• Malino

Vigsel i Italien, tips på sparförslag?

Hej alla! Vi ska gifta i Italien och bjuda släkt och vänner, blir ca 60 personer. Eftersom Italien är dyrt drar det iväg, är det någon som har några bra tips eller gift sig där och vet vad man kan dra ned på ? Vi har pratat med en bröllopskordinator och dom säger att man bör räkna med ca 1000 kr pp för mat, stämmer det? Så alla spartips som finns för utomlandsbröllop är välkommna! Mvh Malino

• Svar på tråden Vigsel i Italien, tips på sparförslag?
  • Ankis88

Vi har gift oss i Italien (jag är italienska) och man brukar räkna 1000 kr pp, men inte bara mat oftast. 
    Vi hade festen på en restaurang som vi hade bokat bara för oss (billigare än att hyra villa och catering), vi var 85 personer och betalade 700 kr per person för mat. Drycka är inräknat.
    På italienska bröllop brukar man äta mycket och länge, vi hade 9 rätters middag. Men om ni bara har svenska gäster så kanske förväntar sig inte människor det.
    Sedan med blommor, inbjudningar, tackkort, favours etc brukar det bli typ 1000 kr pp.  

• Malino

Ok, tack! Det lät lite bättre tycker jag :) det blir bara svenska gäster, så vi tänkte antingen 3 rätters middag eller buffé med tårta sen :) men när du säger att ni bokade restaurang bara för er, då hyrde ni den med andra ord? Bröllopsfirman jag pratade med gav ca pris på 3500 euro ca 33000 kr att hyra plus 90 - 145 euro för mat. Pp gissar jag? Men det tycker jag låter väldigt dyrt totalt, Frågar nu för vi vill inte bli för lurade... Men i vilken stad/ ort gifte ni er? Vi tänkte vara i amalfi, verkar väldigt fint och pittoreskt där. En annan fråga bara :) passar på att fråga dig som vet, du får ursäkta om det blir för mycket, men det känns som om manfår mer ärliga svar från er här än från bröllopsfirmer.. Gifte ni er i kyrka? Det finns så många fina kyrkor i Italien, men jag vet inte hur hårt reglerna är om man inte är italienare? Något som du vet om? Annars ska viförsöka hitta en fin trädgård el plats. Vi får se.

• pulmonate

Hej Malino!
    Ni behöver inte alls betala så mycket! Om ni bara ska ha 3 rätters middag behöver det inte alls kosta mycket. Speciellt om ni inte berättar att det är bröllop! haha. Priserna fördubblas gärna på allt så fort man nämner ordet "bröllop". Vi ska ha 6 rättersmiddag med allt vin inkluderat + openbar efteråt och då kostar det 60 euro/pers. Man behöver inte betala någon hyra för stället. Vi kommer ha ett eget rum som bara är för oss och det behöver man inte betala extra för.
    Det finns 2 till trådar som både Anki88 och Fjärilen varit med och skrivit på. Ena är "Brudar i Italien?"
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m4080637.html 
    och den andra är "bröllop i Toscana" www.brollopstorget.se/Forum-1-97/m4071478.html

Det jag förklarade där är att det ät mycket enklare att gifta sig borligt då de flesta kyrkor vill att man ska ha gått en kurs innan! Dvs. en kurs angående giftemål, att bo ihop (I know, lite old fashion), mm. Men jag vet inte om alla kyrkor kräver det!
    Man kan inte gifta sig i trädgårdar i Italien. Eller, inte så att det gäller som giftemål iaf. Om man vill göra det så är det bästa att gifta sig i ett rådhus först (antingen i Sverige eller i Italien (gratis)) och sen göra ett symboliskt bröllop i en trädgård, på stranden, mm. Restaurangen eller villan ni hyr kanske har en jätte fin trädgård? Hyr man villor så brukar de ju ha boende som är inkluderat till ett visst antal, så det kanske inte är så dyrt som det låter ibland.
    Lycka till! 

Svar på tråden Vigsel i Italien, tips på sparförslag?