LoppanV skrev 2012-02-21 21:28:30 följande:
Hej! Vi ska förlova oss i New York till hösten och ska hämta upp min ring då. Jag håller just nu på att mejla med både james allen och good old gold då jag vill designa ringen själv. Inte helt lätt kan jag lova att förklara på engelska hur ens drömring ska se ut :) Jag har än så länge fått toppen service från båda ställena och kommer nog ha svårt att bestämma mig för vem det är som ska få göra ringen till slut.
Good old gold har helt FANTASTISKA diamanter. Jag ska ha en enstens ring med eventuellet lite små stenar i skenan så mittstenen är viktigt. Det jag gillar med GOG att man kan få en helt unik ring. De har slipningar på diamanterna som många guldsmeder i Sverige inte ens har hört talas om. Det märks att de är vana vid en lite högre budget än vad vi har och de har mest större stener då det förmodligen är vad amerikanarna föredrar ;) Service är toppen och de gör verkligen vad de kan för en.
James Allen har om inte möjligt ännu BÄTTRE service. Har frågat de om tusen saker och de svarar alltid lika trevligt. De är också snäppet billigare och det märks att de har vana av lite mindre påkostade köp (inte för att $5000 för en ring är lite men ändå). Tyvärr har de bara de vanliga slipningarna/formerna och det är lite där det skiter sig för mig. Vad som kan vara bra att veta om JA är att om vill ha ringen levererad till en adress i New York så tillkommer det 8 eller 9% på priset. Skulle man däremot åka till Miami och få den levererad dit så tillkommer det ingen extra kostnad. Jag är och nästan 100% säker på att de har en butik i NYC också där man kan köpa en del grejer direkt i butiken.
Jag skulle kunna babbla på om mitt ringköp forever. Är helt och och hållet uppslukad av diamantvärlden :P
Vad spännande att du har kontakt med GOG som är lite ovanligare i svenska sammanhang än JA. GOG är kända för att vara duktiga på att handplocka diamanter speciellt om du skall ha en så kallad fancy shape som inte graderas efter cut i certifikatet. Det är väldigt svårt att köpa en fancy cut via JA för det finns så otroligt många nitlotter (oavsett vart du handlar) så den personliga servicen man får på GOG är guld värd!