Inlägg från: Anonym (Lilla jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lilla jag)

Hur långt får hets på överviktiga gå?

Anonym (svår fråga) skrev 2011-10-08 20:33:11 följande:
    Allt är inte svart eller vitt, matmissbruk är lika svårt att bli kvitt som ett alkoholmissbruk. En alkoholist förväntas inte bara vakna upp av sig själv och säga "nä men om man skulle ta ett glas mineralvatten till oxfilén på lördag?" Så varför har vi högre förväntningar på att överviktiga ska klara av att ta tag i situationen på egen hand?
    Nja. Jag skulle tro att det finns minst lika många som tänker nedsättande tankar om alkoholister (oavsett om det rör sig om en djupt nergången person som tillbringar dagen med en flaska t-sprit på en parkbänk eller om en snyggare paketerad alkoholist som återigen gör bort sig på personalfesten) som om överviktiga människor.  Jag lever själv tillsammans med en nykter alkoholist och även fast jag är mycket medveten om att alkoholism är en sjukdom så är det trots allt han själv som väljer att ta sig ett återfall när så sker - precis på samma sätt som en matmissbrukare väljer att äta fel. Sedan att väldigt få oavsett missbruk klarar av att ta tag i sina problem på på egen hand är en sak, men det förändrar inte det faktum att missbrukaren har ett ansvar att söka denna hjälp precis som min sambo har gjort. Samtidigt som jag och andra i hans (eller matmissbrukarens) närhet naturligtvis har ett ansvar att göra allt som står i vår makt för att stötta honom i hans kamp mot tillfriskandet. Och i det ingår förstås att aldrig medvetet kränka personen genom de exempel som TS nämner i början utan istället fokussera på allt som h*n gör bra.
Svar på tråden Hur långt får hets på överviktiga gå?