• Indra

Buffeeller sittande trerätters? Eller en mix?

Hej!

Jag funderar på att servera förrätten till sitatnde gäster, servera varmrätten som buffé

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-19 17:49
    Vi börjar om!

Jag funderar på att servera förrätten till sitatnde gäster, servera varmrätten som buffé och efterrätten sittandes. Känns det konstigt? JAg tänker på både serveringspersonalen (som är egenrekryterad) och gästerna (som får röra lite på sig).
    Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-19 18:31
    Åh, har ni där ute tips på buffé för ca 100 gäster? Vi tänkte försöka laga maten själva för att spara in några kronor.
    Vi har tillgång till ett par kylar och ugnar.. men, gärna sånt som går att förbereda. Jag hade tänkt att på själva dagen D slippa stå i köket utan överlämna det till vår serveringspersonal.

• Svar på tråden Buffeeller sittande trerätters? Eller en mix?
  • aniara

Jag tycker det känns krångligt att 100 personer ska ta buffé. Jag hade hellre satsat på extra serveringspersonal och servering vid bordet, eventuellt med omtag antingen vid bordet eller vid ett serveringsbord på sidan för de som är extra hungriga. Detta för att få middagen att flyta smidigare för alla.

• thelove

På min systers bröllop körde de precis så, med buffé till varmrätt, det var ca 100 pers och det funkade jättebra! Trevligt att gästerna blandas och blir inte lika stelt som sittande middag, tycker jag. Tänk bara på att organisera det så att bord för bord går och tar mat, så att det inte blir rörigt.

Kan vara bra att ha ett tema på buffén, de hade skog och hav med rökt fisk och vilt. Ska ni ha varm mat så är ett bra tips att gräddiga maträtter, typ gratänger, håller värmen bättre än torra och magra rätter.

Lycka till!

• Ekorren

Det kan vara bra om man är många att buffen går att ta från flera håll, så tar det inte lå lång tid :)

• Indra

Bra förslag och synpunkter. JAg har tänkt precis som nin som haft buffé.. flera ställen att ta eller flera håll, bordsvis - tror också på att gästerna mjuknar lite :)

Är det någon som har provat och har erfarenheten att det INTE var bra?

Ni som haft upplägget och tyckt det fungerat bra, skriv en rad och berätta!

Tack

• Lysdioda

Jag tycker det är bra om förrätten står på borden redan när man tar plats, annars blir det ett väldigt väntade för att servera alla och det är svårt att ha tal och sådant under förrätten.

Vi hade förrätten på borden, en tomat-och mozarellasallad med basilika och sånt, och sedan en medelhavsbuffé med både varmt och kallt.

Sen tog vi en paus och personalen (några tjejer till mina föräldrars vänner) dukade bort alla matgrejer, bestick, tallrikar och tomma flaskor och sånt och sen hade vi kaffe, kaka och avec som man själv fick ta, fast tjejerna stod vid kaffe och avec för att ha koll på påfyllning och sånt.

Då hade vi readn ställt upp alla kaffekoppar och sånt snygg på ett bord vid sidan dagen innan, så det stod i lokalen hela tiden, men inte tänkte man på det under middagen liksom.

Vi var typ 60 personer, och tog mat från två håll och det gick helt okej i tempo. Det som är svårt med tiden är när själva buffén ska dukas fram, antingen om man ska smyga med den medan man sitter vid förrätten eller hur man nu får till det - just den delen ska man tänka genom noga.

Jag lagade inte maten själv, unnade oss catering och det var värt varenda krona!!

• Lysdioda

Kanske ska lägga till att jag tidigare ordnat med buffér till fester, privata sådana, och det är väldigt svårt att beräkna hur mycket som går åt tycker jag. Generellt kan man säga att betydligt mycket mindre går åt än vad man tror...

Har ni nån budget? Alltså, vad får det kosta per kuvert? Nån egen favoritmat?

• marimekko86

Vi kör på sittande förrätt, buffé och senare på kvällen bröllopstårta, och det tar man ju själv

Vår buffé kommer bestå av följande:

Grillad lax, kyckling och lamrostbiff
    provencalisk potatissallad
    gratinerad pastasallad
    tomat/fetaost sallad
    grönsallad
    basilikamajonäs
    chilicreme
    salsa
    smör och bröd

• Lanin

På vårt bröllop hade vi sittande förrätt (stod inte på bordet innan)
    Och buffé. Vi var 87 pers och 4 personal. Det tog inte lång tid för de att servera förrätterna och buffén gick hur smidigt som helst (man kunde ta från 4 ställen). Bara inte alla går samtidigt så blir det inte några speciella köer.

vi hade grekisk buffé med mycket sallader :)
    fantastiskt gott!

• Indra

Tack igen ni som hjälper mig med detta!

Vi tänkte ha

Förrätt: Problembarnet, kan inte bestämma mig!! (jag kan bara komma på toast skagen, men hur kul är det!? Ska tillägga att jag inte är någon förrättsmänniska!)

Varmrätt: Grillad kallskuren fläskfilé, kycklingspett, pajer - köttfärs, kyckling och västerbottenost, sallad, såser, vegetariskt alternativ, hembakade småfrallor (i form av hjärtan såklart), hemlagad potatissallad samt potatisgratäng.

Efterrätt: Vit chokladpannacotta med färska bär (i glas med hög fot)

Bröllopstårta: en 7 våningsdröm (på ställning efter varandra, inte uppepå varandra) i vit marsipan och rosa rosor, murgröna och rosa sidenband!

Vickning: Hemlagade piroger och sallad

Lysdioda - det verkar som en bra middag! Jag tror till och med att vi kan ha så bra, att medans alla äter förrätt så kan dörrar vara stängda in till buffén, så serveringspersonalen kan plocka fram i lugn och ro och inte vara rädda att störa ev talare och så.
    Möjlighet att ta från 4 håll måste ordnas, check på den! Jag vill ju att "alla" ska kunna äta samtidigt och då behövs förstås många ställen att hämta mat på. 
    Tänkte på det också att då vi kan stänga dörrarna till serveringsrummet så kommer det att underlätta efteråt också. Då kan serveringspersonal ta det lugnt med att få bort allt och i stället stänga dörrarna och fokusera på att få ut efterrätten.
    Och ja - jag är livrädd att maten inte ska räcka! Förvånad Kommer säkert att bli massor över!
    Vi har inte satt någon budget för mat, det beror på vad vi hittar.. men, jag tnker försöka att laga det mesta själv och med hjälp av mina nära!

marimekko86 - Åååh, lax - det måste jag nog lägga till, det äääälskar jag. Fint komponerad middag.

Lanin - Vad trevligt! Ja, jag får se till att toastmaster/madame har koll på vilket bord i vilken ordning! Då kanska alla vid bordet åtminstonde kan börja äta ungefär samtidigt.

• KirsiLaa

Vi kommer att ha sittande för- och huvudrätt och efterrätts-/godisbuffé där även tårtan är en del av det hela. 

Svar på tråden Buffeeller sittande trerätters? Eller en mix?