Inlägg från: Mrs Engblom |Visa alla inlägg
  • Mrs Engblom

HJÄLP! Hur mycket dricka?? Är buffé ok?

Ja jag här en förvirrad själ i början utav bröllopsplanerna, men vill gärna ha koll på allt så fort som möjligt  Tungan ute INGA kontrollbehov här inte {#emotions_dlg.djavulsk}

Först å främst vi kommer vara ca 55 personer på festen, där nästan alla kommer dricka alkohol HUR MYCKET BEHÖVS?? Vi har tänkt (läs jag Oskyldig) att bjuda på ett par glas till maten, men att sedan ha självkostnadspris i baren. Så jag är ivrig på att höra era åsikter/erfarenheter Tyst

Vi har också (faktiskt inte jag och min schizofrena sida utan min sambo och jag Tungan ute) disskuterat detta faktum om man ska ha trerätters (vilket var mitt självklara val) eller buffé, verkar ju som om buffé verkligen har slagit sig in i bröllopsvärlden och jag kan VERKLIGEN se fördelarna med det, speciellt då vi har folk som b.la. är vegiterianer, MEN känns det inte lite tafatt svårt att förklara men för mig är buffé mera skolklassfest...

För er som nu har haft Buffé kan ni inte förklara för mig hur ni upplevt det? Har det varit snyggt ändå? Fördelar/nackdelar, vad har det KOSTAT för ca 55 pers??

TACK för ert tålamod Skrattande

• Svar på tråden HJÄLP! Hur mycket dricka?? Är buffé ok?
  • Mrs Engblom

TACK! Vilket bra svar ;) Ja det känns kanonsvårt att räkan ut hur mycket folk kommer att dricka, men jag tycker att du verkar ha precis lagom till maten (bjuddrickat) Ska ni också ha betalbar?

Tror nästan kanske att jag måste sno idén med att ha förrätten framme när dem kommer, skulle ju vara ypperligt! :D
    Får dra den idén via sambon ;)

Är ju just serveringsbiten som är skön att slippa, kostar ju det med. Det lutar ju åt buffé men jag är rädd att det inte ska vara snyggt upplagt osv, men förhoppningsvis är de väl inte lagt på papperstallrikar :P så då duger det nog :)
    Hittade på sidan jag länkat till i mitt första inlägg buffé för 175:-/pers och det tycker jag är kanonbra pris :D

Hur många ska ni vara??

• Mrs Engblom
    123ost skrev 2011-10-04 10:10:38 följande:
    Vi kommer ha som ni, bjuda på 2-3 glas till maten och sedan betalbar till självkostnadspris.
    Att ha buffé var ett solklart val för mig och min m2b, båda vill ha lite att välja mellan och inte bara äta en portion av varje rätt. Sedan är det ett stort + att buffé oftast är lite billigare.. speciellt om man gör själv. Nu kommer vi dock ha catering men för oss blir det ändå billigare. Sen finns det säkert några som inte gillar vissa rätter men då har dem annat att äta då det är buffé.

På Systembolagets hemsida finns det hur mycket alkohol det går åt till maten per person.

Vi kommer handla all alkohol på Systembolaget, då ligger vi bara ute med pengar.
    Gästerna köper i betalbaren på festen och det som blir över får man lämna tillbaka inom 2 veckor, obrutna förpackningar så klart. Så det passar oss med betalbar perfekt Glad
    Vad bra då ska jag läsa på systembolagets hemsida :D Tack för tipset, ja tanken slog mig om man skulle handla utomlands eller om man ska handla på systemet, men det är ju kanon att man får lämna tillbaka :D Då gör det ju inget ;)
  • Mrs Engblom
    BlomAnna skrev 2011-10-04 10:20:07 följande:

Vi kommer att ha fri bar.

Man kommer behöva någon som fyller på buffén etc. Vi kommer att använda oss av några kollegors tonårsbarn till det. De kommer också hjälpa till att lägga upp allt på fat etc.

Så lite serveringspersonal får man räkna med. Ska ni ha betalbar kan det nog vara vettigt att ha någon i barne också.

Vi kommer att vara ca 70 personer.

haha you´ve got a point!! ;) Som sagt baren ska vara bemannad och kan ju vara bra som sagt med någon som fyller på också, undrar bara vem man ska "leja"? Tål att funderas på :D
  • Mrs Engblom
    Fiaa skrev 2011-10-04 10:30:05 följande:

Vi kommer också att ha buffé. Där vi kommer att servera två vin/öl till.
    Till kvällen öppnas bar, som vi funderat att ha till självkostnadspris.

MEN.. Vad tycker ni? Vi har tänkt att ta kuvertavgift, är det då "snålt" att ha bar till självkostnadspris..??

Kuvertavgiften har vi tänkt oss 250kr/pers.

Jag personligen, även om det skulle vara jätte skönt, skulle inte kunna ta kuvertavgift, men jag förstår verkligen att man gör det :) Men om ni ska ha baren som betalbar så föreslår jag att det bjuds lite till gratis så att säga, bara en tanke :)
  • Mrs Engblom

Men en annan fråga då!!

Tänker ni ha "bjud drickan" på borden, serverade, eller i samband med buffén? Fördelar nackdelar?

