Fjärilen skrev 2011-10-05 14:22:04 följande:
Hej,
Emilia Romagna är oxå jätte vackert. Tycker hela Italien är ett super romantiskt land :)
Hur många gäster hade ni och var det dyrare att anordna bröllop i Italien än Sverige?
Anlitade ni någon bröllopskoordinator eller fick du hjälp av din familj?
En massa frågor :P
Vi hade totalt 85 gäster, där ungefär 45-50 var italienare och resten svenskar/kanadensare/engelsmän.
Vi anlitade ingen bröllopskoordinator utan min familj hjälpte oss jättemycket. Hade jag inte haft hjälp därifrån tror jag att vi skulle ha gift oss i Sverige istället.
Det är lite svårt att räkna om det blev billigare eller dyrare.
På italienska bröllop äter man jättemycket. Finger food till aperitiv + 6-rättersmiddag + torta. Man serveras så mycket vin man önskar sig och sedan var det open bar.
Det kostade en hel del per person men jag är övertygad att det skulle ha varit mycket dyrare i Sverige, särskilt med tanke på alkoholen. Inte för att italienare drycker så mycket, det var ju bara svenskar som utnyttjade open baren. Men i Italien räknar man inte hur mycket vin man får för varje rätt, utan man har två flaskor på varje bord och man bär in nya när de är tomma helt enkelt.
Skulle vi ha gift oss i Sverige skulle vi kanske inte haft open bar och inte heller så mycket mat.
Men sedan har man vissa förväntningar som man inte har i Sverige, till exempel favours, som brukar vara ganska påkostade saker, som ingen förväntar sig här istället.
Lycka till med planeringen!