• Mrs Engblom

HJÄLP! Hur mycket dricka?? Är buffé ok?

Ja jag här en förvirrad själ i början utav bröllopsplanerna, men vill gärna ha koll på allt så fort som möjligt  Tungan ute INGA kontrollbehov här inte {#emotions_dlg.djavulsk}

Först å främst vi kommer vara ca 55 personer på festen, där nästan alla kommer dricka alkohol HUR MYCKET BEHÖVS?? Vi har tänkt (läs jag Oskyldig) att bjuda på ett par glas till maten, men att sedan ha självkostnadspris i baren. Så jag är ivrig på att höra era åsikter/erfarenheter Tyst

Vi har också (faktiskt inte jag och min schizofrena sida utan min sambo och jag Tungan ute) disskuterat detta faktum om man ska ha trerätters (vilket var mitt självklara val) eller buffé, verkar ju som om buffé verkligen har slagit sig in i bröllopsvärlden och jag kan VERKLIGEN se fördelarna med det, speciellt då vi har folk som b.la. är vegiterianer, MEN känns det inte lite tafatt svårt att förklara men för mig är buffé mera skolklassfest...

För er som nu har haft Buffé kan ni inte förklara för mig hur ni upplevt det? Har det varit snyggt ändå? Fördelar/nackdelar, vad har det KOSTAT för ca 55 pers??

TACK för ert tålamod Skrattande

• Svar på tråden HJÄLP! Hur mycket dricka?? Är buffé ok?
  • BlomAnna

Att beräkna alkohol är rätt svårt tycker jag. Men så här tänker jag om vi skulle ha tre rätters (vilket inte är säkert): 1 glas mousserande vin till fördrink/brudskål, 1 glas vin till förrätt alt en 33cl öl, 2 glas vin till varmrätt alternativt en 50cl öl. Vad folk dricker sen är ju verkligen svårt men jag räknar nog med ca 5öl/cider eller 5glas vin och 2 drinkar /person.

Absolut största fördelen med buffé är att det är billigare Dessutom kan alla ta så mycket de vill ha, alltså blir alla mätta Middagen tenderar också att kännas lättsammare och mindre långdragen med buffé. Nacdelen kan dock vara att det kan bli spring och då kan det vara svårt att få till tal etc men har man en duktig toastmaster/madame är det nog inget problem egentligen. Det är också viktigt att man ser till att man kan ta buffén på flera ställen + att någon "släpper" fram ett bord i taget typ.

Buffé kräver mindre serveringspersonal också

Vi var på ett bröllop där de serverade buffé till 175 gäster det gick sjukt smidigt just för att de hade det så bra organiserat.

Jag var helt insöad på trerätters tidigare men nu blir det nog en kombination: Förrätt som står på bordet när gästerna sätter sig, varmrättsbuffé och sen efterrätt som serveras vid bordet.

Vad det kostar är svårt att säga eftersom det beror på vad man vill ha för typ av mat men en tre rätters får man nog räkna med mellan 500 och 1100/ person och buffé kanske mellan 150 och 300/person.

• 123ost

Vi kommer ha som ni, bjuda på 2-3 glas till maten och sedan betalbar till självkostnadspris.
    Att ha buffé var ett solklart val för mig och min m2b, båda vill ha lite att välja mellan och inte bara äta en portion av varje rätt. Sedan är det ett stort + att buffé oftast är lite billigare.. speciellt om man gör själv. Nu kommer vi dock ha catering men för oss blir det ändå billigare. Sen finns det säkert några som inte gillar vissa rätter men då har dem annat att äta då det är buffé.

På Systembolagets hemsida finns det hur mycket alkohol det går åt till maten per person.

Vi kommer handla all alkohol på Systembolaget, då ligger vi bara ute med pengar.
    Gästerna köper i betalbaren på festen och det som blir över får man lämna tillbaka inom 2 veckor, obrutna förpackningar så klart. Så det passar oss med betalbar perfekt Glad

• MsChevy

Vi ska ha buffé så man får äta den mat man vill ha o buffén kommer digna av kött av olika slag, lax, potatisgratäng, sallader, frukter, ja, allt möligt. Det känns så uppstyltat med tre rätters tycker vi. Dock kommer vi nog servera förrätten o efterrätten vid platserna. Sen blir det uppehåll o sen serveras tårtan, div sötsaker o kaffe o allt sånt. Även där blir det "buffé" av olika kakor/bakverk. M2B kommer från Norge så vi ska ha nåt från våra båda länder. 
    Det kommer serveras två öl el vin/pers till hela sittningen +alkoholfritt, utöver detta blir det bar till självkostnadspris.

Kostnaden beror ju på om man beställer "festfat" från typ ICA Maxi eller om man beställer från cateringfirma. Vi kommer ta festfaten från Ica Maxi o sen potatisgratäng o varmrätter från catering.

Jag var på ett bröllop för några år sen där maten serverades vid bordet o det var knappt ätligt enligt mig. Förrätten var nån skum grönsaksgrej med ruccola o dränkt i nån dressing. Huvudrätten var fisk (jag äter inte fisk) o efterätten var nån übersliskig sak. Nej, jag vill att våra gäster ska känna sig omhändertagna.
    Buffé är rätt för ossSolig 

• Mrs Engblom

TACK! Vilket bra svar ;) Ja det känns kanonsvårt att räkan ut hur mycket folk kommer att dricka, men jag tycker att du verkar ha precis lagom till maten (bjuddrickat) Ska ni också ha betalbar?

