• Blueberry

Blir tårtan himmelsk eller hemsk?

Jag älskar choklad och det gör även min M2B. Så vi har designat vår bröllopstårta efter våra favoritpraliner. Men frågan är, blir de olika smakkombinationerna himmelskt goda eller en hemsk blandning. Topplager: Vit chokladmousse med vanilj Mellanlager: Vanlig nougat Längst ner: Ljus chokladmousse med karamell och maldonsalt (älskar salt choklad) Sen vill jag det ska täckas med ett lager mörk ganache smaksatt med apelsin och chili Så vad tycker ni, blir det en farlig blandning. Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Blir tårtan himmelsk eller hemsk?
  • Strawberry

Jag är också en chokladälskare men tycker nog det låter som det blir lite väl många olika smakkombinationer. Jag skulle nog ha skippat något, tror att det salta i kombination med apelsinen och chillin kommer skära sig ganska ordentligt. Men viktigast är ju att ni gillar tårtan.. Häftiga blandningar i alla fall! ;)

• Jane

Vet inte....låter sk*tgott! :) älskar choklad jag med. hade ni tänkt gör den själv?

• ClaraH

Nja, jag tycker att det låter som för många smakkombinationer. Men ni får väl smälla i er alla pralinerna på en gång och känna efter vad ni tycker.

Personligen så gillar jag sprit eller likörtryfflar så jag hade nog valt olika choklad mousser (utan annan smak än choklad) och sedan en tryffel med sprit som mellanlager alternativet en tryffel med fruktsmak. Eller t.ex. mörk  eller ljus chokladmousse kombinerat med en hallonmousse eller passionsmousse, som känns lite friskare. Sen beror det ju lite på om ni ska ha efterätt också. Choklad är ju väldigt mäktigt om man först har ätit efterrätt. Jag älskar också choklad men vi hade en chokladpanna cotta till efterrätt så vi valde passionsmoussetårta. Det var gott med något friskare efter så mycket mat, jag hade inte velat ha chokladtårta då. Men ert upplägg kanske ser helt annorlunda ut.

• Kattpoet

Vit choklad med vanilj, nougat och choklad mousse med karamell kan  funka, har du med apelsin, chili och salt blir det slagsmål om smaklökarna och  då smakar inget gott.

Det är ju meningen att smakarna ska komplimentera varandra  eller förhöja varandra  inte slåss.

Visste du att för många smaker på en och samma gång som inte passar ihop kan ge huvudvärk?

• Blueberry

Samma företag som gör pralinerna ska göra tårtan.

• Blueberry

ClaraH: Vår efterrätt är mangosorbet med limesockermarinerade jordgubbar så den är väldigt fruktig. Tror jag gör som de flesta föreslår och eliminerar apelsinen och chilin och bara täcker den med vanlig mörk ganache.

• Jane

Har man inte rätt att smaka tårtan när man beställer från företag? eller går det inte för att det är ert speciella recept? :)

• Blueberry

Jeni: Jodå, det går att smaka den, men det kostar en fin summa så vi vill försöka minimera risken att det blir fel första gången. Pga krav på råvaror blir den extra dyr. Men ekologi och rättvis handel känns viktigt.

• Dannedo

Om du älskar salt choklad och apelsin/chili, varför inte ha det i tryfflar till kaffet? :)

• baby freeze

Jag tror att det kan bli svårt att uppleva alla de smakerna på en gång, men jag tycker ändå att ni ska testa den som ni tänkt! Efter det kan både ni och den som ska baka ha en bättre uppfattning om vad som blir bra.

• Margaux

Vi hade två kombinationer till vår tårta.
    Mörk chokladmousse med karamell och salta jordnötter

och

Mörk chokladmousse med cremebrulée och hallonmousse

Båda var jättegoda!
  • Blueberry

Vem gjorde era tårtor?

Margaux skrev 2011-10-01 17:42:28 följande:
    Vi hade två kombinationer till vår tårta.
    Mörk chokladmousse med karamell och salta jordnötter

och

Mörk chokladmousse med cremebrulée och hallonmousse

Båda var jättegoda!
  • Margaux

En konditor som jobbar på ett hotell, de har mååååånga bröllop så jag visste att han i alla fall hade rutin nog....
    Tårtan var kanon!
    Många som sa att de var den bästa de fått!

• Jane
    Margaux skrev 2011-10-01 18:19:52 följande:
    En konditor som jobbar på ett hotell, de har mååååånga bröllop så jag visste att han i alla fall hade rutin nog....
    Tårtan var kanon!
    Många som sa att de var den bästa de fått!
    wow! man vill till och med äta den med ögonen Glad
    04.08.2012
  • Nordiskbrud

Äslkar choklad och vår var verkligen en chokladbomb, men det känns som för många komponenter i er tårta. Jag hade hållt kvar de tre som ni vill ha men skippat saltet i karamellen som jag tyvärr tror kommer att ta över för mycket av den vita chokladen o nougaten. Om det passar era fäger så skulle det funka bra att kla i vit choklad eller ännu hellre bara ren, riktigt mörk choklad (utan smak). Håller med annan skribent att kombinationen med chili/apelsin gör sig bättre i en pralin

Svar på tråden Blir tårtan himmelsk eller hemsk?