• AlwaysAndForever2012

HJÄLP tack: Vad skulle ni ta i kuvertavgift för detta??

Vi ska skicka iväg inbjudningarna nu och måste besluta om kuvertavgiften. Vi hade tänkt 200kr och inga presenter då vi känner att presenterna kanske vi ändå bara lägger undan för vi redan har det eller inte vår stil osv. det händer ju alla nån gång
    Och vi har inte den bästa ekonomin nu efter sjukskrivning och barnledigt. Så för oss ser vi kuvertavgiften som stöd i att kunna bjuda så många som möjligt och ha kul för den dagen ist för materialla ting på vinden hehe.
    Jag har läst att många har högre än 200kr, men då har de kanske också 3rätters mm.

Vi ska ha exotisk planka buffe bröd potatisgratäng mm, sen kakbuffe och bröllopstårta. samt även godishörna och en bar där de får lägga 20kr per 33cl.

Jag tycker själv att 200 är inte så dyrt för en person med både bröllopspresent inräknat och få mat mm. Men för ett par så kanske det blir dyrt med 400 eller jag vet inte? bröllop är ju dyrare..har inte varit på något Släkten är nog inga problme, men man blir ju osäker på hur vännerna gör. så de verkligen kommer.

• Svar på tråden HJÄLP tack: Vad skulle ni ta i kuvertavgift för detta??
  • AlwaysAndForever2012
    Madeleines84 skrev 2011-10-05 13:40:08 följande:
    Jag tycker inte 220 kr är mycket. Var själv på bröllop i somras med kuvertavgift plus en bar till självkostnadspris. Det drog iväg lite då det var både svensexa och möhippa innan. så totalt la vi ca 3000 kr för det paret. det var så skönt att slippa jaga en present som dom kanske inte ens uppskattade. Även om man inte kräver en present så skulle jag aldrig komma tomhänt till ett bröllop eller kalas.
    Nej precis. Visst självklart kommer man med nåt när man åker på kalas eller bröllop. Även om de avböjer. Det vet man ju bara med kalas. man får ju antingen lotter,choklad eller blommor om man sagt man inte ska ha nåt. å bara sådant kan vara för 200kr eg.
    Så på ett bröllop lär man ju komma med nåt för den summan ungefär också.
  • baby freeze

Jag tycker att du ska göra en så detaljerad meny som möjligt och sedan räkna på vad det faktiskt kommer att kosta er. I min värld, så tar man aldrig en saltad kuvertavgift från sina gäster, utan tvärtom tycker jag att man avrundar neråt. Men du gör som du vill!

• baby freeze
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-10-05 13:49:23 följande:
    Men sen lagligt olagligt. nåt jag funderat på är, får man ens ta betalt alls om man inte har alkohollicense? det har jag tänkt på några ggr?
    Å om du tex köper sprit i tyskland som måååånga gör och har betalbar, så blir det inte lätt att räkna ut vad exakta priset är och då är även 10kr för dyrt om man köpt in därifrån tex, för mycket är 3-5kr därifrån.
    Så priset är ju väldigt svårt.
    Så hur man än gör känns det som det blir lite tokigt
    Man får endast ha sk självkostnadspris, vilket är inköpspriset rakt av. Jag tror att det dessutom endast gäller dryck som är köpt i Sverige, men är osäker. Även om mååååånga gör det, så är det fortfarande olagligt, och jag tycker även att det är omoraliskt.
  • baby freeze

Hittade lite på tullverkets hemsida:

"Det finns ingen övre gräns för hur
    mycket alkohol du får föra in, men det ska vara för ditt eget eller din familjs
    behov. Du får även ta med dig alkohol om du ska ha en fest till exempel bröllop
    eller födelsedagsfest där du bjuder på alkoholen vid evenemanget.

Du får
    däremot inte ta betalt för alkoholen även om det bara skulle täcka de kostnader
    du haft för inköpet."

Alkohol från ett annat EU-land - Tullverket [NS4
    version]

Och alkohollagen säger så här:
    6 kap.
    Servering

1§ Servering av spritdrycker, vin och starköl får ske endast om
    tillstånd har meddelats (serveringstillstånd).

