Jag kunde ju ha tittat i Allt om potatis boken, det hade ju varit för lätt för min hjärna just nu.
15 portioner
3 kilo potatis
2-3 tunna purjolökar
Skala potatisen om det är vinter potaties, skär den i 4 eller 8 delar beroende hur stor potatisen är. Har du tillgång till färskpotatis är bäst med små potatisar att man skrubbar dem, tar mer tid men smakar mycket godare. Koka potatisen nätt och jämt mjuka i rikligt med lättsaltat vatten.
Skiva purjon tunnt, även det gröna om det ser fint ut och lägg i en hink med kallt vatten, purjo flyter, sand gör det inte och det räcker med att röra runt engång så brukar sand och grus försvinna, vänta sedan 10 min och lyft ur purjon från toppen. ( häll inte av vattnet för då häller du tillbaka sanden på purjon) Låt den rinna av i ett durkslag,
Salladsås
1 1/4 dl vinäger äpple cider eller vit vins.
2 tsk salt
2 msk dijonsenap
4 msk ört krydda provencal fryst ( finns i frysdisken)
2 dl rapsolja
½ dl vatten
1 dl hackad dill.
Blanda vinägern med saltet och dijonsenapen och rör tills det blandats, olja och vatten, vispa kraftigt, Därefter har man i örtkrydda och dill.
Blanda nu allt i en stor bunke, potatis, purjo och salladssås, se till att allt blir täckt. Använd rena händer att vända blanda med, bättre en verktyg som kan mosa potatisen.