Tror nästan kanske att jag måste sno idén med att ha förrätten framme när dem kommer, skulle ju vara ypperligt! :D
    Får dra den idén via sambon ;)

Är ju just serveringsbiten som är skön att slippa, kostar ju det med. Det lutar ju åt buffé men jag är rädd att det inte ska vara snyggt upplagt osv, men förhoppningsvis är de väl inte lagt på papperstallrikar :P så då duger det nog :)
    Hittade på sidan jag länkat till i mitt första inlägg buffé för 175:-/pers och det tycker jag är kanonbra pris :D

Hur många ska ni vara??

• BlomAnna
    Mrs Engblom skrev 2011-10-04 10:16:12 följande:
    TACK! Vilket bra svar ;) Ja det känns kanonsvårt att räkan ut hur mycket folk kommer att dricka, men jag tycker att du verkar ha precis lagom till maten (bjuddrickat) Ska ni också ha betalbar?

Tror nästan kanske att jag måste sno idén med att ha förrätten framme när dem kommer, skulle ju vara ypperligt! :D
    Får dra den idén via sambon ;)

Är ju just serveringsbiten som är skön att slippa, kostar ju det med. Det lutar ju åt buffé men jag är rädd att det inte ska vara snyggt upplagt osv, men förhoppningsvis är de väl inte lagt på papperstallrikar :P så då duger det nog :)
    Hittade på sidan jag länkat till i mitt första inlägg buffé för 175:-/pers och det tycker jag är kanonbra pris :D

Hur många ska ni vara??

Vi kommer att ha fri bar.

Man kommer behöva någon som fyller på buffén etc. Vi kommer att använda oss av några kollegors tonårsbarn till det. De kommer också hjälpa till att lägga upp allt på fat etc.

Så lite serveringspersonal får man räkna med. Ska ni ha betalbar kan det nog vara vettigt att ha någon i barne också.

Vi kommer att vara ca 70 personer.

• Mrs Engblom
    123ost skrev 2011-10-04 10:10:38 följande:
    Vi kommer ha som ni, bjuda på 2-3 glas till maten och sedan betalbar till självkostnadspris.
    Att ha buffé var ett solklart val för mig och min m2b, båda vill ha lite att välja mellan och inte bara äta en portion av varje rätt. Sedan är det ett stort + att buffé oftast är lite billigare.. speciellt om man gör själv. Nu kommer vi dock ha catering men för oss blir det ändå billigare. Sen finns det säkert några som inte gillar vissa rätter men då har dem annat att äta då det är buffé.

På Systembolagets hemsida finns det hur mycket alkohol det går åt till maten per person.

Vi kommer handla all alkohol på Systembolaget, då ligger vi bara ute med pengar.
    Gästerna köper i betalbaren på festen och det som blir över får man lämna tillbaka inom 2 veckor, obrutna förpackningar så klart. Så det passar oss med betalbar perfekt Glad
    Vad bra då ska jag läsa på systembolagets hemsida :D Tack för tipset, ja tanken slog mig om man skulle handla utomlands eller om man ska handla på systemet, men det är ju kanon att man får lämna tillbaka :D Då gör det ju inget ;)
  • Mrs Engblom
    BlomAnna skrev 2011-10-04 10:20:07 följande:

Vi kommer att ha fri bar.

Man kommer behöva någon som fyller på buffén etc. Vi kommer att använda oss av några kollegors tonårsbarn till det. De kommer också hjälpa till att lägga upp allt på fat etc.

Så lite serveringspersonal får man räkna med. Ska ni ha betalbar kan det nog vara vettigt att ha någon i barne också.

Vi kommer att vara ca 70 personer.

haha you´ve got a point!! ;) Som sagt baren ska vara bemannad och kan ju vara bra som sagt med någon som fyller på också, undrar bara vem man ska "leja"? Tål att funderas på :D
  • Fiaa

Vi kommer också att ha buffé. Där vi kommer att servera två vin/öl till.
    Till kvällen öppnas bar, som vi funderat att ha till självkostnadspris.

MEN.. Vad tycker ni? Vi har tänkt att ta kuvertavgift, är det då "snålt" att ha bar till självkostnadspris..??

Kuvertavgiften har vi tänkt oss 250kr/pers.

• BlomAnna
    Fiaa skrev 2011-10-04 10:30:05 följande:

MEN.. Vad tycker ni? Vi har tänkt att ta kuvertavgift, är det då "snålt" att ha bar till självkostnadspris..??

Jag är allmänt anti kuvertavgift men alla gör som man vill Bara det framgår att det är betlabar i inbjudan så är det väl helt ok.
  • Mrs Engblom
    Fiaa skrev 2011-10-04 10:30:05 följande:

Jag personligen, även om det skulle vara jätte skönt, skulle inte kunna ta kuvertavgift, men jag förstår verkligen att man gör det :) Men om ni ska ha baren som betalbar så föreslår jag att det bjuds lite till gratis så att säga, bara en tanke :)
Svar på tråden HJÄLP! Hur mycket dricka?? Är buffé ok?