Serveringstillstånd krävs
    dock inte för servering som ordnas

1. utan vinstintresse,
    2. i andra
    lokaler än där det bedrivs yrkesmässig försäljning av alkoholdrycker eller
    lättdrycker,
    3. vid ett enstaka tillfälle för vissa i förväg bestämda
    personer, och
    4. utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av
    dryckerna. Lag (2001:414).

• Silverglitter

Kan inte göra annat än att hålla med i det baby freeze skriver.

Även jag skulle känna mig lite besviken som gäst om jag betalade 200 kr och det serverades exotisk planka, eftersom det som sagt inte brukar kosta mer än ca 100 kr per person. Vad går resten av pengarna till? Vill ni inte bjuda gästerna på något alls?

• baby freeze

Också en bra fråga. Ska kuvertavgift innebära att bröllopsfetsen blir i princip gratis för brudparet?

Silverglitter skrev 2011-10-05 14:10:04 följande:
    .... Vill ni inte bjuda gästerna på något alls?
  • Madeleines84

men om man inte vill betala för att gå på ett bröllop så gå inte då. Det är ingen som tvingar en. Min syster gick i somras och betalade 500 för att sova kvar plus 500 kr för mat & köpte present. det var ingen som gnällde.

sen vet jag folk som lagt 150 000 på sitt bröllop och skiljt sig 1 månad senare.

• AlwaysAndForever2012
    Kan inte göra annat än att hålla med i det baby freeze skriver.

Även jag skulle känna mig lite besviken som gäst om jag betalade 200 kr och det serverades exotisk planka, eftersom det som sagt inte brukar kosta mer än ca 100 kr per person. Vad går resten av pengarna till? Vill ni inte bjuda gästerna på något alls?
    Vad går resten av pengarna till? har du planerat bröllop alls? för då borde du veta hur mycket pengarna går till.
    baby freeze skrev 2011-10-05 14:15:35 följande:
    Också en bra fråga. Ska kuvertavgift innebära att bröllopsfetsen blir i princip gratis för brudparet?
    GRATIS finns inte i närheten av vad detta bröllop kommer bli.. så löjligt att ni ens kan tro det.. Nåt jag känner bra med denna jäkla diskussionen är iaf att våra gäster skulle aldrig gnälla så otroligt som ni gör. jag trodde det och var orolig för det, men nu är jag säker att de inte skulle det. för flera har sagt att gud va skönt att ni har den avgiften så vi slipper tänka på presenter mm.
    Madeleines84 skrev 2011-10-05 15:13:38 följande:

men om man inte vill betala för att gå på ett bröllop så gå inte då. Det är ingen som tvingar en. Min syster gick i somras och betalade 500 för att sova kvar plus 500 kr för mat & köpte present. det var ingen som gnällde.

sen vet jag folk som lagt 150 000 på sitt bröllop och skiljt sig 1 månad senare.

PRECIS!! De har ju ett val. vem fasiken har tvingat dom att gå? inte jag.
  • AlwaysAndForever2012

Dessutom måste jag säga att jag är tacksam som inte har sådana vänner som vissa verkar vara,  som inte kan unna brudparet 200kr i kuvertavgift så de inte behöver ligga hur mycket minus som helst och de dessutom slipper leta presenter, får en fest, en lokal, massa fika, dyr tårta, mat, dricka och sällskap.. För hur ni än ser det så kommer aldrig brudparet ligga plus eller +- 0. Det är määngder att lägga ut och vi valde att ist för få presenter så var vår present detta för att underlätta för oss. Trro de felsta blir glada att slippa veta vilken summa de ska lägga och vad för present de ska hitta som är betydelsefull. För vi har beskrivit att detta betyder mest för oss. att vi ska ha råd att bjuda dom på vår dag till en trevlig stund. Det är den bästa presenten.
    Vi hade kunnat skriva att vi önskar oss pengar, men hur svårt hade det inte varit för dom att veta hur mycket de ska lägga så de inte lägger för mcycket eller för litet..för så tänker faktiskt många.FAKTUM..å nu slipper de tänka och dessutom så vet vi i förväg hur mycket pengar vi har som hjälp till bröllopet.

