• Fjärilen

Bröllop i Toscana

Min söta prins friade äntligen och nu planerar vi för bröllop. Vi båda älskar Italien och speciellt Toscana och funderar nu på att gifta oss där.

Är det någon som har gift sig i Toscana? vad bör man tänka på? Går det att gifta sig lagligt eller blir det bara en typ av Välsignelse? Skulle ni komma på ett bröllop i Toscana om man INTE bjuder på övernattningen?

Jag har hittat lite inspiration:

Tuscany_3
    Tuscany7Tuscany_4

• Svar på tråden Bröllop i Toscana
  • Ankis88

Hej, 
    vi gifte oss i närheten av mina hemtrakter, nära Bologna, alltså Emilia Romagna.
    Det var borgerligt och det blev lagligt där.
    Det var omöjligt för oss att bjuda på boende till de alla svenska gästerna, men de flesta kom ändå! Jätteroligt!
    Då jag är italienska pch min familj bor där kunde vi inte komma ifrån att hälften av gästerna skulle resa var vi än gifte oss. 

• Fjärilen
    Ankis88 skrev 2011-10-05 10:18:54 följande:
    Hej, 
    vi gifte oss i närheten av mina hemtrakter, nära Bologna, alltså Emilia Romagna.
    Det var borgerligt och det blev lagligt där.
    Det var omöjligt för oss att bjuda på boende till de alla svenska gästerna, men de flesta kom ändå! Jätteroligt!
    Då jag är italienska pch min familj bor där kunde vi inte komma ifrån att hälften av gästerna skulle resa var vi än gifte oss. 
    Hej,
    Emilia Romagna är oxå jätte vackert. Tycker hela Italien är ett super romantiskt land :)

Hur många gäster hade ni och var det dyrare att anordna bröllop i Italien än Sverige?
    Anlitade ni någon bröllopskoordinator eller fick du hjälp av din familj?

En massa frågor :P

• ajom

Så fint collage!! Absolut att ni ska gifta er där! Skulle komma om jag blev bjuden på ett sådant bröllop:)

• Drömbröllop12

Vi funderar också på att gifta oss utomlands, och då gärna Italien hur långt har ni kommit i planeringen?

• Fjärilen

Vi har inte kommit så långt alls. Vi skulle önska att ha vigseln utomhus, med en fantastisk utsikt över tex vingård eller olivlund..... Även middagen utomhus.

Jag har kontaktat olika bröllopskoordinatorer en del har svarat, men det jag har reagerat på är att det kostar ca 1500-2000 EUR för bara ta reda på papper och prästen. Lite väl mycket tycker jag....

Men hittar du något bra så säg till. Var i Italen vill du gifta dig?

• Miss L

Det är ju jättemysigt att gifta sig på sitt drömställe, och mysigt även för gästerna, men det går inte att komma ifrån att det blir dyrt och bökigt för gästerna. Kanske får de skippa sina egentliga semesterplaner det året, bara för er skull, eller så väljer de att inte komma alls. Ifall ni är osäkra på om folk kommer kunna komma ner till Italien för ert bröllop kanske ni kan ha bröllopet i Sverige och sedan åka på smekmånad i Toscana? För mig skulle det kännas konstigt om jag blev bjuden till ett bröllop utomlands och ingen av de som ska gifta sig har någon anknytning/släkt i det landet. Men kanske har era vänner och släkt bättre ekonomiska förutsättningar och kan kosta på sig att närvara vid ert bröllop.Glad

• Ankis88
    Fjärilen skrev 2011-10-05 14:22:04 följande:
    Hej,
    Emilia Romagna är oxå jätte vackert. Tycker hela Italien är ett super romantiskt land :)

Hur många gäster hade ni och var det dyrare att anordna bröllop i Italien än Sverige?
    Anlitade ni någon bröllopskoordinator eller fick du hjälp av din familj?

En massa frågor :P
    Vi hade totalt 85 gäster, där ungefär 45-50 var italienare och resten svenskar/kanadensare/engelsmän.
    Vi anlitade ingen bröllopskoordinator utan min familj hjälpte oss jättemycket. Hade jag inte haft hjälp därifrån tror jag att vi skulle ha gift oss i Sverige istället.

