Inlägg från: Moon River |Visa alla inlägg
  • Moon River

Brud i mars 2012

Vi gifter oss också i mars 2012, den 10:e närmare bestämt.
    Har preliminärbokat lokal och ska boka kyrka/vigsel idag, fotografen är bokad, bröllopsresan är bokad så det händer saker.
    Ska även försöka fixa inbjudningarna i veckan.

Ska ni ha nåt tema?

• Moon River
    marsbruden skrev 2011-10-12 18:21:10 följande:
    Det borde finnas fler som ska gifta sig i mars? Eller är vi bara tre?
    Satt och valde ut inbjudningskort igår. Moon River och Linaslusen, har ni skickat era?

Jag har beställt men inte skickat ut något ännu. Har bara berättat för min närmaste vän dessutom!

Hur ser era inbjudningskort ut?

• Moon River
    marsbruden skrev 2011-10-13 21:31:02 följande:
    Vi har inte bestämt oss för vilka inbjudningskort vi ska ha än. Har inte fått bekräftelse från församlingen än, bara prel.bokat kapellet. Min m2b undrade om det inte dög med att skicka ut ett sms. Då höll jag på att gå i taket. Nog för att vi ska ha det enkelt men en riktig inbjudan vill man ju ha. Eller? :)
    Jag har nog svängt tillbaka till vit klänning efter att sambon antytt att det kanske är finast i alla fall. måste boka tid för provning. Har ni köpt era klänningar?
    Ingen klänning för mig ännu men jag är ganska kort och liten så jag har bestämt mig för en kort iaf.
    Antar att det snart är läge att börja prova klänningar?
    Jag har hittat en massa fina inbjudningskort på zazzle.se, hoppas kunna beställa idag så att de kan skickas ut inom de närmaste veckorna.
    Det är ju faktiskt inte så långt kvar (i bröllopsvärlden!) till mars!
  • Moon River

Åh vad kul att den här tråden har kommit igång

Vi måste börja fixa med inbjudningarna allra senast nästa helg. Har dock inte spikat gästlistan ännu, men vi kommer att ha ett litet bröllop för ca 40 - 45 personer inkl oss. Vi ska gifta oss i Gränna och ha festen på en restaurang/hotell där och även övernatta på stället. Sedan åker vi på bröllopsresa veckan efter bröllopet (utan barnen).

Ni som har beställt inbjudningskort - vart beställde ni ifrån?

• Moon River
    marsbruden skrev 2011-10-26 19:39:42 följande:
    I morgon ska jag prova klänningar! Skrattande 
    Ska bli så kul men jag är så nervös. Har nämligen inte berättat för någon att vi ska gifta oss och i morgon tror mina två bästa vänner att de ska med mig ner på stan och shoppa och fika men jag tänker ta med dem till en bröllopsbutik som smakråd istället. Ska bli så kul!!!
    Vilken kul idé

Fick precis hem Lillys katalog för 2012, nu börjar det kännas verkligt minsann!
  • Moon River

Gissa om jag är glad!! Mina fantastiskt vackra skor från Etsy.com har kommit!! De var verkligen hur vackra som helst, ännu finare i verkligheten. Ska beställa matchande väska och så en håraccessoar därifrån också.

Klänning är dock värre med, kommer nog aldrig hitta en som känns som The One.

Hur bestämde ni er?

Håller på med inbjudningarna nu :)

• Moon River
    Hur går det med ert planerande?

Här har det hänt lite mer. Inbjudningarna är nu beställda och jag hoppas att de kan skickas ut innan månaden är slut.
    Igår beställdes sambons väst- och slipsset (väst, slips, manschettknappar och bröstnäsduk) samt en håraccessoar till dottern.
  • Moon River
    Hella skrev 2011-11-06 11:00:50 följande:

Jag sitter och gör inbjudningar så fort jag får en stund över. Jag räknar med att kunna skicka ut dem i början av nästa vecka. Jag har beställt ringarfrimärken av posten som tyvärr inte har kommit än så jag hoppas verkligen att de kommer snart så inte vi behöver vänta på dem när korten väl är färdiga.