• Mrs Engblom
    BlomAnna skrev 2011-10-04 10:40:45 följande:

Catering företag har ju ofta serveringspersonal men det brukar ju bli dyrt

Kolla med gymnasiets HR program där kanske det finns nån som vill jobba extra annars kan man kolla grannar.se

Bäst är ju att utnyttja det egna kontaktnätet dock

Har verkligen dammsugit mitt nätverk ;) Har bara nära som ska göra frisyr make up å naglar, samt fotografering ;) Men bra tips med HR ;)
  • Mrs Engblom
    BlomAnna skrev 2011-10-04 10:43:10 följande:
    Vi kommer att ha drickat på borden. Karaffer med vin, ölflaskor och vatten karaffer. De som dricker alkoholfritt vet jag inte hur vi ska lösa. Vi kanske ställer fram lite alkoholfri cider och läsk på borden också...Blir bara så himla myckte på borden då... Får se hur många som kommer dricka alkholfritt först kanske
    Min tanke var att ha det i samband med buffén just för att inte ha för mycket på borden, men sambon tyckte absolut borden, jag tänker dock på spillrisken också :S Äsch vet inte är de dumt att ha bag in box vid buffén?
  • Mrs Engblom
    BlomAnna skrev 2011-10-04 10:56:17 följande:

Jag tänker att det blir mer spring om alla ska gå iväg och fylla på sina glas också. I så fall bör ni nog ha drickat en bit från buffén så folk inte krockar.

Jag tycker att karaffer på borden känns lite "lyxigare" så det är lite en kompomis för att jag ska komma över min "vi måste ha tre rätters" ångest

hahha bra kompensation ;) Nä håller med dig att det blir snyggare..ah får se först åf rämst vad de blir för lokal och vad som finns att tillgå då Glad
  • Mrs Engblom
    123ost skrev 2011-10-04 11:00:05 följande:
    Glömde skriva att vi ska ha förrätt också som vi gör själva.
    Bara en toast med laxröra, gott och lätt.  Då blir det inte lika tomt på borden heller då förrätten redan står där när gästerna kommer. Buffétallrikar kommer stå på buffébordet och man kommer kunna ta från två håll.
    Vi kommer nog ha vinglas och vatten glas på borden, sedan kommer vi ha plastglas i baren till vin och plastölglas om man vill ha till ölen eller cidern.

Först gillade jag inte idén med plastglas, känns inte så festligt men det fungerar bäst så.
    Då slipper gästerna ta med sig sina glas från borden till baren.
    Går säkert att hitta lite finare plastglas (engångs) *hoppas* hehe
    Finns ju jätte snygga plastglas idag å så skönt att bara kunna kasta sen och att de är mindre risk för att något går sönder :) Tycker det var en bra idé :)
  • Mrs Engblom
    Fiaa skrev 2011-10-04 13:08:54 följande:
    Vi kommer nog också mest troligt ha bag-in-box vin, men tacka för karaffer.. Ser ju lite bättre ut? :)
    Känns som om det skulle vara enklast, samt mer värt för pengarna?! Är ju bara fyra glas i en flaska, alltså en på två personer...nja vet inte, men som sagt de går ju hälla upp i karaffer då...Får se när jag vet lokal och vad vi kan tillgå.
  • Mrs Engblom
    BlomAnna skrev 2011-10-04 13:16:23 följande:
    Tänker rent praktiskt, hur ska ni hålla reda på att gästerna bara dricker två glas till maten?
    Alltså det där tror inte jag är ngt problem, har ärliga släktningar Tungan ute haha, nä men skämt å sido om man säger två glas och sen kanske det är kvar så kan man ju få ta resten, eller är det bara jag som är så pass ärlig att jag inte skulle kunna överdriva i en sån situation??
  • Mrs Engblom
    BlomAnna skrev 2011-10-04 14:59:44 följande:

Vi ska köpa bag in box och tappa upp på karaffer Vet inte om det kommer finnas tillräckligt med karaffer på stället vi ska vara men då tänkte vi nog hyra karaffer på samma ställe som vi ändå ska hyra dukarna. De kostar någon krona st så det är ju ingen jätte kostnad i sammanhanget

Till vattnet tänkte jag köpa flaskor typ www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50108908 och så tänkte jag pyssla ihop nån etikett själv

hihih, de flaskorna har vi redan hemma till vatten Flört snygga Skrattande Ja som sagt får väl se vad som finns att tillgå i den lokal som vi sedan hyr..
  • Mrs Engblom
    Fiaa skrev 2011-10-05 08:41:06 följande:
    Helt klart! :) Man får helt enkelt lita på sina medmänniskor :P hehe..
    Håller med :D
  • Mrs Engblom
    MsChevy skrev 2011-10-04 20:45:51 följande:
    Vore det felav mig att be min lillebror att hålla i baren? Han är ju lixom utbildad bartender. Hans tjej jobbar inom restaurang, så tänkte kolla om hon kan ge mig en hand med serveringen samt två andra vänner som är duktiga med mat o servering.

Det vinet vi tänkt köpa har så fina flaskor (JP Chenet) så vi struntar i karaffer. Men jäkla knepigt o räkna ut hur mycket det går åt o knepigt värre om nån vid bordet suger i som SvampBob Fyrkant så nån annan kanske sitter där med tomt glas....
    Tycker jag absolut inte, sålänge han går med på det så :) Du råkar inte bo nära västerås, eller han rättare sagt ;)
  • Mrs Engblom
    MsChevy skrev 2011-10-06 19:58:07 följande:
    Jo, jag bor nära västerås, men inte lillebror. Hur så?
    haha, menade bara att han kunde ju få mera jobb Flört
Svar på tråden HJÄLP! Hur mycket dricka?? Är buffé ok?