Inlägg från: Hanna05 |Visa alla inlägg
  • Hanna05

Hjälp mig med veganskt & vegeterianska alternativ! Gluten & laktosfritt...

Hej våran meny kommer se ut såhär:

Tunnbrödsrulle med rökt abborre

Fläskfile med potatisgratäng och senapssås

pannacotta med åkerbär

Vad kan man göra för vegetariska alternativ? Veganskt? Gluten och mjölkfritt??
    Tycker det är skit svårt då jag fortfarande vill ha det lyxigt till även dem!!

• Svar på tråden Hjälp mig med veganskt & vegeterianska alternativ! Gluten & laktosfritt...
  • Hanna05
    BlomAnna skrev 2011-09-28 08:42:13 följande:

Veganskt är ju lite kurigt eftersom det är både mjölk och äggfritt...Här kanske du kan få lite inspiration? www.vegankrubb.se/ Har även en bekant som har en veganmats blogg. santoshasveganblogg.blogspot.com/

Vegetariskt är ju lite lättare att göra nästan samma så att säga.

Tunbrödsrulle med sallad och någon god färskoströra eller chevreröra.

Potatisgratängen kan ju lätt göras mjölfri med havregrädde eller sojagrädde. Istället för fläskfile kan du säkert hitta något mumsigt recpet på qornfilér.

Pannacotta gör du vegetarisk genom att inte använda gelatin. Vegansk blir den om du använder havregrädde eller sojagrädde men jag har ingen aning om hur det blir. En kompis gjorde dock mjölkfri chokladpannacotta eller om det var mousse...Hur som var det helt sjukt gott!!

Om det är någon gäst som är gravid på ert börllop kommer denne inte kunna äta aborren...bara ett tips

Hur gör man pannacotta utan gelatin ? Är ju liksom gelatinet som gör grejen :D

Abborre får man visst äta om man är gravid, dock max 2 ggr / år.. Men man äter det ju inte så ofta?

Varmrätten känns som enklast, är väl förrätt och efterrätten som blir lite annars.
    Funderade på att jag kunde ge dem tofu glass som jag rullat i riven vit och mörk choklad, med åkerbär till också...
  • Hanna05
    rabarber skrev 2011-09-28 09:28:32 följande:
    Det går att göra pannacotta med gelésocker eller agar agar.
    Med agar agar blir det inte alltid bra, ibland blir det inte slätt utan mera grynigt.
    Det beror lite på vad man har i.
    har bara tänkt göra vanlig pannacotta...
    jag är verkligen inte duktig på konstigheter :P
  • Hanna05
    Sara Eriksson Olivers skrev 2011-09-28 10:11:13 följande:
    Hanna!
    Det står jättebra recept på gelésockerpaketets baksida hur du ska gå tillväga. Jag har använt det jättemycket och det är super-bra! Om du dessutom använder soyamjölk så har du ju en dessert som är både laktos-,gluten- och "djurfri" för alla med särskilda kostbehov. :)
    Okej :)

Alltså jag menade bara att jag skulle göra vanlig pannacotta (med vaniljsmak) inte med någon chokladsmak eller så.. Jag gör vanlig till dom vanliga och med gelesocker och soyamjölk till veganer och allergiker :) Det blir säkert super bra!

Nu är det bara förrätten och varmrätten som ska funderas ut !
    Vill ju det ska vara värt pengarna även för veganer.. vi kommer ta 300kr i kuvertavgift.

Bröllopstårta, hur gör man där??
  • Hanna05
    BlomAnna skrev 2011-09-28 11:34:51 följande:
    Förlåt en fråga som inte hör till men tar ni 300kr i kuvertavgift när ni lagar maten själva?
    Ja vi kommer ta 300 kr på kuvertavgift, barn gratis.
    Vi lagar förrätt och efterrätt själva.
     Tårta och varmrätt beställs.

Vi önskar oss inga presenter, tar därför ut en kuvertavgift istället.
  • Hanna05
    rabarber skrev 2011-09-28 14:14:45 följande:
    Vad har ni tänkt er för tårta? Om den ska vara flera tårtor på ställning eller så går det bra att göra olika tårtor anpassade så att alla kan äta.

Vi hade tänkt oss en traditionell bröllopstårta, men går ju beställa en extra och sätta på ett fat utmed :) Bara undrar om vanliga bageri kan göra veganska tårtor?
  • Hanna05
    queenelin skrev 2011-09-28 15:29:04 följande:
    Laktosfritt är inte särskilt svårt, det är väl den lättaste av alla matallergier, tycker jag. Är själv laktosintolerant och "nu för tiden" finns ju alla tänkbara produkter utan laktos som smakar precis som dem med laktos. Man kan i princip laga precis det man har tänkt och bara ersätta mjölkprodukterna med låglaktosvarianeter. Hårdost innehåller inte laktos och smör är väldigt lite, bra att veta kanske.

