Inlägg från: BlomAnna |Visa alla inlägg
  • BlomAnna

HJÄLP! Hur mycket dricka?? Är buffé ok?

Att beräkna alkohol är rätt svårt tycker jag. Men så här tänker jag om vi skulle ha tre rätters (vilket inte är säkert): 1 glas mousserande vin till fördrink/brudskål, 1 glas vin till förrätt alt en 33cl öl, 2 glas vin till varmrätt alternativt en 50cl öl. Vad folk dricker sen är ju verkligen svårt men jag räknar nog med ca 5öl/cider eller 5glas vin och 2 drinkar /person.

Absolut största fördelen med buffé är att det är billigare Dessutom kan alla ta så mycket de vill ha, alltså blir alla mätta Middagen tenderar också att kännas lättsammare och mindre långdragen med buffé. Nacdelen kan dock vara att det kan bli spring och då kan det vara svårt att få till tal etc men har man en duktig toastmaster/madame är det nog inget problem egentligen. Det är också viktigt att man ser till att man kan ta buffén på flera ställen + att någon "släpper" fram ett bord i taget typ.

Buffé kräver mindre serveringspersonal också

Vi var på ett bröllop där de serverade buffé till 175 gäster det gick sjukt smidigt just för att de hade det så bra organiserat.

Jag var helt insöad på trerätters tidigare men nu blir det nog en kombination: Förrätt som står på bordet när gästerna sätter sig, varmrättsbuffé och sen efterrätt som serveras vid bordet.

Vad det kostar är svårt att säga eftersom det beror på vad man vill ha för typ av mat men en tre rätters får man nog räkna med mellan 500 och 1100/ person och buffé kanske mellan 150 och 300/person.

• BlomAnna
    Mrs Engblom skrev 2011-10-04 10:16:12 följande:
    TACK! Vilket bra svar ;) Ja det känns kanonsvårt att räkan ut hur mycket folk kommer att dricka, men jag tycker att du verkar ha precis lagom till maten (bjuddrickat) Ska ni också ha betalbar?

Tror nästan kanske att jag måste sno idén med att ha förrätten framme när dem kommer, skulle ju vara ypperligt! :D
    Får dra den idén via sambon ;)

Är ju just serveringsbiten som är skön att slippa, kostar ju det med. Det lutar ju åt buffé men jag är rädd att det inte ska vara snyggt upplagt osv, men förhoppningsvis är de väl inte lagt på papperstallrikar :P så då duger det nog :)
    Hittade på sidan jag länkat till i mitt första inlägg buffé för 175:-/pers och det tycker jag är kanonbra pris :D

Hur många ska ni vara??

Vi kommer att ha fri bar.

Man kommer behöva någon som fyller på buffén etc. Vi kommer att använda oss av några kollegors tonårsbarn till det. De kommer också hjälpa till att lägga upp allt på fat etc.

Så lite serveringspersonal får man räkna med. Ska ni ha betalbar kan det nog vara vettigt att ha någon i barne också.

Vi kommer att vara ca 70 personer.

• BlomAnna
    Fiaa skrev 2011-10-04 10:30:05 följande:

Vi kommer också att ha buffé. Där vi kommer att servera två vin/öl till.
    Till kvällen öppnas bar, som vi funderat att ha till självkostnadspris.

MEN.. Vad tycker ni? Vi har tänkt att ta kuvertavgift, är det då "snålt" att ha bar till självkostnadspris..??

Kuvertavgiften har vi tänkt oss 250kr/pers.

Jag är allmänt anti kuvertavgift men alla gör som man vill Bara det framgår att det är betlabar i inbjudan så är det väl helt ok.
  • BlomAnna
    Mrs Engblom skrev 2011-10-04 10:23:03 följande:
    haha you´ve got a point!! ;) Som sagt baren ska vara bemannad och kan ju vara bra som sagt med någon som fyller på också, undrar bara vem man ska "leja"? Tål att funderas på :D

Catering företag har ju ofta serveringspersonal men det brukar ju bli dyrt

Kolla med gymnasiets HR program där kanske det finns nån som vill jobba extra annars kan man kolla grannar.se

Bäst är ju att utnyttja det egna kontaktnätet dock

• BlomAnna
    Mrs Engblom skrev 2011-10-04 10:40:18 följande:
    Men en annan fråga då!!

