Inlägg från: Just Me |Visa alla inlägg
  • Just Me

Vad tror ni om denna som förrätt?

Vad tror ni om denna kalla "risotto" som förätt? 

"Du behöver:

4-5 dl ris

Kyckling i valfri mängd

2 dl creme fraich

3dl grädde

1 Thousand Island dressing 

Citron peppar efter tycke och smak

300 g ärtor, majs och paprika

1 buljong tärning (kött eller grönsak).

Koka upp riset tillsammans med buljongen. Stek kycklingen och blanda i den tillsammans med de andra ingredienserna i riset och låt den sjuda upp. 

Det här är ett recept för ganska många portioner, men klart värt det "

Jag skulle nog ta bort "ärtor, maj&paprika" och kanske dekorera med ngt grönt salladsblad istället.
    Servera med ett grövre bröd, t ex hjärtformad (utstansad med pepparkaksform)

Serveras i små glas

Till förrätt blir det Ugnstekt lax med vitlök&örter-röra på
    Potatisgratäng
    Någon varm sås (vet inte vad som passar, recept och tips mottages tacksamt)
    Sallad

Vad tror ni?? Vet att det finns många matkunniga här på BT
    (Det kommer 1 vegetarian på vårat bröllop, till henne får vi fixa någon annan god förrätt)

• Svar på tråden Vad tror ni om denna som förrätt?
  • Just Me

Åh jag hoppades att du skulle svara Kattpoet, du har alltid så bra recept förslag

Njaaa, räkcoctail... Helst ska förräten vara sån så den kan tillagas dagen innan, kan man göra det med räkcoctail?? Ocg vad är en räkcoctail egentligen? 

Jag har tänk även på soppa...men vet inte riktigt vad vi skulle ta isf......

Är öppen för förslag

• Just Me

Hm, tål o tänkas på

Jag hittade ett recept på "Fetaostsnurror med tomat" på nätet, man gör som en rulltårta av smördeg med fetaost, basilika, körbärstomater, rökt skinka.

Vad tror du om det? Tror du det skulle passa till laxen sen?
    Och till vegetarianen gör jag bara utan skinka... eller med lax i kanske (hon äter fisk)

• Just Me
    Kattpoet skrev 2011-09-29 09:16:30 följande:
    Kan funka om du serverar dem på en bädd av sallad.  Varför testbakar du inte 3 förätter och låter dina vänner hjälpa till med att säga vilken var godast?  Det är så jag gör det när jag ska ha stor fest.
    Jo jag får göra det
  • Just Me

Jo, det finns varmluftsugnar och sen vanliga plattor.
    Vi kommer ha en person som sköter köket plus serveringspersonal :)

• Just Me
    marimekko86 skrev 2011-09-29 20:16:21 följande:
    En avocadosoppa. Den har en härlig grön färg och den brukar man äta kall med en klick creme fraich. Smarrigt.! Soppa beror kanske lite på när ni gifter er,om det är på hösten vill man kanske ha en varm soppa istället.
    Har du recept på någon god avocado soppa?
    Och funkar det verkligen till ca 120 personer?
    Dannedo skrev 2011-09-29 20:20:10 följande:
    Jag tror du kan hitta något som är lika billigt men känns festligare. Om det blir lax och potatisgratäng till huvudrätt så tycker jag du ska ha något ganska fräscht som förrätt. Kanske gazpacho i glas med vitlöksbröd till? Jättelätt att göra själv, och enkelt att lägga upp till många. Jag har inget bra gazpacho-recept med någon annan kanske?

Förresten: fetaostsnurrorna, tänker du det som tillbehör till laxen? Eller om det passar som förrätt? Jag skulle tro att en fetaostsnurra skulle vara god till t.ex (min favorit) gazpachon, eller som tilltugg till brudskålen.

Jag är personligen förtjust i "plocktallrikar": T.ex förrättstallrik med fetaostsnurra, kattpoets Rombakelse och en litet spett med mozzarella och coktailtomat (halverad tomat, halverad babymozzarella och tomat-ost-tomat-ost på tandpetare). Mozzarella kan vara rätt dyrt, men det går ju att göra vad som helst; miniköttbulle, paprikabit, hårdost.

Kattpoets rombakelse går förresten att förenkla genom att göra den i en långpanna (som en stor paj) och sedan skära ut lagom stora bitar. (Eller, vad säger du Kattpoet? Vill inte lägga mig i och förstöra ditt recept :O )

Gillade iofs din idé med "plocktallrik". Tål o funderas på

Jag tänkte fetaostsnurrorna som förrätt :)

Kattpoet - ditt recept med rombakelse - går det bra med vilken kavring som helst?
  • Just Me
    Kattpoet skrev 2011-09-29 20:46:16 följande:
    Vilken kavering som helst och ja det går att göra i  långpanna MEN oftas får man inte in långpanna i kylskåpet.

Jag satt och funderade på  någon liten  smördegs pirog som kan fyllas och frysas obakad och sedan bakas på plats. 
    Jo, piroger är helt okej, eftersom jag är finska och vi äter rätt mycket piroger i Finland! Dock helt vanliga med typ köttfärs och ris i. Hade velat ha mini karelska piroger, men sambon tål inte dem, tycker de är jätte äckliga
  • Just Me
    Dannedo skrev 2011-09-29 20:57:48 följande:
    Åh, jag älskar också karelska piroger! Ni kanske kan ha det som nattamat? 
    Nå joo förvisso
    Vi ska ha korv med bröd, men man kan ju ha karelska piroger till
    Men jag hade verkligen velat ha mini såna....... om man kanske gör en plocktallrick så kanske man kunde ha det oxå??
  • Just Me
    Dannedo skrev 2011-09-29 21:22:26 följande:
    Ja, om ni har en plocktallrik så kan ni ju välja varsin favorit och så något gemensamt. Personligt och något man kan presentera på en kul sätt. En gång fick jag små karelska piroger med spritsad böcklingkräm på. Låter vidrigt, men det var verkligen jättegott! Tror det var bökling och typ färskost som var mixat och vispat så det var helt slätt och lite fluffigt och så spitsat ur påse. Fanns på en buffe, minns att alla gäster först rynkade på näsan med sen gick dom åt som smör i solsken...
    Åh det kanske är gott Men blir det karelska piroger så blir det på klassiskt vis, med äggsmör.
    aniara skrev 2011-09-29 21:26:33 följande:
    Jag tycker absolut inte rätten du föreslår i trådstarten passar som förrätt. Det låter som vardagsmat, inte festlig förrätt.

Just nu står det lite still med idéer men jag tycker förslaget på gazpacho var bra. Kall tomatsoppa alltså. Vill eller törs man inte göra den själv så finns det färdig på tetra i mataffärer. Bara att kyla väl och servera.

Grön ärtsoppa med champagne/mousserande vin är riktigt gott och lättlagat: www.recept.nu/1.35739/monika_ahlberg/varmratt...
    (om inte länken funkar kan du söka på creme ninon).

recept.nu finns alla recept från Halv åtta hos mig. Där kan du hitta inspiration till rätter att laga:
    www.recept.nu/1.311412
    Tomatsoppa kommer aldrig att bjudas på vårt bröllop
    Men ska kolla Halv åtta hos mej recepten
  • Just Me

Tack för alla förslag, vi kommer köra på minipajer, västerbottenpajer med ngt grönt till.

Svar på tråden Vad tror ni om denna som förrätt?