Inlägg från: pulmonate |Visa alla inlägg
  • pulmonate

Bröllop i Toscana

Hej Ankis88 och Fjärilen! 
    Ni har i och för sig båda svarat i tråden som jag startade "brudar i Italien?" www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m4080637.html 
    Tänkte bara hålla med om vad Ankis sa angående om det skulle bli dyrare eller billigare i Sverige. Vi tycker att det kommer att bli mycket billigare här i Italien, eller rättare sagt att man får mer för pengarna. Jag tittade på restaurangpriser på Hven (ö i södra sverige) men då skulle man endast få 1 förrät, 1 huvudrätt, tårta, 2 glas vin, avec och kaffe för 700kr. I och för sig så var det nog väldigt dyrt även för svenska standard. Men nu får vi Antipasto buffè (låång lista med saker), 2 primi (pasta), 2 secondi (kött el. fisk), efterätt, kaffe, avec, tårta. Sen ingår även hur mycket vin man vill och Open Bar efteråt. För ca 60 euro/pers! 
    Favours, eller presenter ska man ge här, men de gör jag själv. Min idè är att ge frö som man virar in i ett tyg som sen gästen planterar hemma hos sig. Tanken är att det ska symbolisera kärleken som växer mellan brudparet och vänskapen som växer mellan brudparet och ens gäst! 

Fjärilen: Det behövs ingen weddingplaner för att få reda på viglselförättare! Tänkte ni gifta er borgligt eller religöst? Det är MYCKET enklare att gifta sig borgligt, då i Italien så borde man egentligen gå "giftemåls-kurs" i några månader innan. Det brukar vara gratis att gifta sig i rådhuset men i vissa "populära" område kostar det ändå uppemot 400 euro om man inte är skriven i den komunen. Man kan även bestämma sig att gifta sig i Sverige och sen göra ett symboliskt bröllop i Italien och då får det se ut precis hur du vill, för egentligen är du ju redan gift! Då kan en vän gifta er, ni kan säga vad ni vill, osv. Borliga bröllop får bara vara på vissa ställen som är förutbestämda. Det brukar vara kulturhus, slott, mm.
    ps. vilka fina inspirationsbilder du hade! :)

Ankis88.. hur mycket drack era gäster i Open Bar? Hur länge var den öppen? Vi kommer att vara ungefär samma antal gäster som ni men kommer bara sluta äta vid 23.30 och stället stänger vid 01.30-02.

Kram och lycka till!  
  • pulmonate
    Sofia 72 skrev 2011-11-25 10:18:44 följande:

Hej!

vi gifte oss i Toscana förra året (vi var 45 personer) och det var helt underbart...maten var helt fantastisk och likaså vinet... Vi satt ute långt in på småtimmarna och bara njöt av det vackra landskapet....Vi tog i kontakt med en svensk tjej som organiserar bröllop i Toscana (PerSempre - www.weddingspersempre.com) och hon ordnade allt för oss och det blev en helt perfekt bröllopsdag, så jag kan verkligen rekommendera henne (vi betalde runt 1800 euro, men då ingick all organisation kring bröllopet, översättning vid hindersprövningen samt på bröllopsdagen och det tyckte vi var helt ok med tanke på hur mycket som ska planeras) Jag skulle aldrig själv ha kunnat organisera ett bröllop i Toscana från Sverige... få tag i tex sminkös, frisör, florist, musik osv som man kan lita på....och hitta ett perfekt boende för våra gäster är man även kan ha bröllopsmiddagen!! För oss var det värt lagda pengar att ta kontakt med en bröllopskoordinator...och vi kunde njuta och slappna av på vår bröllopsdag... )

Jag kanske ska tillägga att våra gäster inte alls tyckte det var bökigt att komma ner...vi gifte oss i mitten av juni och många passade då på att ta semester och stanna kvar i Toscana efter bröllopet! Vem vill inte komma på ett bröllop i Toscana ))??!!!

Vad härligt det låter!! Längtar till att vi själva ska ha något liknande. Hoppas det blir lika lyckat som ert! Tänk så regnar det! haha. Vi ska ha utomhusbröllop o allt. Fast restaurangen kommer vi nog ändå sitta inne under vissa rätter! 
    Jag har kontaktat en wedding planer för vissa detaljer: hotell, busstransport, smink och hår. Jag vet dock inte om jag kommer att välja dem sakerna ändå så kanske bara försöker fixa det på egen hand istället i och med att vi bor här nere. Hon ville ha 400euro för att fixa dessa sakerna vilket jag tyckte var helt ok. Hon har ju ändå lagt ner en del tid redan, utan att hon har tagit betalt. 

Vi vet fortfarande inte hur många som kommer ifrån Sverige, Australien, USA, men alla verkar positiva till det iaf. De flesta säger att de passar på att ta semester samtidigt. Vi gifter oss dock den 18e Augusti, och det är väl inte en vanlig tid att ta semester på i Sverige, eller? 
    Hoppas alla vill och kan komma!

Kramar på er! 
  • pulmonate
    Ankis88 skrev 2011-11-29 20:44:03 följande:
    Hej Pulmonate,
    jag såg att du ställde en fråga till mig för typ en månad sen.
    Vi hade open bar ungefär mellan 23 och 1. Inga av italienarna drack, men de flesta svenskarna tog en limoncello.
    Så inte särsklit mycket alltså, men det tycker jag är skönt. Ingen blev full. Men det fanns om man ville helt enkelt.
    Lycka till med planeringen!
    Hej Ankis!
    Jasså... bra att veta. Vi kommer ju också vara igång ungefär den tiden. 23-02 max. Efter maten alltså. Ja svenskarna lär  ju dricka och det smittar väl av sig på italienarna, men annars dricker de inte mycket. Blir väldigt sällan fulla iaf. 
    Vi hade räknat med typ 3 cocktails / starksprit (limoncello, whiskey) mm per person.. Är det för mycket tycker du, med din egen erfarenhet?
    Vi vet inte vilket hotell vi lyckas få, för om vi inte får det alldeles i närheten kanske gästerna måste köra efteråt och då är det ju inte såå bra om de blir kalasfulla! Andra alternativet är att vi hyr en buss.

Tack för hjälpen! 
Svar på tråden Bröllop i Toscana