Hej Ankis88 och Fjärilen!
Ni har i och för sig båda svarat i tråden som jag startade "brudar i Italien?"
www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m4080637.html
Tänkte bara hålla med om vad Ankis sa angående om det skulle bli dyrare eller billigare i Sverige. Vi tycker att det kommer att bli mycket billigare här i Italien, eller rättare sagt att man får mer för pengarna. Jag tittade på restaurangpriser på Hven (ö i södra sverige) men då skulle man endast få 1 förrät, 1 huvudrätt, tårta, 2 glas vin, avec och kaffe för 700kr. I och för sig så var det nog väldigt dyrt även för svenska standard. Men nu får vi Antipasto buffè (låång lista med saker), 2 primi (pasta), 2 secondi (kött el. fisk), efterätt, kaffe, avec, tårta. Sen ingår även hur mycket vin man vill och Open Bar efteråt. För ca 60 euro/pers!
Favours, eller presenter ska man ge här, men de gör jag själv. Min idè är att ge frö som man virar in i ett tyg som sen gästen planterar hemma hos sig. Tanken är att det ska symbolisera kärleken som växer mellan brudparet och vänskapen som växer mellan brudparet och ens gäst!
Fjärilen: Det behövs ingen weddingplaner för att få reda på viglselförättare! Tänkte ni gifta er borgligt eller religöst? Det är MYCKET enklare att gifta sig borgligt, då i Italien så borde man egentligen gå "giftemåls-kurs" i några månader innan. Det brukar vara gratis att gifta sig i rådhuset men i vissa "populära" område kostar det ändå uppemot 400 euro om man inte är skriven i den komunen. Man kan även bestämma sig att gifta sig i Sverige och sen göra ett symboliskt bröllop i Italien och då får det se ut precis hur du vill, för egentligen är du ju redan gift! Då kan en vän gifta er, ni kan säga vad ni vill, osv. Borliga bröllop får bara vara på vissa ställen som är förutbestämda. Det brukar vara kulturhus, slott, mm.
ps. vilka fina inspirationsbilder du hade! :)
Ankis88.. hur mycket drack era gäster i Open Bar? Hur länge var den öppen? Vi kommer att vara ungefär samma antal gäster som ni men kommer bara sluta äta vid 23.30 och stället stänger vid 01.30-02.
Kram och lycka till!