• AlwaysAndForever2012

HJÄLP tack: Vad skulle ni ta i kuvertavgift för detta??

Vi ska skicka iväg inbjudningarna nu och måste besluta om kuvertavgiften. Vi hade tänkt 200kr och inga presenter då vi känner att presenterna kanske vi ändå bara lägger undan för vi redan har det eller inte vår stil osv. det händer ju alla nån gång
    Och vi har inte den bästa ekonomin nu efter sjukskrivning och barnledigt. Så för oss ser vi kuvertavgiften som stöd i att kunna bjuda så många som möjligt och ha kul för den dagen ist för materialla ting på vinden hehe.
    Jag har läst att många har högre än 200kr, men då har de kanske också 3rätters mm.

Vi ska ha exotisk planka buffe bröd potatisgratäng mm, sen kakbuffe och bröllopstårta. samt även godishörna och en bar där de får lägga 20kr per 33cl.

Jag tycker själv att 200 är inte så dyrt för en person med både bröllopspresent inräknat och få mat mm. Men för ett par så kanske det blir dyrt med 400 eller jag vet inte? bröllop är ju dyrare..har inte varit på något Släkten är nog inga problme, men man blir ju osäker på hur vännerna gör. så de verkligen kommer.

• Svar på tråden HJÄLP tack: Vad skulle ni ta i kuvertavgift för detta??
  • AlwaysAndForever2012
    majflicka skrev 2011-10-04 21:50:06 följande:
    Hmm... Hur stor är kostnaden/person för hela paketet för er? Beror ju på det vad som är ok/rimligt att ta i kuvertavgift. Du kanske skrivit det ngn stans men jag kan inte hitta det ;) Ni ska ju så att säga inte "tjäna" på middagen ;)

Nej precis. Vi tjänar inte på middagen. Jag försöker räkna ihop vad kuvertavgiften skulle gå på, men har inte riktigt kommit fram till det.  Har försökt kika runt här vilka sake rman ska räkna med i kuvertavgift överhuvudtaget, men alla säge rju så olika. det är ju maten så klart. sen får de ju kanske 2 cider,2 öl, 2 glas vin vilket som till maten, sen får vi köpa till eget bröd,ost,smör osv, för det låg inte med i cateringen så det blir ju mer också, sen ska det vara fika mm också. en slags fika buffe och efter det kaffe och tårta också.

Så hur vi än gör så tjänar vi ju inte på att ha ett bröllop liksom.

baby freeze skrev 2011-10-04 16:31:32 följande:
    Jag tycker faktiskt att 200kr är lite mycket för den typen av mat som du beskriver, och jag hade nog blivit lite besviken som gäst och tyckt att det var snålt. Är inget fan av kuvertavgift, men kan tycka att det är OK om brudparet har det lite knapert. I ert fall så tycker jag dock att det ser ut som att man betalar mer än vad det kostar för er? 20kr för 33cl öl innebär ju att ni tar mer än inköpspriset på systemet. Det tycker inte jag är OK!

Hmm, om du blivit besviken som gäst på det jag preci skrev ovan så tycker jag faktsitk att som värd och brud skulle jag bli besviken på gästen. de ska inte komma till ett bröllop för att bli uppvaktade och tro det är dom som ska ha det bäst. det är ju brudparet. å jag tycker fkatiskt det är idiotiskt att brudparet ska behöva lägga ut hela besparing bara för att gästerna inte ska gnälla över en viss mat. Jag tex som är kräsen skulle såfall gnälla över överflottig mat tex. jag föredrar vanlig neutral mat som folk faktiskt gillar för alla gillar inte allt. Jag ser ett bröllop som att de ska komm och fira dagen för brudparet inte för sig själva. sen slipper de göra mer än betala 200kr för att få middag, fika, svindyr tårta, lokal att festa i, allt som ordnats och även slippa fixa present för den summan. det är ju väldigt smidigt för dom.
    Hade vi inte bjudit dom och haft ett privat bröllop för att spara pengar mer, så hade vi ist fått gnäll för att vi inte bjöd dom liksom. så hur man än gör så blir ju inte alla nöjda. men huvudsaken ska ju vara att brudparet får en dag att minnas.
    Det är ju pressen alla sätte rmed höga förväntningar som förstör så mycket i världen. tom på barnkalas så kan det inte längre vara enkelt med en fiskdamm och tårta. kanske grilla korv..nej då ska det hyras dyra lokaler mm och de föräldrar som inte har råd med det får barnen skämmas i skolan för de har normala kalas liksom.

