• MalinÄlskarAndreas91

Förslag?

Jag och min sambo ska gifta oss i Maj och jag sitter och funderar men kommer aldrig fram till något vettigt. Börjar bli trött på att inte veta vad man ska ha för mat? Förslag ?
    Sen har jag tänkt mig en tårta. Men vet inte vad för att det ska gå i vår budget. ? Förslag?
    En kompis till oss ska hjälpa oss med maten osv den dagen.
    Har ni några förslag så får ni gärna komma med dom. Vi ska inte bli så många eftersom att det inte är ett mega stort bröllop.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Förslag?
  • MalinÄlskarAndreas91

Och drycken är också ett problem. Vet inte vad för vin man ska  ha till vad för mat? Hjääääälp?

• förlovadflicka

Här kommer vår meny, kanske kan funka som inspiration :) Vi ska ha alkoholfritt så kan tyvärr inte hjälpa dig med drycken.

Askungesaga

Höstig pumpasoppa med timjansticks

Friande Jakob

Bjärekyckling med potatistimbal, glacerade rotfrukter och rödvinssås

Brudens chokladdröm

Bröllopstårta med kladdkakebotten, rabarber/jordgubbsmousse, mörk chokladmousse och handgjorda chokladpraliner

• MalinÄlskarAndreas91

Tack för ideer. Inte helt dumt. :)

• aniara

Jag tycker att det ær trevligt att anvænda sæsongens råvaror. Maj och juni ær primørsæsong. Sparris, rædisor, rabarber, jordgubbar, færskpotatis. Gå gærna ut och æt på restaurang før att skaffa er matinspiration.

Vi har inte bestæmt meny æn (brøllop 30 juni) men jag funderar på något med sparris till førrætt, lamm till varmrætt, syrlig sorbet till efterrætt och så en troligtvis ganska klassisk tårta. Middagen hålls på restaurang så personalen kommer ge oss menyførslag och så kan vi komma med førslag och invændningar. De væljer också ut læmpliga viner till maten.

Jag råder dig att prata med någon som "kan" mat och vin och kan hjælpa dig styra upp din meny. Men du behøver inte stressa, det ær ju massor med tid kvar! Tårta/tårtor tror jag att man kan køpa till bra pris på t.ex. Ica Maxi och City Gross.

• MalinÄlskarAndreas91

Sitter och funderar på om man kan göra typ potatisgratäng och typ två olika sorters kött.? Och lite sallad.

Sen blir de självklart en tårta.

• niamh

Vill du dela med er av vad ni har satt för budget? Lite lättare att komma med vettiga förslag då :) Har ni tänkt er buffé eller "satta rätter" som serveras vid bordet?

• MalinÄlskarAndreas91

Helst av allt satta rätter. Vet inte riktigt vad vår ekonomi säger då. Så kan inte säga exakt budget. Själv ingen inkomst just nu. Lever på hans.

• niamh

Hm... okej. Men då tänker jag för enkelhetens skull "budget" när jag ger förslag :)

Till förrätt finns ju en massa enkla, men goda saker att välja på. Skagentoast är ju en klassiker (fast jag föredrar Västkustsallad, yum!) och likaså toast med getost, honung & valnötter. Till huvudrätt funkar ju något slags kött och potatisgratäng fint, precis som du skrev ovan. Soppa är himla gott och budgetvänligt, men det är ju lite spill & stänkrisk på det. Efterätter; creme brulée, eller varför inte hemmagjord glass med härliga bär?

Vår tidigare (har nu bytt lokal) meny bestod av:

Förrätt (val mellan följande)
    - Räkcocktail
    - Serranoskinka med ruccola och pinjenötter
    - Bakad Chevré med Akaciahonung

Huvudrätt (val mellan följande)
    - Lambracks med potatis, primörer och rosmarinsås
    - Fläskfilé med rostade rotfrukter och portvinsås
    - Lax med rostade primörer, äpplesallad och mild senapssås

Efterrätt (val mellan följande)
    - Pannacotta
    - Hallonpaj med vaniljsås
    - Chockladfromage med jordgubbar

Att dricka... ja, vill ni bjuda på alkohol? De dryckerna är ju ganska lätta att komma på; vitt/rött vin, öl till maten. Vatten, läsk eller lemonad, saft - finns ju egentligen inga rätt och fel, bara vad man föredrar :)

