Inlägg från: niamh |Visa alla inlägg
  • niamh

Förslag?

Vill du dela med er av vad ni har satt för budget? Lite lättare att komma med vettiga förslag då :) Har ni tänkt er buffé eller "satta rätter" som serveras vid bordet?

• niamh

Hm... okej. Men då tänker jag för enkelhetens skull "budget" när jag ger förslag :)

Till förrätt finns ju en massa enkla, men goda saker att välja på. Skagentoast är ju en klassiker (fast jag föredrar Västkustsallad, yum!) och likaså toast med getost, honung & valnötter. Till huvudrätt funkar ju något slags kött och potatisgratäng fint, precis som du skrev ovan. Soppa är himla gott och budgetvänligt, men det är ju lite spill & stänkrisk på det. Efterätter; creme brulée, eller varför inte hemmagjord glass med härliga bär?

Vår tidigare (har nu bytt lokal) meny bestod av:

Förrätt (val mellan följande)
    - Räkcocktail
    - Serranoskinka med ruccola och pinjenötter
    - Bakad Chevré med Akaciahonung

Huvudrätt (val mellan följande)
    - Lambracks med potatis, primörer och rosmarinsås
    - Fläskfilé med rostade rotfrukter och portvinsås
    - Lax med rostade primörer, äpplesallad och mild senapssås

Efterrätt (val mellan följande)
    - Pannacotta
    - Hallonpaj med vaniljsås
    - Chockladfromage med jordgubbar

Att dricka... ja, vill ni bjuda på alkohol? De dryckerna är ju ganska lätta att komma på; vitt/rött vin, öl till maten. Vatten, läsk eller lemonad, saft - finns ju egentligen inga rätt och fel, bara vad man föredrar :)

• niamh

För att komma undan så billigt som möjligt (utan att servera köttfärs ;) - kanske något i stil med kassler? Det låter inte så himla flott, men de allra flesta uppskattar ju smaken! Vi köpte rökt fläskytterfilé från Netto för ett tag sedan till jättebra pris - supergott kött som går att äta både varmt och kallt. Igår hade vi det faktiskt till potatisgratäng här hemma :)

Svar på tråden Förslag?