• Anonym

Hur långt får hets på överviktiga gå?

Jag undrar var man bör dra gränsen för när man går för långt i sin rätt att klanka på överviktiga människor? Jag undrar var ni andra drar gränsen? Är det ok att med avsmak titta på någon som äter en pizza, hamburgare eller snickers, om denne väger för mycket? Eller med äcklad uppsyn titta ned i kundvagnen där det förutom "nyttiga" varor även döljer sig en läskburk eller liknande? Är det ok att kommentera klädsel eller utseende högt, så att andra, inklusive den överviktige hör? Är det ok att som personal, göra fula miner, när en överviktig tittar på kläder som eventuellt är för små, eller frågar efter något? Är det ok att lära de egna barnen att tjocka människor är dumma i huvudet, lata och opålitliga? Ja, mindre värda på alla sätt, helt enkelt. Är det ok att säga till dem att de är för tjocka för att skaffa barn osv? 

Jag känner att det är väldigt ofta som folk tar sig rätten att gå längre än jag tycker är ok och rimligt iaf.  

• Svar på tråden Hur långt får hets på överviktiga gå?
  • Anonym

Ja, precis så. Så länge man tål att folk skämtar om en, är man accepterad. Men om man skulle ta sig rätten att bli ledsen eller sårad, kommer de elaka kommentarerna som ett brev på posten. Jag skulle vilja att de som är värst, fick sätta på sig en rejäl dräkt, som gör att de ser överviktiga ut, och sedan tvingas gå ut på stan. Kanske de fick ett uppvaknande när de själva får uppleva hur vidrigt folk alltid beter sig mot dessa. Sen kan de ju passa på att testa hur lätt det är att springa, böja sig ned, osv...med en extra vikt på kanske 50-70 kg. Skulle kanske vara nyttigt att få känna på varför överviktiga inte brukar springa omkring i spåren bland de normalviktiga tex... För att man inte orkar, helt enkelt. Vissa har ju fullt upp med att klara av ett par kassar med mat mm, och de väger knappast mer än tio kg styck, max. Spring omkring med dem ett par timmar, så får vi se hur skoj det är...

Ja, jag är bitter! Jag är bitter eftersom jag har tröttnat på att folk tror att jag är dum i skallen, bara för att jag väger mer än dem! Förbannad efter att ha läst en tråd som handlar om en tjej som håller på att bli galen av avundsjuka pga att en kompis till henne genomgått en gastric bypass, och som förfasar sig över hur lätt man kan få den typen av operation. Det sorgliga är att hon tycks tro att det verkligen är så som hon uppfattat det. 

Hur kan folk vara så inskränkta att de tror att de vet hur deras överviktiga vänner har det? För det första vet de oftast inget om hur ledsna dessa är inombords. Inte i första hand pga vikten och alla dess följder, utan pga hur de blir behandlade av omgivningen. För hur ont det än gör att släpa runt på alla extrakilon, är det inget i jämförelse med hur ont det gör när bästa vännen kommer med dumma kommentarer.  

• Anonym

Och här skulle jag vilja vända på frågan lite. Jag tycker att det är så att man ska tänka på vad man säger till de som är väldigt smala också, det är lika mycket inte ok att kommentera vikt där med, man vet ingenting om hur det har blivit så och om personen i fråga är bekväm med att vara underviktig.
    Jag har alltid varit väldigt smal och när jag var yngre var självkänslan inget vidare. Att då får höra att man är alldeles för smal och "borde äta lite mer" kan göra stor skada.

Har också en bekant som har kämpat med anorexi i flera år, och även nu när hon är frisk får hon höra sånt, och efter många års kamp är det som ett hån.

Så jag skulle vilja säga att man ska tänka på vad man säger, oavsett vikt! 

• Anonym

Puffar lite grann, men vill samtidigt säga att det inte är förvånande att den som använder sig av anonymiteten för att skriva som (Raw) gör, är riktigt feg, i mina ögon! Du ska få svar på tal! Det är den som tuggat sig till övervikten som är ansvarig. På samma sätt som man alltid är ansvarig för sitt sätt att vara mot omgivningen också!!! Om du gör något av det som jag eller de andra skriver om, gör du dig skyldig till ett dåligt uppförande. Tar du ansvar för det, eller gömmer du dig bakom plattityder? Ditt inlägg är precis det som gör att många ogillar anonyma trådar. Det missbrukas för att skriva saker som man inte skulle göra om man var tvungen att visa vem man var. I detta fall kan jag inte annat än hålla med.

• Anonym

Nä, tyvärr är det väl så. Men om åtminstone alla de som själva blivit mobbade eller illa behandlade, kunde försöka fatta att andra också blir ledsna över att man är dum emot dem, och om de åtminstone kunde lära sina barn att inte vara dumma mot varandra. Om man blir mobbad i skolan, kan det sätta spår för livet. Ja, för livet! Det kan förstöra självkänslan för livet. Trots terapi i många år, otroligt mycket jobb med sig själv, finns ofta såren kvar i själen. Jag lider så mycket mer av hur andra tittar på mig, tror att jag är dum i huvudet, än jag gör av själva övervikten. Jag sitter inte och önskar att jag vore smal, jag sitter och önskar att jag kunde få bli behandlad efter hur jag uppför mig, inte efter hur jag ser ut. Jag brukar bemöda mig om att vara trevlig mot andra, att inte döma folk utan att ha gett dem en chans att visa vilka de är. Det är inte så mycket begärt, egentligen. Om jag och en normalviktig utför samma arbete, betraktas jag ändå som lat. Varför?

Har någon, någonsin blivit peppad av de där äckelminerna hos folk? Eller de där kommentarerna som jag skrev om i trådstarten? Jag tror inte det, faktiskt. Alltså är de totalt verkningslösa, alltså kan de lika gärna sluta utsätta oss för det, eller? Såvida det inte handlar om något hos dem, som gör att de måste uppföra sig så? 

Svar på tråden Hur långt får hets på överviktiga gå?