• Dannedo

Jag tror dom flesta här (inklusive jag) inte har något emot att ha en kuvertavgift. Det är precis som du säger TS; otroligt praktiskt för alla parter. Det enda jag tror folk reagerat mot är att självaste maten ni bjuder på inte är speciellt dyr, och jag missuppfattade först och trodde att ni dessutom skulle ta betalt för all dricka, vilket skulle innebära att gästerna betalade för mer än vad det egentligen kostar. Men en kuvertavgift på 200 kr för mat, tårta och dryck (och antagligen lokalhyra) låter helt rimligt. 
    Hoppas ni får en jättefin fest!

• Just Me

Ska man nu ha kuvertavgift så ska man ta det det faktiskt kostar ev mindre. Det är min åsikt.
    Så hade jag varit du hade jag börjat räkna

• Silverglitter
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-10-05 17:12:57 följande:
    Vad går resten av pengarna till? har du planerat bröllop alls? för då borde du veta hur mycket pengarna går till.
    baby freeze skrev 2011-10-05 14:15:35 följande:
    GRATIS finns inte i närheten av vad detta bröllop kommer bli.. så löjligt att ni ens kan tro det.. Nåt jag känner bra med denna jäkla diskussionen är iaf att våra gäster skulle aldrig gnälla så otroligt som ni gör. jag trodde det och var orolig för det, men nu är jag säker att de inte skulle det. för flera har sagt att gud va skönt att ni har den avgiften så vi slipper tänka på presenter mm.
    Madeleines84 skrev 2011-10-05 15:13:38 följande:

PRECIS!! De har ju ett val. vem fasiken har tvingat dom att gå? inte jag.
    Jag har absolut planerat bröllop, och självklart kostar det pengar det är jag väl medveten om. Vi har helt enkelt olika uppfattning i frågan. Vi hade inte kuvertavgift på vårt bröllop, det skulle kännas konstigt för oss, men jag kan förstå att man har det om man har det knapert men ändå vill fira tillsammans med släkt och vänner och ser det som enda utvägen.

Men, jag anser att om man ska ha kuvertavgift ska gästerna slippa betala festlokalen, brudklänningen, livebandet, DJ:n eller vad man nu väljer att ha med. Hade det varit jag som planerat för kuvertavgift hade jag tagit betalt för maten från cateringfirman, och ev något glas vin. Tårta, brudskål mm hade jag mer än gärna bjudit på. Sen kan man såklart ha betalbar. Tårta behöver dessutom inte vara dyr, håller man sig till de vanliga, som inte är bröllopstårtor blir det väldigt mycket billigare per bit.
  • Silverglitter
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-10-05 17:18:14 följande:
    Dessutom måste jag säga att jag är tacksam som inte har sådana vänner som vissa verkar vara,  som inte kan unna brudparet 200kr i kuvertavgift så de inte behöver ligga hur mycket minus som helst och de dessutom slipper leta presenter, får en fest, en lokal, massa fika, dyr tårta, mat, dricka och sällskap.. För hur ni än ser det så kommer aldrig brudparet ligga plus eller +- 0. Det är määngder att lägga ut och vi valde att ist för få presenter så var vår present detta för att underlätta för oss. Trro de felsta blir glada att slippa veta vilken summa de ska lägga och vad för present de ska hitta som är betydelsefull. För vi har beskrivit att detta betyder mest för oss. att vi ska ha råd att bjuda dom på vår dag till en trevlig stund. Det är den bästa presenten.
    Vi hade kunnat skriva att vi önskar oss pengar, men hur svårt hade det inte varit för dom att veta hur mycket de ska lägga så de inte lägger för mcycket eller för litet..för så tänker faktiskt många.FAKTUM..å nu slipper de tänka och dessutom så vet vi i förväg hur mycket pengar vi har som hjälp till bröllopet.
    Jag tycker inte att 200 kr i sig är mycket pengar. Men jag tycker det är mycket pengar i relation till vad jag får för dem. Det var väl ursprungsfrågan i trådstarten, om kuvertavgiften verkade rimlig?

