Inlägg från: lepaus |Visa alla inlägg
  • lepaus

Era bröllopsmenyer

Berlan skrev 2011-09-15 22:42:08 följande:
    Det stämmer! Vi kommer båda från Luleå och kommer även att gifta oss där trots att vi numera bor i Skåne :) Har alltid älskat dopp i kopp, men kan inte säga att jag någonsin har reflekterat över att det är typiskt för norra Sverige förrän vi bestämde menyn! Eftersom många vänner och släktingar kommer söderifrån tänkte vi att det vore roligt att servera norrländsk mat.
    Pinkgrape skrev 2011-09-15 22:51:32 följande:
    Jahaa okej.. aldrig hört talas om :P Men är det verkligen typiskt norrländskt? Är ändå från Skellefteå och har släkt i olika delar av norrland, men har aldrig hört något prata om det och har aldrig ätit det ;P
    Jag har inte heller hört talas om det hehe, och jag kommer också från Luleå. Var tvungen googla lite :) Verkar som om det i grunden kommer från Tornedalen, kan det stämma? 
  • lepaus
    chabar skrev 2011-09-15 23:13:01 följande:
    Det kan det nog säkert göra. Dessutom är det stora tornedalings-kolonier i luleå vilket säkert förklarar varför vissa i Luleå känner till det eller inte. Men ett måste att pröva till nästa års färskpotatisskörd för er som inte gjort det.
    Låter som en korrekt teori! Har ingen släkt från Tornedalen, hela min släkt kommer från Piteå och Älvsbyn, känner mig närmare palt än doppikopp ;) 
  • lepaus

Men för att återgå till matdiskussionen så har vi inte helt bestämt meny än, men det har varit tal om en förrättstallrik med norrländskt tema, vi hade tänkt västerbottensostpaj, rökt renkött och kalixlöjrom (trots att jag är allergisk mot fisk, får hoppas på dubbelt med renkött hehe ^^). Vi kommer att ha en hel del utländska gäster (och även från södra Sverige för den delen också) så kommer bli första gången en del av dem smakar renkött :) 

• lepaus
    Berlan skrev 2011-09-15 23:26:51 följande:
    Det låter supergott lepaus. Ska ni gifta er i Luleå?
    Ja, det blir vigsel i Gammelstad (är uppvuxen där) och bröllopsfest i Rutvik i augusti nästa år :) Ni då? 
  • lepaus
    Pinkgrape skrev 2011-09-16 10:10:22 följande:
    Berlan skrev 2011-09-15 23:48:25 följande:
    Vad roligt! Vi gifter oss i Gammelstad den 7 juli nästa år! Festen blir på Restaurang Kaptensgården där intill.
    Åh, kyrkan där är så vacker tycker jag! Min morfar bodde där under större delen av min uppväxt, så har spenderat sommar efter sommar där :P
    Ja, den är verkligen fin! Kyrkan är faktiskt en av anledningarna till att jag vill gifta mig hemma i Gammelstad och inte här på Isle of Man där vi bor, trots att det skulle vara enklare att planera ett bröllop på plats än från ett annat land ;) 
  • lepaus
    Berlan skrev 2011-09-16 20:43:40 följande:
    Ja, kyrkan är underbar. Jag är både döpt och konfirmerad där så det känns som "hemma", haha! Miljön runt kyrkan är ju dessutom svårslagen måste jag säga!
    Samma här! :) 
Svar på tråden Era bröllopsmenyer