HJÄLP! Hur mycket dricka?? Är buffé ok?
Att beräkna alkohol är rätt svårt tycker jag. Men så här tänker jag om vi skulle ha tre rätters (vilket inte är säkert): 1 glas mousserande vin till fördrink/brudskål, 1 glas vin till förrätt alt en 33cl öl, 2 glas vin till varmrätt alternativt en 50cl öl. Vad folk dricker sen är ju verkligen svårt men jag räknar nog med ca 5öl/cider eller 5glas vin och 2 drinkar /person.
Absolut största fördelen med buffé är att det är billigare Dessutom kan alla ta så mycket de vill ha, alltså blir alla mätta
Middagen tenderar också att kännas lättsammare och mindre långdragen med buffé. Nacdelen kan dock vara att det kan bli spring och då kan det vara svårt att få till tal etc men har man en duktig toastmaster/madame är det nog inget problem egentligen. Det är också viktigt att man ser till att man kan ta buffén på flera ställen + att någon "släpper" fram ett bord i taget typ.
Buffé kräver mindre serveringspersonal också
Vi var på ett bröllop där de serverade buffé till 175 gäster det gick sjukt smidigt just för att de hade det så bra organiserat.
Jag var helt insöad på trerätters tidigare men nu blir det nog en kombination: Förrätt som står på bordet när gästerna sätter sig, varmrättsbuffé och sen efterrätt som serveras vid bordet.
Vad det kostar är svårt att säga eftersom det beror på vad man vill ha för typ av mat men en tre rätters får man nog räkna med mellan 500 och 1100/ person och buffé kanske mellan 150 och 300/person.