Angående det där med presenter har jag svårt att se problemet. Jag tycker faktiskt att det är roligt att köpa presenter. Många har dessutom en önskelista så man slipper köpa något som ligger och skräpar. Att bara önska sig pengar tycker jag är helt ok, vare sig det är till bröllopsresan, festen eller en ny soffa.
    "men hur svårt hade det inte varit för dom att veta hur mycket de ska lägga så de inte lägger för mcycket eller för litet"
    Tja, det är väl upp till givaren att ge vad de tycker är lagom eller? Vill moster Barbro ge 1000 kr men kusin Lisa bara 100kr eller en burk hemgjord hallonsylt så är det väl upp till dem? Man kan ju inte räkna in present som en post i kuvertavgiften.  
  • AlwaysAndForever2012
    Silverglitter skrev 2011-10-06 08:26:39 följande:
    Jag har absolut planerat bröllop, och självklart kostar det pengar det är jag väl medveten om. Vi har helt enkelt olika uppfattning i frågan. Vi hade inte kuvertavgift på vårt bröllop, det skulle kännas konstigt för oss, men jag kan förstå att man har det om man har det knapert men ändå vill fira tillsammans med släkt och vänner och ser det som enda utvägen.

Men, jag anser att om man ska ha kuvertavgift ska gästerna slippa betala festlokalen, brudklänningen, livebandet, DJ:n eller vad man nu väljer att ha med. Hade det varit jag som planerat för kuvertavgift hade jag tagit betalt för maten från cateringfirman, och ev något glas vin. Tårta, brudskål mm hade jag mer än gärna bjudit på. Sen kan man såklart ha betalbar. Tårta behöver dessutom inte vara dyr, håller man sig till de vanliga, som inte är bröllopstårtor blir det väldigt mycket billigare per bit.
    Jag kan säga så här att jag är både för och emot kuvertavgift. har aldrig gillat sådant riktigt heller,, förrän jag själv stod och planerade och förstod hur mycket pengar och energi man la på allt. Vi vet dessutom att vi bor litet så vi knappt får plats själva och känner därför att presenter vi inte behöver är onödigt. Vi ville hellre ha pengar i present, precis som endel önskar sig i julklapp osv under åren. jag har dock alltid varit emot det också, för jag gillar överraskningar :) jag har alltid tyckt det känns dumt att ge och få pengar, då det blri så definitivt vilken summa det är.
    Men bröllop va lite annorlunda och när jag läste om att folk hade kuvertavgift så kändes det som nåt som skulle passa oss. Endel önskade sig pengar till bröllopsresa och det hade vi som tanke, tills vi insåg att vi inte åker på bröllopsresa då vi har en 1åring.
    Vi kände bara att det vore toppen om man hade lite pengar till bröllopet ist så man vet hur mycket man kan köpa och göra. ist för att dra ner på allt.
    Jag vet många säger ja men ta mindre av det och det och det. och det gör jag självklart till viss del. jag är INTE en person som slösar. har alltid varit ekonomisk
    Jag tex skulle vilja ha en viss tårta som är mycket dyrare och speciellare, men eftersmo jag alltid varit ekonomisk så drar jag ner på det och tar en jag inte är lika nöjd över. MEN jag tänker inte sjunka till att ha en vanlig tårta på min bröllopsdag som bara kommer en gång i livet.Dessutom skulle jag göra det, så skulle många reagera på det och bli besvikna. det har jag redan hört nämligen hehe.. att på bröllop måste ju riktig bröllopstårta finnas. det måste ju finnas bar tyckte dom. vi tänkte först inte ens haft det för spara pengar. men då blir ju många besvikna också. Så vi fick liksom göra alternativet. ha kuvertavgift och få lite mer av vad de flesta vill. inte bara vi. jag tror faktiskt att många skulle va besvikna på mycket mer än priset liksom. det är lite därför vi har satt ett pris. förstår du hur jag menar?

