Inlägg från: baby freeze |Visa alla inlägg
  • baby freeze

HJÄLP tack: Vad skulle ni ta i kuvertavgift för detta??

Jag tycker faktiskt att 200kr är lite mycket för den typen av mat som du beskriver, och jag hade nog blivit lite besviken som gäst och tyckt att det var snålt. Är inget fan av kuvertavgift, men kan tycka att det är OK om brudparet har det lite knapert. I ert fall så tycker jag dock att det ser ut som att man betalar mer än vad det kostar för er? 20kr för 33cl öl innebär ju att ni tar mer än inköpspriset på systemet. Det tycker inte jag är OK!

• baby freeze

Du missförstår mig. Din meny är inte alls dålig, och jag hade aldrig gnällt över den som gäst! MEN om jag ska betala en kuvertavgift på 200kr, så tycker jag att det är väldigt snålt. Exotisk planka från charken brukar kosta max en hundring/person, om du sedan dessutom ska ta betalt för drickan separat (och dessutom ta mer än inköpspriset, vilket faktiskt är olagligt) så tjänar ni ju på festen. Det är inte god moral i min bok.

Självklart hade jag inte gnällt över det, men jag hade som sagt blivit besviken, och det kan vara något att tänka på. Men om du vet att alla dina gäster kommer att tycka att det är helt OK, så vet du ju bäst själv vad som är acceptabelt. Om du bara skrev detta för att få medhåll, så kunde du väl ha nämnt det i trådstarten?

• baby freeze
    Madeleines84 skrev 2011-10-05 13:36:37 följande:
    Det finns en anledning att man tar 20 kr istället för typ 10 för drickat. Hur många har lust att släpa på en massa mynt?!
    Men det är olagligt att ta mer än inköpspriset, och jag tycker att det smäller lite högre än att det är jobbigt att ha några tior i festväskan. Man kan ju ta med sig tjugor och bjuda varandra också.
  • baby freeze

Jag tycker att du ska göra en så detaljerad meny som möjligt och sedan räkna på vad det faktiskt kommer att kosta er. I min värld, så tar man aldrig en saltad kuvertavgift från sina gäster, utan tvärtom tycker jag att man avrundar neråt. Men du gör som du vill!

• baby freeze
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-10-05 13:49:23 följande:
    Men sen lagligt olagligt. nåt jag funderat på är, får man ens ta betalt alls om man inte har alkohollicense? det har jag tänkt på några ggr?
    Å om du tex köper sprit i tyskland som måååånga gör och har betalbar, så blir det inte lätt att räkna ut vad exakta priset är och då är även 10kr för dyrt om man köpt in därifrån tex, för mycket är 3-5kr därifrån.
    Så priset är ju väldigt svårt.
    Så hur man än gör känns det som det blir lite tokigt
    Man får endast ha sk självkostnadspris, vilket är inköpspriset rakt av. Jag tror att det dessutom endast gäller dryck som är köpt i Sverige, men är osäker. Även om mååååånga gör det, så är det fortfarande olagligt, och jag tycker även att det är omoraliskt.
  • baby freeze

Hittade lite på tullverkets hemsida:

"Det finns ingen övre gräns för hur
    mycket alkohol du får föra in, men det ska vara för ditt eget eller din familjs
    behov. Du får även ta med dig alkohol om du ska ha en fest till exempel bröllop
    eller födelsedagsfest där du bjuder på alkoholen vid evenemanget.

Du får
    däremot inte ta betalt för alkoholen även om det bara skulle täcka de kostnader
    du haft för inköpet."

Alkohol från ett annat EU-land - Tullverket [NS4
    version]

Och alkohollagen säger så här:
    6 kap.
    Servering

1§ Servering av spritdrycker, vin och starköl får ske endast om
    tillstånd har meddelats (serveringstillstånd).

Serveringstillstånd krävs
    dock inte för servering som ordnas

1. utan vinstintresse,
    2. i andra
    lokaler än där det bedrivs yrkesmässig försäljning av alkoholdrycker eller
    lättdrycker,
    3. vid ett enstaka tillfälle för vissa i förväg bestämda
    personer, och
    4. utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av
    dryckerna. Lag (2001:414).

• baby freeze

Också en bra fråga. Ska kuvertavgift innebära att bröllopsfetsen blir i princip gratis för brudparet?

Silverglitter skrev 2011-10-05 14:10:04 följande:
    .... Vill ni inte bjuda gästerna på något alls?
  • baby freeze

Ja, jag tror att vi tycker helt olika. Jag tycker att det är väldigt tråkigt att bli anklagad för att vara missunnsam och gnällig bara för att jag tycker annorlunda. Jag sydde min kompis brudklänning helt gratis (något annat fanns inte på kartan) trots att hon antagligen hade haft råd att betala mig för alla dryga 60timmar jag lade ner. Om hon sedan så bara hade bjudit på en ostmacka och saft efter vigseln så hade jag fortfarande varit innerligt tacksam för att jag fick vara med och dela stunden.

Jag tror att människor rent generellt mer än gärna ställer upp och hjälper sina vänner på de sätt som de kan när det kommer till bröllop, men jag tror också att de flesta vill göra det på sitt personliga sätt, och inte genom en fast avgift.

I mina kretsar har det tisslats om ett bröllop där det varit uppenbart att brudparet saltat notan, och det är liksom inte ihågkommet som ett vackert bröllop utan för att det var snålt. ALLA hade varit helt chill med att betala för mat och dryck, men det faktum att brudparet hade lagt på lite gjorde folk upprörda.

Svar på tråden HJÄLP tack: Vad skulle ni ta i kuvertavgift för detta??