Inlägg från: Vi2alltid |Visa alla inlägg
  • Vi2alltid

Hur långt får hets på överviktiga gå?

Jag tycker problemet inte bara är för överviktiga, utan att det finns en tendens att "hetsa" kring alla typer av saker: smala, tjocka, rökare, homosexuella, barnlösa, utlänningar osv osv osv.... det är inte klokt vad vi människor måste tycka om andra människor!

Däremot tycker jag att vi i samhället måste titta på vad vi kan göra för att undvika fetma, frosseri, för mycket socker osv, eller åt andra hållet: tjejer som får ätstörningar pga att de inte är nöjda med sig själva och sitt utseende. Vi måste även fortsätta kämpa för allas lika värde!

Det är alltså inte min personliga sak att titta snett på kvinnan på ICA som är kraftigt överviktig och bara har fet mat och godis i sin kundvagn, men det är min personliga sak att se till att uppfostra mina barn med en sund livsstil och en sund syn på sig själv, samt respekt för andra människor. Jag har även en skyldighet att ställa upp för mina nära och kära, peppa dem och hjälpa dem ta itu med sina problem.

• Vi2alltid
    FruJ83 skrev 2011-10-12 16:20:49 följande:
    En person som är normalviktig vet inte hur det känns att ha sockersug, eller värk och problem med känslolivet. Det är tråkigt men sant.

Oj, det var en kraftig generalisering! Varför skulle en sådan person inte kunna ha det?

Det finns ingen som helst logik i det påståendet... Lyckan sitter inte i kilona!

• Vi2alltid
    Chicita skrev 2011-10-13 16:11:07 följande:
    Är du i rätt tråd nu? Förvånad
    Jag tror inte att jag har sett något om anonymitetsfunktionen här inne i alla fall...
    T.S är anonym...
  • Vi2alltid
    Dejli skrev 2011-10-13 16:37:47 följande:
    Precis min poäng... och det finns ju också många normalviktiga som haft tidigare problem med vikten, men som lyckats ta tag i det och gå ner till en hälsosam vikt...

Som sagt, fördomarna haglar åt andra hållet också (men det är som sagt mer accepterat att klanka ner på normalviktiga/smala än på feta). Lika tråkigt båda...

Ja, och det finns nog gott om smala personer som har både värk och mentala problem... förstod inte sammanbandet mellan dessa och vikten

och sockersug finns hos alla "sorters" människor, skillnaden ligger i både vilka anlag man har för att gå upp i vikt samt hur man lever sitt liv. Bland annat hur mycket man gör av med av det man äter.

• Vi2alltid
    Chicita skrev 2011-10-13 16:57:14 följande:
    Ja det är en tråd man kan skriva anonymt i... Men diskussionen om anonymitetsfunktionen hålls väl inte i denna tråd?
    Hoffsenannen Tottoplex undrade ju om TS klagade på att någon skrev anonymt. Och sånt har jag inte sett här inne, bara i andra trådar...
    Jaså det var det du menade! Då är jag med!
  • Vi2alltid
    förlovadflicka skrev 2011-10-13 17:28:51 följande:
    Och sockersug... Jag skulle kunna döda för choklad ibland! Vissa har inte gener till att bli tjocka

Ja, jag har ett extremt sockersug, men har haft turen att inte ha anlag för att gå upp i vikt (än!) Men för det betyder det ju inte att jag är särskilt hälsosam egentligen, när jag äter mycket choklad.

Ibland kan jag bli så ledsen när folk får de att låta som att "bara man är smal så är man lycklig". De skulle bara veta vilka komplex jag har haft för att jag varit smal i hela mitt liv! Folk verkar tro att "du som är så smal borde ju unna dig en portion till", precis som att min magsäck är större bara för att jag är smal. Jag har blivit kallad vandrande pinne, skelett och anorexiaoffer, t.o.m min egen skolsköterska sa att jag hade anorexia. Tråkigt att folk inte fattar att anorexia är en sjukdom och inget man har bara för att man är smal.

Det diskuteras ofta att vi i samhället har problem för att det smala är idealet, te.x. i tidningar och på skyltdockor. Och de som inte är smala får intrycket att de skulle bli mer omtyckta och respekterade om de var smala. Men verkligheten är inte sådan - vi smala får ta minst lika mycket skit! Det är inte alls mer accepterat!!!!!

Däremot är det förstås viktigt att alla lär sig att leva och äta sunt. Smala personer löper inte lika stora risker för sjukdomar som tex diabetes, kärlsjukdomar osv, som överviktiga. Jag kommer inte låta mina barn dricka cola var och varannan dag. Och jag hoppas att jag lyckas lära dem att röra på sig. Men framför allt ska jag lära dem att de duger som de är, och att de ska leva sunt för sin egen skull, inte för någon annans!

Svar på tråden Hur långt får hets på överviktiga gå?