Det är lite svårt att räkna om det blev billigare eller dyrare.
    På italienska bröllop äter man jättemycket. Finger food till aperitiv + 6-rättersmiddag + torta. Man serveras så mycket vin man önskar sig och sedan var det open bar.
    Det kostade en hel del per person men jag är övertygad att det skulle ha varit mycket dyrare i Sverige, särskilt med tanke på alkoholen. Inte för att italienare drycker så mycket, det var ju bara svenskar som utnyttjade open baren. Men i Italien räknar man inte hur mycket vin man får för varje rätt, utan man har två flaskor på varje bord och man bär in nya när de är tomma helt enkelt. 
    Skulle vi ha gift oss i Sverige skulle vi kanske inte haft open bar och inte heller så mycket mat.
    Men sedan har man vissa förväntningar som man inte har i Sverige, till exempel favours, som brukar vara ganska påkostade saker, som ingen förväntar sig här istället. 

Lycka till med planeringen! 
  • Drömbröllop12
    Miss L skrev 2011-10-07 13:58:13 följande:
    Det är ju jättemysigt att gifta sig på sitt drömställe, och mysigt även för gästerna, men det går inte att komma ifrån att det blir dyrt och bökigt för gästerna. Kanske får de skippa sina egentliga semesterplaner det året, bara för er skull, eller så väljer de att inte komma alls. Ifall ni är osäkra på om folk kommer kunna komma ner till Italien för ert bröllop kanske ni kan ha bröllopet i Sverige och sedan åka på smekmånad i Toscana? För mig skulle det kännas konstigt om jag blev bjuden till ett bröllop utomlands och ingen av de som ska gifta sig har någon anknytning/släkt i det landet. Men kanske har era vänner och släkt bättre ekonomiska förutsättningar och kan kosta på sig att närvara vid ert bröllop.Glad
    Vi kommer bjuda samtliga våra gäster på resa, boende. Vill ha alla med oss så vi gör så. Alla har inte den möjligheten men det har vi så vi känner varför inte.
  • Miss L

Drömbröllop12: Ja men då är det ju inga problem! Då kan ni ju lugnt välja Italien, om ni vet att gästerna slipper fatta beslut om betalning själva :)

• Emsie

Det ser jätte härligt ut! Om de bjudna kommer eller inte tror jag beror väldigt mycket på om de har gott om pengar, är gamla, svårt att ta ledigt från jobb, hur nära man står brudparet och i hur lång tid i förväg man får veta det. Om nån av mina närmaste skulle gifta sig utomlands skulle jag självklart komma och tycka att det var jätte kul men om det var nån mer ytligt bekant under tiden jag pluggade kanske inte...

• lycka2012

Hej! 

vi ska gifta oss i norra Italien till sommaren och längtar så! Vad jag har förstått så måste man vigas i ett rådhus för att det ska bli laglig här hemma, och de tar bra betalt! men vi har valt att lägga pengar på det då vi sparar in på så mycket annat! =) vi gick ifrån att planera ett stort bröllop här hemma till ett lite mindre med bara våra närmaste familj och vänner i underbara italien. tänker att Italien är romantiskt i sig så det behövs inte så mycket runt i kring!

Ankis88, har du något tips om fotograf? man vill ju gäna att ett proffs som tar en bild eller två! =)  

• pulmonate

Hej Ankis88 och Fjärilen! 
    Ni har i och för sig båda svarat i tråden som jag startade "brudar i Italien?" www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m4080637.html 
    Tänkte bara hålla med om vad Ankis sa angående om det skulle bli dyrare eller billigare i Sverige. Vi tycker att det kommer att bli mycket billigare här i Italien, eller rättare sagt att man får mer för pengarna. Jag tittade på restaurangpriser på Hven (ö i södra sverige) men då skulle man endast få 1 förrät, 1 huvudrätt, tårta, 2 glas vin, avec och kaffe för 700kr. I och för sig så var det nog väldigt dyrt även för svenska standard. Men nu får vi Antipasto buffè (låång lista med saker), 2 primi (pasta), 2 secondi (kött el. fisk), efterätt, kaffe, avec, tårta. Sen ingår även hur mycket vin man vill och Open Bar efteråt. För ca 60 euro/pers! 
    Favours, eller presenter ska man ge här, men de gör jag själv. Min idè är att ge frö som man virar in i ett tyg som sen gästen planterar hemma hos sig. Tanken är att det ska symbolisera kärleken som växer mellan brudparet och vänskapen som växer mellan brudparet och ens gäst! 