Tänker ni ha "bjud drickan" på borden, serverade, eller i samband med buffén? Fördelar nackdelar?
    Vi kommer att ha drickat på borden. Karaffer med vin, ölflaskor och vatten karaffer. De som dricker alkoholfritt vet jag inte hur vi ska lösa. Vi kanske ställer fram lite alkoholfri cider och läsk på borden också...Blir bara så himla myckte på borden då... Får se hur många som kommer dricka alkholfritt först kanske
  • BlomAnna
    BlomAnna skrev 2011-10-04 10:43:10 följande:
    Vi kommer att ha drickat på borden. Karaffer med vin, ölflaskor och vatten karaffer. De som dricker alkoholfritt vet jag inte hur vi ska lösa. Vi kanske ställer fram lite alkoholfri cider och läsk på borden också...Blir bara så himla myckte på borden då... Får se hur många som kommer dricka alkholfritt först kanske
    Glömde att efter maten kommer vi ha en "bar" där man kan gå och få vin,öl cider och eventuellt kommer vi ha två drinkar att välja på.
  • BlomAnna
    Mrs Engblom skrev 2011-10-04 10:49:34 följande:
    Min tanke var att ha det i samband med buffén just för att inte ha för mycket på borden, men sambon tyckte absolut borden, jag tänker dock på spillrisken också :S Äsch vet inte är de dumt att ha bag in box vid buffén?

Jag tänker att det blir mer spring om alla ska gå iväg och fylla på sina glas också. I så fall bör ni nog ha drickat en bit från buffén så folk inte krockar.

Jag tycker att karaffer på borden känns lite "lyxigare" så det är lite en kompomis för att jag ska komma över min "vi måste ha tre rätters" ångest

• BlomAnna
    Fiaa skrev 2011-10-04 13:08:54 följande:
    Vi kommer nog också mest troligt ha bag-in-box vin, men tacka för karaffer.. Ser ju lite bättre ut? :)
    Tänker rent praktiskt, hur ska ni hålla reda på att gästerna bara dricker två glas till maten?
  • BlomAnna
    Mrs Engblom skrev 2011-10-04 14:50:47 följande:
    Känns som om det skulle vara enklast, samt mer värt för pengarna?! Är ju bara fyra glas i en flaska, alltså en på två personer...nja vet inte, men som sagt de går ju hälla upp i karaffer då...Får se när jag vet lokal och vad vi kan tillgå.

Vi ska köpa bag in box och tappa upp på karaffer Vet inte om det kommer finnas tillräckligt med karaffer på stället vi ska vara men då tänkte vi nog hyra karaffer på samma ställe som vi ändå ska hyra dukarna. De kostar någon krona st så det är ju ingen jätte kostnad i sammanhanget

Till vattnet tänkte jag köpa flaskor typ http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50108908 och så tänkte jag pyssla ihop nån etikett själv

• BlomAnna
    MsChevy skrev 2011-10-04 20:45:51 följande:
    Vore det felav mig att be min lillebror att hålla i baren? Han är ju lixom utbildad bartender. Hans tjej jobbar inom restaurang, så tänkte kolla om hon kan ge mig en hand med serveringen samt två andra vänner som är duktiga med mat o servering. 

Det vinet vi tänkt köpa har så fina flaskor (JP Chenet) så vi struntar i karaffer. Men jäkla knepigt o räkna ut hur mycket det går åt o knepigt värre om nån vid bordet suger i som SvampBob Fyrkant så nån annan kanske sitter där med tomt glas....
    Det är väl absolut inte fel att be din bror hålla i baren men vill du inte att han ska kunna vara med och partaja? Om du känner folk som jobbar inom restaurang känner de säkert folk som kan ställa upp för en vad ska man säga utan att uppmuntra till skattefus...Billigpeng

Både flera av mina syskon och vänner har sagt att de kan hjälpa till med servering etc men jag vill ju att de ska vara där som gäster så det får vara värt att lägga några kronor på "personal"
Svar på tråden HJÄLP! Hur mycket dricka?? Är buffé ok?