• MalinÄlskarAndreas91

Tack för förslaget. Det var inte helt dumt. Vi vill ju inte  ha ett fyllebröllop men ett glas vin till maten eller något är ju inte helt fel.
    Eller en öl om inte alla gillar vin.
    Jag föredrar vitt vin. Men kan dricka rött också. Men då är jag lite kräsen.Haha

• MalinÄlskarAndreas91

Och att vi planerar redan nu är därför att tiden går så GRYMT fort. Hinner knappt med någnting innan de är dags :P

• Ajje82

Vi ska ha Buffé för det är billigt å bra och alla kan äta det dom vill.
    Om du nu ska ha vin så bestäm maten först och gå sen in till systemet å rådfråga med dom vilket vin som passar bäst

• MalinÄlskarAndreas91

Vi har pratat om potatisgratäng och så som du ser ovan .
    Men mitt problem är vad man ska ha för typ av kött för att komma undan så billigt som mäjligt.

• niamh

För att komma undan så billigt som möjligt (utan att servera köttfärs ;) - kanske något i stil med kassler? Det låter inte så himla flott, men de allra flesta uppskattar ju smaken! Vi köpte rökt fläskytterfilé från Netto för ett tag sedan till jättebra pris - supergott kött som går att äta både varmt och kallt. Igår hade vi det faktiskt till potatisgratäng här hemma :)

• MalinÄlskarAndreas91

Man kan ha de mesta i köttväg till potatisgratäng. Till min syrras konfirmation gjorde min mamma potatisgratäng och en vän grillade kotletter :) Blev SUPER gott.
    Vill bara att allt ska bli PERFEKT men då går det upp mer i pris:(

• Kiin80

vi ska gifta oss i början av juni och tänkte ha catering; italiens/grekisk medelhavsbuffé. i malmö finns det rätt så många cateringställen, så ska bara hitta det bästa till bästa priset!

angående bröllopstårtan hade vi som enda krav att det inte ska vara marsipan (vilket ingen av oss äter... å man vill ju kunna smaka på tårtan! ), men förutom det så hade vin ingen föreställning om hur den skulle se ut, smaka eller dylikt så vi bad helt enkelt två av mina vänner (som tycker det är kul att laga mat å fixa i köket) att göra bröllopstårtan! Vi är över 90+ pers så det är ingen liten uppgift... men ack så roligare och personligare! de har fria händer!

• Kattpoet

Maj månads största problem är potatisen, det är precis innan   färsk potatis och  just när  vinterpotatisen börjar bli dålig.

Färdiggjord potatisgratäng är det bästa valet OM man inte vill stå och skala en massa potatis och hitta att hälften har blivit svarta.  I sverige kommer inte jorduggar för än  runt juni i södra sverige och det finns knappt några färska bär  men vad som finns är massor med primörer och de är redigt goda.

Jag skulle starta med en vår primör soppa, sedan ha  antigen lax eller örtagårdstek med sås och jordärtkockegratäng (godare än potatis)  och sedan tårta och kaffe till efterätt. 

• jenniejummie

Så här har vi gjort m maten för att komma ner i pris.

förrätt:
    Ramslökssoppa, jag har plockat löken själv och kokat soppbas på som ligger i frysen och väntar på att tillagas m grädde, så den är nästan gratis.

huvudrätt:
    Flankstek m potatiskaka m västerbottenost och örter serveras m kantarellsås och rödvinssky.
    Flankstek är ett ganska billigt kött (under 100:-/kg), vi lågtempar det för att det ska bli mört och saftigt, då känns det lite "lyxigare". Svamp har jag fått gratis i skogen och örter finns i trädgården, ska skördas och torkas.

Dessert:
    Buffé m ost, marmelad och kex. Glass till barnen.
    kokat egen marmelad m frukt/bär från trädgården, bakar egna kex.

Tårta:
    vi kommer beställa en liten tårta från konditori och sedan bakat vi egna fyllda cupcakes. Man kan baka cupcakes och kasta i frysen och fylla dagen innan.

Du kanske inte har tillgång till en trädgård, men du kanske har ngn bekant där du kan gå och "palla" lite frukt, örter och bär el dyl. Frys, torka och koka. Det kanske känns lite höstigt förståss, eftersom du gifter dig i Maj. Men börjar man i tid och fylla frysen så känns det inte så mycket i plånboken när det väl är dags.

• MalinÄlskarAndreas91

Tack för svar :)

Svar på tråden Förslag?