Fjärilen: Det behövs ingen weddingplaner för att få reda på viglselförättare! Tänkte ni gifta er borgligt eller religöst? Det är MYCKET enklare att gifta sig borgligt, då i Italien så borde man egentligen gå "giftemåls-kurs" i några månader innan. Det brukar vara gratis att gifta sig i rådhuset men i vissa "populära" område kostar det ändå uppemot 400 euro om man inte är skriven i den komunen. Man kan även bestämma sig att gifta sig i Sverige och sen göra ett symboliskt bröllop i Italien och då får det se ut precis hur du vill, för egentligen är du ju redan gift! Då kan en vän gifta er, ni kan säga vad ni vill, osv. Borliga bröllop får bara vara på vissa ställen som är förutbestämda. Det brukar vara kulturhus, slott, mm.
    ps. vilka fina inspirationsbilder du hade! :)

Ankis88.. hur mycket drack era gäster i Open Bar? Hur länge var den öppen? Vi kommer att vara ungefär samma antal gäster som ni men kommer bara sluta äta vid 23.30 och stället stänger vid 01.30-02.

Kram och lycka till!  
  • Sofia 72

Hej!

vi gifte oss i Toscana förra året (vi var 45 personer) och det var helt underbart...maten var helt fantastisk och likaså vinet... Vi satt ute långt in på småtimmarna och bara njöt av det vackra landskapet....Vi tog i kontakt med en svensk tjej som organiserar bröllop i Toscana (PerSempre - www.weddingspersempre.com) och hon ordnade allt för oss och det blev en helt perfekt bröllopsdag, så jag kan verkligen rekommendera henne (vi betalde runt 1800 euro, men då ingick all organisation kring bröllopet, översättning vid hindersprövningen samt på bröllopsdagen och det tyckte vi var helt ok med tanke på hur mycket som ska planeras) Jag skulle aldrig själv ha kunnat organisera ett bröllop i Toscana från Sverige... få tag i tex sminkös, frisör, florist, musik osv som man kan lita på....och hitta ett perfekt boende för våra gäster är man även kan ha bröllopsmiddagen!! För oss var det värt lagda pengar att ta kontakt med en bröllopskoordinator...och vi kunde njuta och slappna av på vår bröllopsdag... )

Jag kanske ska tillägga att våra gäster inte alls tyckte det var bökigt att komma ner...vi gifte oss i mitten av juni och många passade då på att ta semester och stanna kvar i Toscana efter bröllopet! Vem vill inte komma på ett bröllop i Toscana ))??!!!

• pulmonate
    Sofia 72 skrev 2011-11-25 10:18:44 följande:

Hej!

vi gifte oss i Toscana förra året (vi var 45 personer) och det var helt underbart...maten var helt fantastisk och likaså vinet... Vi satt ute långt in på småtimmarna och bara njöt av det vackra landskapet....Vi tog i kontakt med en svensk tjej som organiserar bröllop i Toscana (PerSempre - www.weddingspersempre.com) och hon ordnade allt för oss och det blev en helt perfekt bröllopsdag, så jag kan verkligen rekommendera henne (vi betalde runt 1800 euro, men då ingick all organisation kring bröllopet, översättning vid hindersprövningen samt på bröllopsdagen och det tyckte vi var helt ok med tanke på hur mycket som ska planeras) Jag skulle aldrig själv ha kunnat organisera ett bröllop i Toscana från Sverige... få tag i tex sminkös, frisör, florist, musik osv som man kan lita på....och hitta ett perfekt boende för våra gäster är man även kan ha bröllopsmiddagen!! För oss var det värt lagda pengar att ta kontakt med en bröllopskoordinator...och vi kunde njuta och slappna av på vår bröllopsdag... )

Jag kanske ska tillägga att våra gäster inte alls tyckte det var bökigt att komma ner...vi gifte oss i mitten av juni och många passade då på att ta semester och stanna kvar i Toscana efter bröllopet! Vem vill inte komma på ett bröllop i Toscana ))??!!!

