PCO & PCOS
Hej TS
Men historia började 2007, jag var överviktig, o lite hudproblem samt gick bara upp mer o mer i vikt trots träning mm.
Slutade med p-piller för jag trodde att hormonerna påverkade kroppen samt att jag kände att jag inte mådde bra. Efter ett halvår med oregelbunden mens bokade jag tid hos en privat gyn.läkare.
Fick diagnosen PCO-S 2007. Kände mig väldigt nedslagen, kände att även om det är knasigt så var fertilitet en del av min kvinnlighet......
Fick rådet att fortsätta gå på p-piller för att det höll igång min mens samt så sa gyn.läkaren att det inte var jättebra att ha för långt emellan menstrautionerna. Bättre hålla det ingång även om jag inte var sugen på att äta hormoner.
Slukade allt jag hittade på nätet och i bokform om PCO och -S.
Provade GI o hade en del resultat på vikten men suget efter sött försvann inte.
Provade osså kesella med fun-light......
2008 så gifte vi oss, slutade med p-piller och blev gravida på 3e månaden utan skydd.
Fick dock graviditetsdiabetes i slutet av graviditeten men fick en välskapt liten tjej 9 månader efter bröllopet.
När man får graviditetsdiabetes så får man erbjudande om att göra en glukosbelastning för att se om problemen med blodsockret försvunnit. Tyvärr hann jag inte med min utan avböjde hösten 2010.
Men vikten var ju fortfarande ett problem, gick upp på tresiffrig vikt under graviditeten men hade väldigt svårt att komma ner igen.
Provade LCHF 2011 o det är det bästa som jag testat!
Inser nu att kesella o fun-light inte är det bästa för mig. Light-produkter är no good med LCHF.
2011 fick jag även diagnosen diabetes typ2 men har sedan diagnosen gått på enbart tablettmedicinering.
Äter jag LCHF-kost så är blodsockret toppen o mår även toppen i kroppen.
Januari 2012 blev vi gravida igen men går på väldigt täta kontroller pga min diabetes. Men allt ser bra ut o mina värden är bra.
PCO/PCOS, diabetes/insulinresistens/kolhydratjunkie/kolhydratberoende, hudproblem, hårproblem osv går ofta hand i hand..... sjukvården har svårt att säga vilket som kom först.....hur man påverkas mm.
Inte alla som har PCO är överviktiga, har en kusin som är pinnsmal liiiiite hudproblem men i övrigt inget som tyder på PCO.....de fick barn mha ivf.
Precis i mitt fall är nog diabetesen det som kom först. Pappa hade diabetes typ 2 så jag har det i generna.
Har fått förklaringen att diabetes typ 2 kan ligga i generna o inte alltid upptäcker man det..... men om man får problem med vikten så ökar insulinresistansen.....o det blir svårt att gå ner i vikt osv.....
För att få diagnosen PCO/PCOS så måste men gyn undersökas med ultraljud. Det gör inte ont, men kan visst kännas lite pinsamt att ligga med benen i vädret på en brits. Men det är tyvärr nödvändigt för att verkligen få diagnosen, ett av kraven är visst förstoring på äggstock samt att man ser ett pärlband av ospruckna äggblåsor i en gloria kring äggstockarna.