Inlägg från: Berlan |Visa alla inlägg
  • Berlan

Era bröllopsmenyer

Jag är nyfiken på vad som serverades alternativt kommer att serveras på ert bröllop?

Vi har bestämt oss för denna meny:

Förrätt:
    Dopp i kopp: Dillkokt Färskpotatis att doppa i skirat Smör smaksatt med Örter och Lök.
    Serveras med kryddig Renkorv och Souvasrökt Reninnanlår.

Varmrätt:
    Ugnsbakad Fjällrödingfile med Pestotäcke samt Färskpotatis & Sommarprimörer.
    Serveras med brynt Dill & Fänkålssmör samt Gräslöksgräddfil.

Efterrätt:
    Bröllopstårta & kaffe.

• Svar på tråden Era bröllopsmenyer
  • Berlan
    chabar skrev 2011-09-15 20:59:17 följande:
    Berlan- jag kan inte ungå att notera att du faktiskt har doppikopp på din meny! Fantastiskt! Jag brukar alltid få förklara det för andra. Har du eller M2B möjligtvis rötter i landets norra delar? Fantastisk meny lät det som.
    Det stämmer! Vi kommer båda från Luleå och kommer även att gifta oss där trots att vi numera bor i Skåne :) Har alltid älskat dopp i kopp, men kan inte säga att jag någonsin har reflekterat över att det är typiskt för norra Sverige förrän vi bestämde menyn! Eftersom många vänner och släktingar kommer söderifrån tänkte vi att det vore roligt att servera norrländsk mat.

Pinkgrape: Det är små färskpotatisar (i detta fall mandelpotatis) som man doppar i en liten kopp med smaksatt skirat smör. Det är väldigt gott!
  • Berlan

Detta hittade jag på google:
    "Dopp i kopp ett norrbottniskt recept på mandelpotatis,
    som spritts över landet av hovkocken Werner Vögeli.
    Hans absoluta favorit bland svenska rätter."

Dopp i kopp

• Berlan
    lepaus skrev 2011-09-15 23:42:43 följande:
    Ja, det blir vigsel i Gammelstad (är uppvuxen där) och bröllopsfest i Rutvik i augusti nästa år :) Ni då? 
    Vad roligt! Vi gifter oss i Gammelstad den 7 juli nästa år! Festen blir på Restaurang Kaptensgården där intill.
  • Berlan

Ja, kyrkan är underbar. Jag är både döpt och konfirmerad där så det känns som "hemma", haha! Miljön runt kyrkan är ju dessutom svårslagen måste jag säga!

Svar på tråden Era bröllopsmenyer