vi helt enkelt inte vill ha nån väggklocka???
  • Anonym (Otacksam)
    Marys skrev 2011-09-09 14:36:19 följande:
    "Kan vi sälja klockhelvetet och köpa en espressomaskin tror ni?" Skrattande fniss.....
    Såklart ska ni ju prata med dom !!! Du kommer bli galen om du ska ha den på väggen..bara för att någon annan vill det Flört .... Vad säger maken ?? Vems föräldrar var det ?? Om det är dina är det din sak att ta tag i och vise värsa.
    Gör något innan den landar hemma hos er !!!!!
    Lycka till !
    Det är hans pappa och min mamma, med respektive.

Jag tror våra familjer har lite olika gåvokultur, vilket komplicerar det hela ytterligare. I vår familj är vi mest angelägna att mottagaren ska bli nöjd, och när vi ger varann presenter har vi alltid med oss kvittot i ett kuvert ifall det skulle behövas. Särskilt om det är kläder eller nåt annat som beror på personlig smak kan vi dessutom snabbt säga "och vill du ha en annan färg är det bara att byta" så att mottagaren inte ska känna sig tvungen att ta emot något som inte är riktigt 100.

Men i hans familj gör man inte så utan tackar och ler och lägger saken längst ner i byrålådan, typ. Själv blir jag ledsen när jag märker att någon gör så med något jag gett, för då har jag ju inte fått chansen att byta ut det mot något de verkligen gillar.
  • Marys
    Anonym (Otacksam) skrev 2011-09-09 14:43:45 följande:
    Det är hans pappa och min mamma, med respektive.

Jag tror våra familjer har lite olika gåvokultur, vilket komplicerar det hela ytterligare. I vår familj är vi mest angelägna att mottagaren ska bli nöjd, och när vi ger varann presenter har vi alltid med oss kvittot i ett kuvert ifall det skulle behövas. Särskilt om det är kläder eller nåt annat som beror på personlig smak kan vi dessutom snabbt säga "och vill du ha en annan färg är det bara att byta" så att mottagaren inte ska känna sig tvungen att ta emot något som inte är riktigt 100.

Men i hans familj gör man inte så utan tackar och ler och lägger saken längst ner i byrålådan, typ. Själv blir jag ledsen när jag märker att någon gör så med något jag gett, för då har jag ju inte fått chansen att byta ut det mot något de verkligen gillar.
    Men...bryt den trenden då.. Det är ju DIN/ER familj som är viktigast nu, jag menar ni har ju skapat en ny liten familj och visa hur ni vill ha det. Det kommer givetvis vara en del pip och gnäll och snipiga munnar. Men om ni snällt och fint förklarar er situation..lite ursäcktande Flört så ska du se att dom kommer och dricker kaffe ur eran "nya" kaffemaskin..om inte annat så får du smöra till det med lite hembakt. Och varje gång ni ses bedyra hur GLADA ni är över maskinen...
  • Trivia

Ni behöver ju kanske inte säga att ni tycker att den "ser ut som fan". Då skulle jag ta illa upp om jag köpt något i alla fall.
    Men ni kan ju gott och väl säga "Tack så mycket, men jag tror inte att den här är något som passar in riktigt i vårt hem. Skulle det vara okej om vi bytte till något annat?"
    Jag skulle aldrig köpa en present till någon om jag inte hade kvitto eller möjlighet att byta.

• Anonym (XX)

I och med att de är så nära släktingar tycker jag att ni borde kunna säga till. Det blir ju så dumt annars, särskillt som det är en dyr sak.

Vi fick ett par jättefula ljusstakar och jag vet inte vad vi ska göra med dem. Maken ställde in dem i ett vitrinskåp jag snart ska renovera, men där kommer de inte får vara sen för mig. Jag får väl slänga in dem i ett skåp... Men det var förhoppningsvis inte en jättedyr present och de kom inte till bröllopet heller så jag blev väldigt överväldigad att de hade köpt något till oss. Sen förstår jag inte varför man köper just ljusstakar till ett par som haft två fulla hushåll och är över 40?? men men vad gör man...

• Anonym (Otacksam)
    Trivia skrev 2011-09-09 15:51:55 följande:
    Ni behöver ju kanske inte säga att ni tycker att den "ser ut som fan". Då skulle jag ta illa upp om jag köpt något i alla fall.
    Självklart inte! Och det gör den ju egentigen inte heller. Den är väldesignad i en viss stil, dessvärre en stil jag inte tycker om.

Det som oroar mig lite är det här att den inte "kommit" än. Det tyder ju på att de inte gått och köpt den i en affär, utan kanske beställt på nätet (såg när jag googlade att det fanns designprylsidor där man kunde köpa den). Då är det ju väldigt mycket krångligare att lämna tillbaka, ofta får man betala returfrakt och sånt själv. Det finns ju iofs en möjlighet att de köpt den i en affär men att affären inte hade den i lager utan fick beställa i sin tur. Men jag är lite orolig att det kanske är svårt eller omöjligt att byta.
  • Anonym (Otacksam)

Pratade med mannen, som förstås gillar den. Obestämd Det visar sig också finnas en historia kring honom, hans pappa och klockor, så hade den bara varit från hans pappa hade det väl varit en helt ok present. Men så tyckte han kanske den var för dyr, så han var tvungen att dra in min mamma i det hela också. För mamma hade hittat på något bättre, det är jag övertygad om.

Sen visar det sig vid närmare granskning att den nog är rätt liten (vilket gör det ännu sjukare att den är så dyr), och kanske får den plats på ett bra ställe i hallen. Så det lutar åt att jag helt enkelt får hålla god min. Och köpa espressomaskinen själv. Med mannens pengar. (Det är ju faktiskt mina pengar också nu!)

Svar på tråden Hjälp! Dyr och jätteful present! Ska jag hålla god min eller be att få byta?