Silverglitter skrev 2011-10-06 08:26:39 följande:
Jag har absolut planerat bröllop, och självklart kostar det pengar det är jag väl medveten om. Vi har helt enkelt olika uppfattning i frågan. Vi hade inte kuvertavgift på vårt bröllop, det skulle kännas konstigt för oss, men jag kan förstå att man har det om man har det knapert men ändå vill fira tillsammans med släkt och vänner och ser det som enda utvägen.
Men, jag anser att om man ska ha kuvertavgift ska gästerna slippa betala festlokalen, brudklänningen, livebandet, DJ:n eller vad man nu väljer att ha med. Hade det varit jag som planerat för kuvertavgift hade jag tagit betalt för maten från cateringfirman, och ev något glas vin. Tårta, brudskål mm hade jag mer än gärna bjudit på. Sen kan man såklart ha betalbar. Tårta behöver dessutom inte vara dyr, håller man sig till de vanliga, som inte är bröllopstårtor blir det väldigt mycket billigare per bit.
Jag kan säga så här att jag är både för och emot kuvertavgift. har aldrig gillat sådant riktigt heller,, förrän jag själv stod och planerade och förstod hur mycket pengar och energi man la på allt. Vi vet dessutom att vi bor litet så vi knappt får plats själva och känner därför att presenter vi inte behöver är onödigt. Vi ville hellre ha pengar i present, precis som endel önskar sig i julklapp osv under åren. jag har dock alltid varit emot det också, för jag gillar överraskningar :) jag har alltid tyckt det känns dumt att ge och få pengar, då det blri så definitivt vilken summa det är.
Men bröllop va lite annorlunda och när jag läste om att folk hade kuvertavgift så kändes det som nåt som skulle passa oss. Endel önskade sig pengar till bröllopsresa och det hade vi som tanke, tills vi insåg att vi inte åker på bröllopsresa då vi har en 1åring.
Vi kände bara att det vore toppen om man hade lite pengar till bröllopet ist så man vet hur mycket man kan köpa och göra. ist för att dra ner på allt.
Jag vet många säger ja men ta mindre av det och det och det. och det gör jag självklart till viss del. jag är INTE en person som slösar. har alltid varit ekonomisk
Jag tex skulle vilja ha en viss tårta som är mycket dyrare och speciellare, men eftersmo jag alltid varit ekonomisk så drar jag ner på det och tar en jag inte är lika nöjd över. MEN jag tänker inte sjunka till att ha en vanlig tårta på min bröllopsdag som bara kommer en gång i livet.Dessutom skulle jag göra det, så skulle många reagera på det och bli besvikna. det har jag redan hört nämligen hehe.. att på bröllop måste ju riktig bröllopstårta finnas. det måste ju finnas bar tyckte dom. vi tänkte först inte ens haft det för spara pengar. men då blir ju många besvikna också. Så vi fick liksom göra alternativet. ha kuvertavgift och få lite mer av vad de flesta vill. inte bara vi. jag tror faktiskt att många skulle va besvikna på mycket mer än priset liksom. det är lite därför vi har satt ett pris. förstår du hur jag menar?
Jag räknar inte med att gå vinst eller att de är med och betalar på klänningen mm. nej nej..det är girigt. :) jag räknar med maten, bröd,tillbehöer,dricka maten,fikabuffe,bröllopstårta (som jag som sagt skrev att visst jag kan ta billigare vanlig tårta, men DÅ lär de vi känner bli besvikna så jag tror de väljer lägga några kronor till i kuvertavgift för att få en speciell tårta en specielldag:).. sen räknar jag faktiskt in presenten lite i priset..FÖR om vi säger så här. hade vi skrivit 100kr eller 150kr i kuvertavgift då hade de flesta känt sig skyldiga att köpa presenter också och då hade det dragit iväg för de hade känt skuld att få speciell present just för bröllop. så funkar det iaf här. å då blir ju allt dyrare för dom ändå.
200 då känner de kanske att det räcker liksom. förstår ni?