• AlwaysAndForever2012
    Dannedo skrev 2011-10-05 01:09:27 följande:
    Jag håller med dom som skriver att ni inte ska tjäna på att ta kuvert avgift. Det går inte att säga att "det blir mat och present i ett". Man kan inte "kräva" en present, hur lite pengar det än gäller. En kuvert avgift skall max täcka maten. Det är ju egentligen ni som bjuder till fest, men om gäster betalar en kuvert avgift så är ju festen deras present till er. Då ska dom inte betala extra "present-pengar" (såvida dom inte själv känner för det). Du måste utgå från vad den egentliga kostnaden per gäst är (i mat och dryck alltså, gästerna ska inte betala sina egna inbjudningskort, tackkort, dina blommor etc...). 
    Tycker det verkar märkligt att resonera att "andra som gifter sig får presenter som är värda så och så mycket, då ska vi också få det". 
    Nej självklart betalar de inte för blommor,tackkort osv. det är väl självklart de inte gör
    det jag räknar in är mat, dricka till maten, fikabuffe,kaffe, tårta sen.
    Å det är precis som att gå till en krog att äta eller festa..priserna är dyrare där än hemma, men folket har valet själva om de vill gå och lägga den summan. vi tvingar ingen att gå på bröllopet.
    Å jag måste säga att jag föredrar såfall att bli bjuden på ett bröllop med enklare mat för en summa på 200kr och slippa krångla med present, än bli bjuden på ett ställe med tre rätters konstiga maträtter och vara tvungen att lägga massa mer pengar bara för maten är dyrare som man kanske ändå inte äter.

Man kanske ska kalla det ist för kuvertavgift, presenthjälp? Så de som vill får ge 200kr i pengar ist för krångla och leta dyrare presenter som resten skulle göra ändå. Många ser ju faktiskt kuvertavgift som att det är ist för presenten, inte för maten.
  • AlwaysAndForever2012
    marimekko86 skrev 2011-10-05 01:23:30 följande:
    Välkomstdrink, förätt, buffé till varmrätt och bröllopstårta med kaffe och avec + snacks och ALL dryck under middag och resten av kvällen tar vi 300:- för i kuvertavgift. Ingen som har klagat,snarare tyckt det varit en himla praktiskt lösning. alla nöjda och glada och 300 spänn inklusive allt är inte dyrt. Senare under kvällen blir det ju liveband o allt.! Kommer bli skitkuuuuuul
    Ja så ska det ju vara :) Skönt för dig! att de ser det som ett tillfälle att fira sina nära och kära, ha en rolig kväll, slippa göra nåt. bara ge 300kr liksom. det borde väl va toppen. förstår faktiskt inte varför så många ska gnälla om att jag tar 200kr och kuvertavgift så hemskt.. jag håller med att man kan ogilla det om kuvertavgiften är på 400-500kr, eftersom många i de fallen gjort avancerad mat som alla kanske inte ens gillar och då blir det ju kanske tråkigt att lägga det.
    men en annan tar en minisumma för att det inte ska bli gnäll och ändå .
    jag menar endel går in på en kall uteplats och betalar 100-150kr bara för lyssna på musik, köpa dricka för 50-100kr i bar..
    här är det ett bröllop. de får värme, musik,mat,fika,sittplaster,humor, och massa annat kul och slippa krångla med present som faktiskt är ett faktum att folk ger, och baren har bara 20kr. det måste väl vara toppeN? samtidigt som de ger brudparet en bra kväll liksom..
    shit va negativa folk är.. Inte du alltså ;) utan vissa innan jag läste..råka skriva vidare på det här-
  • baby freeze

Du missförstår mig. Din meny är inte alls dålig, och jag hade aldrig gnällt över den som gäst! MEN om jag ska betala en kuvertavgift på 200kr, så tycker jag att det är väldigt snålt. Exotisk planka från charken brukar kosta max en hundring/person, om du sedan dessutom ska ta betalt för drickan separat (och dessutom ta mer än inköpspriset, vilket faktiskt är olagligt) så tjänar ni ju på festen. Det är inte god moral i min bok.

Självklart hade jag inte gnällt över det, men jag hade som sagt blivit besviken, och det kan vara något att tänka på. Men om du vet att alla dina gäster kommer att tycka att det är helt OK, så vet du ju bäst själv vad som är acceptabelt. Om du bara skrev detta för att få medhåll, så kunde du väl ha nämnt det i trådstarten?