Jag räknar inte med att gå vinst eller att de är med och betalar på klänningen mm. nej nej..det är girigt. :) jag räknar med maten, bröd,tillbehöer,dricka maten,fikabuffe,bröllopstårta (som jag som sagt skrev att visst jag kan ta billigare vanlig tårta, men DÅ lär de vi känner bli besvikna så jag tror de väljer lägga några kronor till i kuvertavgift för att få en speciell tårta en specielldag:).. sen räknar jag faktiskt in presenten lite i priset..FÖR om vi säger så här. hade vi skrivit 100kr eller 150kr i kuvertavgift då hade de flesta känt sig skyldiga att köpa presenter också och då hade det dragit iväg för de hade känt skuld att få speciell present just för bröllop. så funkar det iaf här. å då blir ju allt dyrare för dom ändå.
    200 då känner de kanske att det räcker liksom. förstår ni?
  • Silverglitter

Jag inser ju att vi har väldigt olika typer av personer i våra umgängeskretsar, och vad som känns rimligt för den ena är inte det för en annan. Jag hade antagligen tänkt "Jaha, värst vad dom kostat på med tårtan, hade det inte varit bättre att lägga de pengarna på maten" om jag hamnat på ert bröllop. Men jag är iofs en sån som hellre väljer förrätt än dessert när jag är på restaurang.

På de bröllop jag varit på inkl. mitt eget har det satsats mycket på mat och vin, men mindre på tårta. Vi hade vanlig prinsesstårta men med vit marsipan, tipset fick vi av andra vänner som gjort samma sak. På ett par bröllop har det varit hembakade tårtor och på ett par stycken har det inte varit någon tårta alls, eftersom de tyckte att det räckte med sött till efterrätt. Jag har inte hört att någon blivit besviken på det :)

Nu förstår jag iofs mer hur du tänker ang presenten, jag tyckte det lät väldigt fel att räkna in det i kuvertavgiften. Present är ju upp till var och en liksom. Men jag tycker ändå det blir konstigt att liksom salta räkningen. Nu vet jag ju inte hur många gäster ni ska ha, men jag har svårt att se att det blir så väldigt mycket mer än 200 kr per person. Någon bjuder ni väl på, eller ska allt vara självkostnadspris för gästerna?

Äh, vi har helt enkelt olika uppfattning i den här frågan, så är det bara :)

• baby freeze

Ja, jag tror att vi tycker helt olika. Jag tycker att det är väldigt tråkigt att bli anklagad för att vara missunnsam och gnällig bara för att jag tycker annorlunda. Jag sydde min kompis brudklänning helt gratis (något annat fanns inte på kartan) trots att hon antagligen hade haft råd att betala mig för alla dryga 60timmar jag lade ner. Om hon sedan så bara hade bjudit på en ostmacka och saft efter vigseln så hade jag fortfarande varit innerligt tacksam för att jag fick vara med och dela stunden.

Jag tror att människor rent generellt mer än gärna ställer upp och hjälper sina vänner på de sätt som de kan när det kommer till bröllop, men jag tror också att de flesta vill göra det på sitt personliga sätt, och inte genom en fast avgift.

I mina kretsar har det tisslats om ett bröllop där det varit uppenbart att brudparet saltat notan, och det är liksom inte ihågkommet som ett vackert bröllop utan för att det var snålt. ALLA hade varit helt chill med att betala för mat och dryck, men det faktum att brudparet hade lagt på lite gjorde folk upprörda.

• sagoprinsessa

200 är inte mycket för en person, men för en stor familj kan det bli mycket. Beror ju på om ni hade tänkt ha barn närvarande eller inte, men ett par med fyra barn skulle alltså betala 1200 för att gå på bröllop och då har man lagt summan ganska högt tycker jag. Rör det sig om ett par så skulle de säkert bara bli glada för att slippa tänka på pressent men större familjer blir det väldigt dyrt för...

• AlwaysAndForever2012
    sagoprinsessa skrev 2011-10-06 13:05:21 följande:
    200 är inte mycket för en person, men för en stor familj kan det bli mycket. Beror ju på om ni hade tänkt ha barn närvarande eller inte, men ett par med fyra barn skulle alltså betala 1200 för att gå på bröllop och då har man lagt summan ganska högt tycker jag. Rör det sig om ett par så skulle de säkert bara bli glada för att slippa tänka på pressent men större familjer blir det väldigt dyrt för...
    Nej vi ska inte ha med barn :) det är 18års gräns så de barnen lär stå för sitt egna. Jag tänkte också så nämligen att 200 är okej för en person men en summa som blir för dyrt för 2-3pers e ju inte kul. men de som hittills sett det, verkar tycka det är okej..får hoppas det iaf :)
Svar på tråden HJÄLP tack: Vad skulle ni ta i kuvertavgift för detta??