Vad härligt det låter!! Längtar till att vi själva ska ha något liknande. Hoppas det blir lika lyckat som ert! Tänk så regnar det! haha. Vi ska ha utomhusbröllop o allt. Fast restaurangen kommer vi nog ändå sitta inne under vissa rätter! 
    Jag har kontaktat en wedding planer för vissa detaljer: hotell, busstransport, smink och hår. Jag vet dock inte om jag kommer att välja dem sakerna ändå så kanske bara försöker fixa det på egen hand istället i och med att vi bor här nere. Hon ville ha 400euro för att fixa dessa sakerna vilket jag tyckte var helt ok. Hon har ju ändå lagt ner en del tid redan, utan att hon har tagit betalt. 

Vi vet fortfarande inte hur många som kommer ifrån Sverige, Australien, USA, men alla verkar positiva till det iaf. De flesta säger att de passar på att ta semester samtidigt. Vi gifter oss dock den 18e Augusti, och det är väl inte en vanlig tid att ta semester på i Sverige, eller? 
    Hoppas alla vill och kan komma!

Kramar på er! 
  • Ankis88

Hej Pulmonate,
    jag såg att du ställde en fråga till mig för typ en månad sen.
    Vi hade open bar ungefär mellan 23 och 1. Inga av italienarna drack, men de flesta svenskarna tog en limoncello.
    Så inte särsklit mycket alltså, men det tycker jag är skönt. Ingen blev full. Men det fanns om man ville helt enkelt.

• pulmonate
    Ankis88 skrev 2011-11-29 20:44:03 följande:
    Hej Pulmonate,
    jag såg att du ställde en fråga till mig för typ en månad sen.
    Vi hade open bar ungefär mellan 23 och 1. Inga av italienarna drack, men de flesta svenskarna tog en limoncello.
    Så inte särsklit mycket alltså, men det tycker jag är skönt. Ingen blev full. Men det fanns om man ville helt enkelt.
    Hej Ankis!
    Jasså... bra att veta. Vi kommer ju också vara igång ungefär den tiden. 23-02 max. Efter maten alltså. Ja svenskarna lär  ju dricka och det smittar väl av sig på italienarna, men annars dricker de inte mycket. Blir väldigt sällan fulla iaf. 
    Vi hade räknat med typ 3 cocktails / starksprit (limoncello, whiskey) mm per person.. Är det för mycket tycker du, med din egen erfarenhet?
    Vi vet inte vilket hotell vi lyckas få, för om vi inte får det alldeles i närheten kanske gästerna måste köra efteråt och då är det ju inte såå bra om de blir kalasfulla! Andra alternativet är att vi hyr en buss.

Tack för hjälpen! 
  • Ankis88
    pulmonate skrev 2011-11-29 20:48:29 följande:
    Hej Ankis!
    Jasså... bra att veta. Vi kommer ju också vara igång ungefär den tiden. 23-02 max. Efter maten alltså. Ja svenskarna lär  ju dricka och det smittar väl av sig på italienarna, men annars dricker de inte mycket. Blir väldigt sällan fulla iaf. 
    Vi hade räknat med typ 3 cocktails / starksprit (limoncello, whiskey) mm per person.. Är det för mycket tycker du, med din egen erfarenhet?
    Vi vet inte vilket hotell vi lyckas få, för om vi inte får det alldeles i närheten kanske gästerna måste köra efteråt och då är det ju inte såå bra om de blir kalasfulla! Andra alternativet är att vi hyr en buss.

Tack för hjälpen! 
    Jag tycker att det låter mycket, men det beror nog på sällskapet. Inga av våra kompisar eller släktingar dricker så mycket, särskilt när man har haft en lång middag med så mycket vin man önskar.
    Efter middagen dansade vi, och det var bara de som inte dansade som drack limoncello. De andra var ju för upptagna för att dricka
    Vi hade festen på en restaurang/hotell, några sov över där, medan andra åkte tillbaka till Bologna med en buss som vi hade hyrt. 
  • Ankis88

Men är det ni som ska köpa allt alltså? För då förstår jag att ni vill ta det säkra före det osäkra och köpa mer än nödvändigt.

Vi behövde inte ordna någonting med det, vi hyrde restaurangen för oss själva den kvällen och det fanns en bartender vid baren som serverade dem som ville. Så all alkohol var det restaurangen som hade det, och det ingick i priset per person, vare sig man drack eller inte.

Svar på tråden Bröllop i Toscana