• Anonym

Är jag den enda som hatar mammakroppen?

Jag själv känner inte igen mig i dina känslor sådär starkt. Jag är visserligen väldigt osams med min självbild just nu, men den övervikten jag arbetar med, beror inte på moderskap, utan den har jag skaffat mig helt själv. Jag tror iofs att det lär bli påsar kvar, där tuttarna nu sitter, om jag lyckas med viktprojektet, men det får det vara värt. Jag blir ju äldre, som alla andra, och det är inte så mycket mer med det.

Men min syster däremot, kände precis som du. Hon har opererat sig och "fått tillbaka sina bröst" som hon säger. Inga större än innan, men hon slapp de tomma påsarna och är helnöjd med sitt beslut och operationen. För henne var det väldigt viktigt.

• Anonym

Ärligt, trodde ni att ni skulle se ut som 20 tills ni dog??

Kroppen förändras med ålder, gravidtet och allt annat som kommer med livet, älska den istället, den är värd det .

Er kropp kommer vara med er  tills ni blir gamla och  det skrämmande hur  mycket  "misshandel" den kan ta och endå vara där för en.  Älska den.

Istället för att gråta över förlorad  kropp,  tänk så här den här kroppen  har lyckas göra detta underbara och fantastiska barn och det är värt allt.

• Anonym

Så här ser man sällan kvinnokroppen gestaltas i nutid, som den faktiskt mer ser ut tycker jag.
    En mogen kropp är vacker.

Numera matas vi med det här:
    Det är också vackert, men de flesta ser inte ut så, framförallt inte när man blir lite äldre.

Visst påverkas vi av vad vi får se omkring oss. Om alla modeller var mulliga så skulle smala tjejer börja må dåligt istället. 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-29 11:42:46 följande:
    Så här ser man sällan kvinnokroppen gestaltas i nutid, som den faktiskt mer ser ut tycker jag.
    En mogen kropp är vacker.

Numera matas vi med det här:
    Det är också vackert, men de flesta ser inte ut så, framförallt inte när man blir lite äldre.

Visst påverkas vi av vad vi får se omkring oss. Om alla modeller var mulliga så skulle smala tjejer börja må dåligt istället. 
    Jag håller med om att det är lite enkelriktad bild som förmedlas av kvinnor. Det bästa vore väl en nyanserad verklighet, där alla kvinnokroppar i hela det hälsosamma spannet får plats att synas och visas upp... jag blir dock lite trött på diskussionen om att "riktiga" kvinnor har kurvor, och då menar man egentligen inte kurvor på riktigt, utan fettvalkar... ju större desto mer riktig är man... en "kurvig" kvinna för mig har rumpa, bröst OCH midja. Och är inte fet... lite lagom hull är väl ofta en förutsättning för att vara kruvig, och det har ingen dött av, men att ursäkta en ohälsosam vikt som beror på ett felaktigt leverne med att det är snyggt med kurvor är bara löjligt...

Självklart är det inte hälsosamt att vara för smal, men det är på det stora hela inte ett så stort problem i västvärlden, utan i världen dör fler människor av fetmarelaterade sjukdomar än av undervikt... Man ska ha rätt att vara nöjd med sig själv oavsett kroppsform. Ett dåligt självförtroende ska ingen behöva dras med, och om man inte är nöjd så ska man ha rätt att uttrycka det så länge det inte blir ett sjukligt beteende (som kan uttrycka sig i ätstörningar eller annat).
  • Anonym

Jag är gravid just nu, jag skulle bli glad om bara tuttarna försvann och maken blev konstig, det skulle vara himmelriket för mig.

Istället så har jag en högrisk gravidtet, inte för barnet utan  för mig,  det är en 50% chans att jag blir rullstolsburen efter detta och det ser inte bra ut redan nu eftersom känsel i mina fötter har redan börjat försvinna av och till ,  men jag kan fortfarande gå.

Så varför adopterade vi inte ett barn istället för att utsätta mig för detta?

Jo både min man och jag är för sjuka för att få adoptera, att sjukdommarna aldrig kommer att ge oss problem att vara föräldrar räknar man inte med. Så detta är vårt enda sätt att få bli föräldrar. 

Om ni tjejer hatar era kroppar,  ta och gå i samtals terapi, att hata sin kropp är inte sundt och  man bör göra  något åt det innan det blir värre. 

• Anonym

Jag har inte varit gravid än men hur kroppen kommer förändras är ett stort problem för mig. Jag vet förut när jag var runt 23 så ville jag inte ens ha barn för jag ville inte förstöra min kropp, ville hellre adoptera. Nu så vill jag ha "egna" barn inom ett par år. Eller, det känns väl som att jag måste sätta igång det snart om man ska få mer än ett barn och barn vill jag ju ha även om jag inte är så sugen just nu... Men till saken! Jag ser absolut inget fel i att operera sig efter graviditeten. Nu finns ju faktiskt möjligheten att "fixa" magen och/eller brösten efteråt och det är ju något man gör för sin egen skull. Jag räknar med att göra det om jag blir allt för missnöjd med min kropp sen. Man kan ju alltid boka en tid och prata med en läkare om sina möjligheter. Men man bör ju ha fött alla sina barn innan man gör något ingrepp så det inte blir samma sak igen.

Svar på tråden Är jag den enda som hatar mammakroppen?