Jag ska i helgen ge mig i kast med att baka bröllopstårta och tänkte göra en liten rackare extra helt utan mjölk och med vegetariskt gelatin, agar agar. Har en kompis som är allergiskt mot mjölkprotein och en systerdotter som är vegetarian. Jag vill att de ska få samma tårta som vi andra och tänkte använda samma smaker, vaniljbotten, hallonmousse och svartvinbärsmousse.  Har aldrig bakat med agar agar, så det blir en liten utmaning. I övrigt tänkte jag använda Oatlys vaniljvisp istället för vispgrädde i moussen och margarin i bottnar och smörkräm.

Jag som är laktosintolerant tycker att det är tråkigt när jag får mat som inte känns som att den är lagad med samma kärlek som resten av maten. När andra får en chokladkaka med mousse, grädde och citronmeliss får jag en trött fruktsallad med en kula sorbet. Kan man inte laga en fullgod variant av den ordinarie maten tycker jag att man ska tänka helt om. Tänka, vad är en god vegetarisk meny, istället för att försöka göra en lam kopia av köttgrytan alla andra ska få. Laga med kärlek så kommer det att bli bra!

Stort lycka till!
    HÅLLER MED DIG!!!
  • Hanna05
    Ylva368 skrev 2011-09-29 07:57:01 följande:
    Jag använder alltid gelésocker i panna cotta - det är så enkelt!

Vill dock avråda från att servera quorn som någon föreslog. Som vegetarian får man ofta det som alternativ. Gör man det bra kan det absolut vara gott, men ofta får man en torr filé utan sås. För mig är quorn mer vardagsmat och inget jag skulle vilja ha på ett bröllop.
    Vad skulle du då rekomendera till potatisgratäng? För både en vegeterian och en vegan?
  • Hanna05
    baby freeze skrev 2011-10-10 08:39:20 följande:
    Quorn är inte veganskt heller, så jag tycker definitivt att du ska skippa det.

Jag tycker att din meny är svår att göra till en bra veganmiddag genom att bara byta ut enstaka ingredienser, så jag föreslår att du gör en egen helvegetarisk meny istället.
    i stort sett är det ju faktiskt bara varmrätten som är svår. Det andra är ju enkelt att göra både vegetariskt, veganskt och mjölk/gluten fritt!

Nu är dock mina veganvänner mer mot det vegetariska hållet idag tror jag..

Men jag tycker varmrätten är svårast! Och jag vill ha potatisgratäng!
  • Hanna05
    baby freeze skrev 2011-10-10 09:53:43 följande:
    Ja det är klart att man kan göra så, men jag tycker personligen att det blir bättre när man utgår ifrån de vegetariska råvarorna när man skapar en vegetarisk rätt istället för att låta dem ersätta något annat. Gör som du vill!
    Har du några förslag på varmrätt då ?
  • Hanna05
    baby freeze skrev 2011-10-10 10:00:18 följande:
    vad är det för säsong?
    Augusti
  • Hanna05
    baby freeze skrev 2011-10-10 10:35:34 följande:
    Till förrätt kan du ju ta tunnbrödrullen men fylla den med svamp eller en tomatsallad. En glutenalergiker kan få samma svampröra och abborre till (om inte denne också är veg).
    Gluten har jag inte problem med, inte laktosfritt heller. Det är enkelt!

Är det vegetariska / veganska som är problemet :)

Tunnbrödrullen går att göra i många varianter, så det är inte heller något problem.
    Efterrätten likaså.

Men det är varmrätten jag inte vet ...
  • Hanna05
    baby freeze skrev 2011-10-10 10:43:17 följande:
    Ja, jag gav ett förslag på varmrätt också...
    Var ju inte direkt något recept ;)

Varmrätten gör vi inte heller själva, utan en catering firma.

Bara förrätt och efterrätt vi gör själva.
  • Hanna05
    baby freeze skrev 2011-10-10 10:50:38 följande:
    Alltså du bad om förslag, inte recept. Om det är en cateringfirma som ska göra varmrätten, så kan du väl fråga dem om förslag? Det blir oftast bäst om den som ska laga maten får välja något som den själv kan och tycker om.
    Ja men tyckte det var lite konfust förslag. En röra, röror går att göra på miljoner olika sätt så inte så lätt alltså att komma på något :P

Frågan är ju om man ska hålla sig till vegetariskt så att även veganerna får äta det. För egentligen tror jag dom är mer vegetariska än veganer...

Aja, det blir nog bravilket som!
  • Hanna05

Har frågat mina veganer nu och de sa att det går bra med vegetariskt!

Så nu gäller det att komma på vegetariska saker! Men lite lättare då de kan äta ägg och mjökk :P

Svar på tråden Hjälp mig med veganskt & vegeterianska alternativ! Gluten & laktosfritt...