• Madeleines84
    baby freeze skrev 2011-10-05 13:16:22 följande:

Du missförstår mig. Din meny är inte alls dålig, och jag hade aldrig gnällt över den som gäst! MEN om jag ska betala en kuvertavgift på 200kr, så tycker jag att det är väldigt snålt. Exotisk planka från charken brukar kosta max en hundring/person, om du sedan dessutom ska ta betalt för drickan separat (och dessutom ta mer än inköpspriset, vilket faktiskt är olagligt) så tjänar ni ju på festen. Det är inte god moral i min bok.

Självklart hade jag inte gnällt över det, men jag hade som sagt blivit besviken, och det kan vara något att tänka på. Men om du vet att alla dina gäster kommer att tycka att det är helt OK, så vet du ju bäst själv vad som är acceptabelt. Om du bara skrev detta för att få medhåll, så kunde du väl ha nämnt det i trådstarten?

Det finns en anledning att man tar 20 kr istället för typ 10 för drickat. Hur många har lust att släpa på en massa mynt?!
  • baby freeze
    Madeleines84 skrev 2011-10-05 13:36:37 följande:
    Det finns en anledning att man tar 20 kr istället för typ 10 för drickat. Hur många har lust att släpa på en massa mynt?!
    Men det är olagligt att ta mer än inköpspriset, och jag tycker att det smäller lite högre än att det är jobbigt att ha några tior i festväskan. Man kan ju ta med sig tjugor och bjuda varandra också.
  • Madeleines84

Jag tycker inte 220 kr är mycket. Var själv på bröllop i somras med kuvertavgift plus en bar till självkostnadspris. Det drog iväg lite då det var både svensexa och möhippa innan. så totalt la vi ca 3000 kr för det paret. det var så skönt att slippa jaga en present som dom kanske inte ens uppskattade. Även om man inte kräver en present så skulle jag aldrig komma tomhänt till ett bröllop eller kalas.

• AlwaysAndForever2012
    baby freeze skrev 2011-10-05 13:16:22 följande:

Nej jag skrev inte för att få medhåll, men jag diskuterar ju med dig. från min synvinkel. det blir ju lite samma tillbaka. Att om någon av er skriver en åsikt till mig, ska jag då antingen välja inte svara eller göra medhåll för det ni säger? Nej jag skrev bara tillbaka hur jag tänkte och såg på det
    Fast jag tänkte ta 10kr i baren först, men väldigt många påpekade att man kunde ta 20kr, därför ändrade jag mig.
    Å endel dricka kostar faktiskt 20kr. inte alla just , men så allt är inte vinst på.
    Exotisk planka och gratäng ja. det blir väl ca 100kr. men det var inte med nåt bröd eller nåt till det. så det köper vi med. fikabuffe är inte med på det, dricka till maten är inte med på det, bröllopstårta, kaffe, skåla osv är inte med på det. så tillslut tror jag det blir högre ändå.
  • AlwaysAndForever2012
    Madeleines84 skrev 2011-10-05 13:36:37 följande:
    Hehe.. Precis. Jag va faktiskt först inne på tio kr. sen sa några att tjugo kronor går lika bra och är dessutom lättare. Men jag kände det var lite för dyrt och tänkte då 15kr borde vara bra snitt. för endel drickor kostar 19.90 endel 14.90 och endel 12,90. det är ju väldigt olika och vi kan ju inte ställa oss med prismärkare på drickorna som en affär hihi
  • AlwaysAndForever2012
    baby freeze skrev 2011-10-05 13:39:02 följande:
    Men det är olagligt att ta mer än inköpspriset, och jag tycker att det smäller lite högre än att det är jobbigt att ha några tior i festväskan. Man kan ju ta med sig tjugor och bjuda varandra också.
    Men sen lagligt olagligt. nåt jag funderat på är, får man ens ta betalt alls om man inte har alkohollicense? det har jag tänkt på några ggr?
    Å om du tex köper sprit i tyskland som måååånga gör och har betalbar, så blir det inte lätt att räkna ut vad exakta priset är och då är även 10kr för dyrt om man köpt in därifrån tex, för mycket är 3-5kr därifrån.
    Så priset är ju väldigt svårt.
    Så hur man än gör känns det som det blir lite tokigt
Svar på tråden HJÄLP tack: Vad skulle ni ta i kuvertavgift för detta??