• Hanna05

Hjälp mig med veganskt & vegeterianska alternativ! Gluten & laktosfritt...

Hej våran meny kommer se ut såhär:

Tunnbrödsrulle med rökt abborre

Fläskfile med potatisgratäng och senapssås

pannacotta med åkerbär

Vad kan man göra för vegetariska alternativ? Veganskt? Gluten och mjölkfritt??
    Tycker det är skit svårt då jag fortfarande vill ha det lyxigt till även dem!!

• Svar på tråden Hjälp mig med veganskt & vegeterianska alternativ! Gluten & laktosfritt...
  • BlomAnna

Veganskt är ju lite kurigt eftersom det är både mjölk och äggfritt...Här kanske du kan få lite inspiration? http://www.vegankrubb.se/ Har även en bekant som har en veganmats blogg. http://santoshasveganblogg.blogspot.com/

Vegetariskt är ju lite lättare att göra nästan samma så att säga.

Tunbrödsrulle med sallad och någon god färskoströra eller chevreröra.

Potatisgratängen kan ju lätt göras mjölfri med havregrädde eller sojagrädde. Istället för fläskfile kan du säkert hitta något mumsigt recpet på qornfilér.

Pannacotta gör du vegetarisk genom att inte använda gelatin. Vegansk blir den om du använder havregrädde eller sojagrädde men jag har ingen aning om hur det blir. En kompis gjorde dock mjölkfri chokladpannacotta eller om det var mousse...Hur som var det helt sjukt gott!!

Om det är någon gäst som är gravid på ert börllop kommer denne inte kunna äta aborren...bara ett tips

• Hanna05
    BlomAnna skrev 2011-09-28 08:42:13 följande:

Veganskt är ju lite kurigt eftersom det är både mjölk och äggfritt...Här kanske du kan få lite inspiration? www.vegankrubb.se/ Har även en bekant som har en veganmats blogg. santoshasveganblogg.blogspot.com/

Vegetariskt är ju lite lättare att göra nästan samma så att säga.

Tunbrödsrulle med sallad och någon god färskoströra eller chevreröra.

Potatisgratängen kan ju lätt göras mjölfri med havregrädde eller sojagrädde. Istället för fläskfile kan du säkert hitta något mumsigt recpet på qornfilér.

Pannacotta gör du vegetarisk genom att inte använda gelatin. Vegansk blir den om du använder havregrädde eller sojagrädde men jag har ingen aning om hur det blir. En kompis gjorde dock mjölkfri chokladpannacotta eller om det var mousse...Hur som var det helt sjukt gott!!

Om det är någon gäst som är gravid på ert börllop kommer denne inte kunna äta aborren...bara ett tips

Hur gör man pannacotta utan gelatin ? Är ju liksom gelatinet som gör grejen :D

Abborre får man visst äta om man är gravid, dock max 2 ggr / år.. Men man äter det ju inte så ofta?

Varmrätten känns som enklast, är väl förrätt och efterrätten som blir lite annars.
    Funderade på att jag kunde ge dem tofu glass som jag rullat i riven vit och mörk choklad, med åkerbär till också...
  • rabarber

Det går att göra pannacotta med gelésocker eller agar agar.
    Med agar agar blir det inte alltid bra, ibland blir det inte slätt utan mera grynigt.
    Det beror lite på vad man har i.

• Hanna05
    rabarber skrev 2011-09-28 09:28:32 följande:
    Det går att göra pannacotta med gelésocker eller agar agar.
    Med agar agar blir det inte alltid bra, ibland blir det inte slätt utan mera grynigt.
    Det beror lite på vad man har i.
    har bara tänkt göra vanlig pannacotta...
    jag är verkligen inte duktig på konstigheter :P
  • rabarber
    Hanna05 skrev 2011-09-28 09:29:57 följande:
    har bara tänkt göra vanlig pannacotta...
    jag är verkligen inte duktig på konstigheter :P
    Har du tänkt att göra vanlig pannacotta blir den varken vegetarisk eller vegansk.

Med gelésocker är det inte så konstigt. Du tar det istället för gelatin.
  • Sara Eriksson Olivers
    rabarber skrev 2011-09-28 09:34:39 följande:
    Har du tänkt att göra vanlig pannacotta blir den varken vegetarisk eller vegansk.

Med gelésocker är det inte så konstigt. Du tar det istället för gelatin.
    Hanna!
    Det står jättebra recept på gelésockerpaketets baksida hur du ska gå tillväga. Jag har använt det jättemycket och det är super-bra! Om du dessutom använder soyamjölk så har du ju en dessert som är både laktos-,gluten- och "djurfri" för alla med särskilda kostbehov. :)
  • Hanna05
    Sara Eriksson Olivers skrev 2011-09-28 10:11:13 följande:
    Hanna!
    Det står jättebra recept på gelésockerpaketets baksida hur du ska gå tillväga. Jag har använt det jättemycket och det är super-bra! Om du dessutom använder soyamjölk så har du ju en dessert som är både laktos-,gluten- och "djurfri" för alla med särskilda kostbehov. :)
    Okej :)

Alltså jag menade bara att jag skulle göra vanlig pannacotta (med vaniljsmak) inte med någon chokladsmak eller så.. Jag gör vanlig till dom vanliga och med gelesocker och soyamjölk till veganer och allergiker :) Det blir säkert super bra!

Nu är det bara förrätten och varmrätten som ska funderas ut !
    Vill ju det ska vara värt pengarna även för veganer.. vi kommer ta 300kr i kuvertavgift.

Bröllopstårta, hur gör man där??
  • BlomAnna
    Hanna05 skrev 2011-09-28 10:33:35 följande:
    Okej :)

Alltså jag menade bara att jag skulle göra vanlig pannacotta (med vaniljsmak) inte med någon chokladsmak eller så.. Jag gör vanlig till dom vanliga och med gelesocker och soyamjölk till veganer och allergiker :) Det blir säkert super bra!

Nu är det bara förrätten och varmrätten som ska funderas ut !
    Vill ju det ska vara värt pengarna även för veganer.. vi kommer ta 300kr i kuvertavgift.

Bröllopstårta, hur gör man där??
    Förlåt en fråga som inte hör till men tar ni 300kr i kuvertavgift när ni lagar maten själva?
Svar på tråden Hjälp mig med veganskt & vegeterianska alternativ! Gluten & laktosfritt...