• Dejli

Hur långt får hets på överviktiga gå?

FruJ83 skrev 2011-10-12 16:20:49 följande:
    En person som är normalviktig vet inte hur det känns att ha sockersug, eller värk och problem med känslolivet. Det är tråkigt men sant. 
    Fast det där är inte sant. Jag är normalviktig i dagsläget med mina ca 55 kg, men har som mest vägt ca 72 kg (vilket är över normalvikt för min längd), det är inte i närheten av extrem fetma på något sätt, men det gav mig problem ändå, och alla problem sitter inte i hur många kilos övervikt man har... Jag hade jättesvårt att tackla det då jag alltid varit en XS innan och nu var en L.

Innan dess vägde jag knappt 50 kg och gick upp de där nästan 22 kg på ca 1½ år, och det är procentuellt nästan 50% av min ursprungliga vikt! Jag tröståt och kunde sätta i mig ett halvkilo godis om dagen, vilket är mycket när man tidigare både varit normalviktig och haft en god kosthållning. Jag hade alltid godis hemma för att inte drabbas av en blodsockerdipp som gjorde mig till en riktig bitch.

Jag var extremt sockerberoende, hade alltid ont i ryggen och axlarna pga att mina bröst var så stora och jag var i allmänt dålig form. Jag hade bristningar på lår och bröst (eller ja, de syns fortfarande även om de har bleknat en aning) eftersom jag gått upp i vikt så fort.

På samma sätt som många normalviktiga/smala har fördomar mot överviktiga så upplever jag minst lika mkt det motsatta... "Ni fattar inte hur det är, ni behöver inte kämpa" etc...
  • Dejli
    Vi2alltid skrev 2011-10-13 14:19:04 följande:

Oj, det var en kraftig generalisering! Varför skulle en sådan person inte kunna ha det?

Det finns ingen som helst logik i det påståendet... Lyckan sitter inte i kilona!

Precis min poäng... och det finns ju också många normalviktiga som haft tidigare problem med vikten, men som lyckats ta tag i det och gå ner till en hälsosam vikt...

Som sagt, fördomarna haglar åt andra hållet också (men det är som sagt mer accepterat att klanka ner på normalviktiga/smala än på feta). Lika tråkigt båda...
  • Dejli
    Vi2alltid skrev 2011-10-13 16:51:24 följande:

Ja, och det finns nog gott om smala personer som har både värk och mentala problem... förstod inte sammanbandet mellan dessa och vikten

och sockersug finns hos alla "sorters" människor, skillnaden ligger i både vilka anlag man har för att gå upp i vikt samt hur man lever sitt liv. Bland annat hur mycket man gör av med av det man äter.

Ja. Jag kan ha helt obegripliga sockersug ibland, ofta sent på kvällen. Men jag har flera mil till närmsta affär, och jag ser till att alltid vara mätt när jag handlar så jag inte har en massa skit hemma... då är det svårare att ge efter för suget, och förr eller senare så lägger det sig ju. I värsta fall tar jag ett glas juice och går och lägger mig... Så sockersuget är nog inte ett dugg mindre, men jag tillåter mig inte att ge efter mer än ett fåtal gånger, för jag vet att jag har lätt att lägga på mig.
Svar på tråden Hur långt får hets på överviktiga gå?