Anonym skrev 2011-09-29 11:42:46 följande:
Så här ser man sällan kvinnokroppen gestaltas i nutid, som den faktiskt mer ser ut tycker jag.
En mogen kropp är vacker.
Numera matas vi med det här:
Det är också vackert, men de flesta ser inte ut så, framförallt inte när man blir lite äldre.
Visst påverkas vi av vad vi får se omkring oss. Om alla modeller var mulliga så skulle smala tjejer börja må dåligt istället.
Jag håller med om att det är lite enkelriktad bild som förmedlas av kvinnor. Det bästa vore väl en nyanserad verklighet, där alla kvinnokroppar i hela det hälsosamma spannet får plats att synas och visas upp... jag blir dock lite trött på diskussionen om att "riktiga" kvinnor har kurvor, och då menar man egentligen inte kurvor på riktigt, utan fettvalkar... ju större desto mer riktig är man... en "kurvig" kvinna för mig har rumpa, bröst OCH midja. Och är inte fet... lite lagom hull är väl ofta en förutsättning för att vara kruvig, och det har ingen dött av, men att ursäkta en ohälsosam vikt som beror på ett felaktigt leverne med att det är snyggt med kurvor är bara löjligt...
Självklart är det inte hälsosamt att vara för smal, men det är på det stora hela inte ett så stort problem i västvärlden, utan i världen dör fler människor av fetmarelaterade sjukdomar än av undervikt... Man ska ha rätt att vara nöjd med sig själv oavsett kroppsform. Ett dåligt självförtroende ska ingen behöva dras med, och om man inte är nöjd så ska man ha rätt att uttrycka det så länge det inte blir ett sjukligt beteende (som kan uttrycka sig i ätstörningar eller annat).