PCO & PCOS
Jag fick diagnosen PCO 2006 (viss ökad ansiktsbehåring, BMI runt 23 och ingen akne), och blev rätt förtvivlad trots att läkaren sa att det inte alls behövde vara något problem. Han menade att eftersom jag redan fått diagnos behövde vi inte försöka få barn i ett år innan vi skulle få medicinsk hjälp, utan kunde vända oss till vården direkt.
Sagt och gjort, för snart två år sen fick jag ägglossningsstimulerande tabletter, Pergotime, och blev gravid när vi väl lyckades tajma in ägglossningen... Vi fick en frisk fin pojke i augusti förra året, men räknade med att behöva medicinsk hjälp även nästa gång vi ville ha barn och var inte så nogräknade med preventivmedel. I mars började jag dock ana oråd och tog ett graviditetstest, och nu väntar vi tvåan 15 månader efter vi fick vårt första barn! Graviditet kan sätta bra fart på hormonerna, verkar det som...
Så nej, PCO behöver verkligen inte betyda svårigheter att få barn! Däremot tror jag att det är viktigt att hålla vikten i schack, för även jag fick rådet att gå ner i vikt när vi började behandlingen. Bara några kilo kunde göra skillnad, sa läkaren. PCO hänger ju ihop med diabetes och metabolismen och allt sånt, så att hålla vikten på en rimlig nivå och undvika kolhydrater tror jag är ett bra sätt att minska problemen och i vissa fall få tillbaka mensen.