• Anonym

Betala eller inte betala

Jag har såld en vara här på BT i maj månad och har fortfarande inte fått betalt pris:400 kr.

Har skickat flera sms och fick svar att personen är bortrest och skulle fixa pengarna när hon kommer hem.Inget svar efter 2 veckor,har ringt flera gånger men hon svarar inte.Tänkte skicka ett kort för adressen har jag kvar,sen tänkte jag polisanmälla henne.Vet inte om man vågar sälja sin brud klänning här på BT.

• Svar på tråden Betala eller inte betala
  • Trivia

Ja det är trist. Men man ska ALDRIG skicka en vara innan man fått pengarna. Eller vise versa. Bästa är ju att ses på riktigt och lämna över pengar resp vara.
    Spelar ingen roll var man säljer saker. Här, blocket eller den lokala tidningen...

• 123ost

Det är så himla tråkigt när sådant händer. Jag kan inte förstå att vissa kan göra så!
    Varje gång man köper något via internet (tradera, ebay, blocket mm.) så tar man en risk men man vill ändå tro att det är en god människa som sitter på andra sidan. Det är förjävligt!

Får man inte hänga ut namn?

• Vi2alltid

Kan du inte kontakta BT och fråga vad de har för policy när sådant här händer, om det finns något de kan göra?

• Silketuss

Kanske du kan skicka ett sista mejl eller sms och säga att du kommer göra en polisanmälan om du inte får pengarna inom en av dig bestämd tid? Det har gått lång tid sedan i maj, det är hög tid för köparen att göra rätt för sig. 

• Anonym

Vet ni vad.
    Jag köpte ett par Gucci skor på Blocket som såg grymt riktiga ut, men till min stota fasa så var de falska.....
    Kontaktade Blocket då jag hade säljarens maila adress endast . Enligt lag får de inte lämna ut adress så jag kunde inte ens polisanmäla.... Följer man lagen har man inga rättigheter.
    Men sen pratade jag medmin andra halva som är polis och de får in 30000 anmälningar om året så det är inte ens lönt att du polisanmäler då tyvärr inget händer! Känn dig blåst som jag blev.
    Har lärt mig en läxa :)

• Silketuss
    Anonym skrev 2011-09-15 18:44:58 följande:
    Vet ni vad.
    Jag köpte ett par Gucci skor på Blocket som såg grymt riktiga ut, men till min stota fasa så var de falska.....
    Kontaktade Blocket då jag hade säljarens maila adress endast . Enligt lag får de inte lämna ut adress så jag kunde inte ens polisanmäla.... Följer man lagen har man inga rättigheter.
    Men sen pratade jag medmin andra halva som är polis och de får in 30000 anmälningar om året så det är inte ens lönt att du polisanmäler då tyvärr inget händer! Känn dig blåst som jag blev.
    Har lärt mig en läxa :)
    Men jag gjorde en polisanmälan efter att ha blivit lurad på Tradera! Och när jag gjorde det, följde andra efter. Det blev rättegång och allt. Jag undrar varför du säger att det inte ens är någon idé att göra en polisanmälan? Om detta tips att inte anmäla, kommer från en polis, blir jag riktigt beklämd, faktiskt. 

Ts, jag tycker att du ska göra som jag skrev tidigare! Förklara att du kommer göra en anmälan, om inte pengarna kommer in. Sedan är det bortom din kontroll vad som händer efter anmälan, men att inte ens göra anmälan, det är det sämsta man kan göra. Då har man ju sagt till de som vill luras att det är ok.  
  • förlovadflicka
    Trivia skrev 2011-09-15 18:13:12 följande:
    Ja det är trist. Men man ska ALDRIG skicka en vara innan man fått pengarna. Eller vise versa. Bästa är ju att ses på riktigt och lämna över pengar resp vara.
    Spelar ingen roll var man säljer saker. Här, blocket eller den lokala tidningen...
    Håller med. Man känner sig jättedålig ibland när man säger att folk måste skicka pengar först (för de skulle ju också kunna bli lurade om jag var ohederlig) men det är ju så det måste gå till bara...
  • Trivia
    förlovadflicka skrev 2011-09-15 22:17:13 följande:
    Håller med. Man känner sig jättedålig ibland när man säger att folk måste skicka pengar först (för de skulle ju också kunna bli lurade om jag var ohederlig) men det är ju så det måste gå till bara...
    Ja det är lite dubbelt det där... jag skulle aldrig betala för något som jag inte fått heller. För så blir ju många blåsta också. Sätter in pengar till mottagaren och så får de inte varan.
    Bästa sättet är ju att använda typ paypal eller liknande i en sådan situation. Utlandsköpare ska man också akta sig för. Då menar jag inte folk med utländskt ursprung utan om du t.ex. satt ut din mobil på nätet och någon från spanien vill köpa den. Varför skulle de vilja det liksom?!
    De gånger jag har sålt på blocket eller liknande har folk fått komma hem och hämta sakerna och ge mig pengar i handen. Eller mötas på stan eller så...

Men absolut tycker jag att ts ska göra en anmälan. Oavsett om det blir något av det eller inte...
  • förlovadflicka
    Trivia skrev 2011-09-15 23:18:47 följande:
    Ja det är lite dubbelt det där... jag skulle aldrig betala för något som jag inte fått heller. För så blir ju många blåsta också. Sätter in pengar till mottagaren och så får de inte varan.
    Bästa sättet är ju att använda typ paypal eller liknande i en sådan situation. Utlandsköpare ska man också akta sig för. Då menar jag inte folk med utländskt ursprung utan om du t.ex. satt ut din mobil på nätet och någon från spanien vill köpa den. Varför skulle de vilja det liksom?!
    De gånger jag har sålt på blocket eller liknande har folk fått komma hem och hämta sakerna och ge mig pengar i handen. Eller mötas på stan eller så...

Men absolut tycker jag att ts ska göra en anmälan. Oavsett om det blir något av det eller inte...

Ja, det tycker jag också att ts ska göra!

Jag brukar då sälja musikarrangemang och annat jag skriver, men då är jag noga med att kunden vet att jag är en riktig person, även om vi tar affären över nätet, skriver mobilnummer (som finns på eniro), mejl, och ibland även facebook, så vet de vem de ska polisanmäla om jag inte skulle sköta mig, haha ;)

Svar på tråden Betala eller inte betala