Annars är jag på jakt efter saker jag kan göra ett kärleksträd (önsketräd istället för gästbok) av. Trollhassel och en fin ljusslinga hade jag tänkt mig.

Vad är ett kärleksträd?
  • Moon River
    Hella skrev 2011-11-06 21:31:49 följande:
    Vi väljer att kalla det kärleks träd, är engelskans wish tree. Istället för att ha en gästbok där folk får skriva en liten hälsning till brudparet så får gästerna får skriva sin hälsning på en liten lapp och sen hänga upp den i ett litet träd. Är kass på att lägga in bilder såhär i trådar men sök på önsketräd eller wish tree så får du se hur jag menar.
    Vilken fin idé!

Vad har ni kvar på era checklistor?

Nu har jag precis bokat frisören. Egentligen ville jag fixat håret på en annan salong som jag har jobbat med en hel del, men de hade stängt den dagen. Så nu fick det bli ett ställe där jag faktiskt inte har varit men de var väldigt trevliga och min kompis gjorde sin bruduppsättning där och hon var superfin, så det känns bra. Sminket ska jag göra själv eftersom jag själv är make up artist.
  • Moon River

På  måndag ska jag prova klänningar för första gången!!!
    Min mamma ska följa med och jag ser fram emot detta med skräckblandad förtjusning (är inte så nöjd med min kropp som jag skulle vilja vara i en brudklänning).

Är väldigt avis på er som redan hittat era klänningar!

• Moon River

Igår beställde jag 'äntligen min klänning! Provade hur många som helst, men det var 3 st som det stod mellan. Känner mig inte riktigt bekväm med långt släp så det var det som avgjorde i slutänden. Hade med min mamma (och hon hade inte riktigt samma smak som mig, hon gillar t.ex inte lite bling på klänningen vilket jag gör). Som tur var fick vi mycket hjälp av butiksägaren och klänningen var såklart väldigt fin. Gick in med tankar på en kort klänning som helst inte skulle vara axelbandslös, men nu blev det en lång klänning som är just utan axelband,
    Sen när jag kom hem och googlade fram en bild på just den modellen i exakt samma färg så ser den inte alls ut som i verkligheten!! Valde färgen Ivory men broderierna ser alldeles gula ut på bilden, vilket de inte alls var. Så konstigt!
    Det var dock i sista laget att beställa. Klänningen lär inte levereras till butiken förrän i mitten av februari och jag kommer inte kunna prova den förräns första dagarna i mars.

Hade ni skaffat en "reserv"-klänning?

• Moon River
    marsbruden skrev 2011-12-02 19:58:52 följande:
    Kul att du gillade den! Ska nog ha den tror jag.

Idag kom våra inbjudningskort! Jag är som vanligt ute i sista minuten med allting. :) Tänkte skickat ut dem i november...
    Nåja! Nu hinner de fram före julkorten i alla fall. Drömmer
    Har inte skickat våra heller, de ligger dock i sina kuvert och är adresserade. De skickas imorgon. När har ni O.S.A? Vi har 2 månader innan, dvs om en månad redan. Kanske lite tidigt kom jag på... lite försent. 
  • Moon River
    Har ni bestämt vad ni ska ha för ytterkläder?
    Jag vill ha en fuskpälscape av nåt slag. Hoppas mamma har nån fin brosch som mormor har haft eller nåt, skulle vara kul att ha något ärvegods i brudutstyrseln. 
  • Moon River

Nu har min klänning kommit! Fick sms av butiken idag. Vill ju inte prova den för tidigt, det är ju ändå nästan 3 månader kvar. Hur många gånger måste man prova in den?

• Moon River

Nu närmar det sig med stormsteg!

Fixat och klart för oss:

- Inbjudningar utskickade
    - Hindersprövning godkänd
    - Bekräftelse på vigsel och kyrka, väntar på att prästen ska ringa om vigselsamtal
    - Ringar beställda och betalade
    - Festlokalen och middag, handpenning lagd
    - Fotograf bokad
    - Brudklänning, skor, väska, bolero, håraccessoarer
    - Brudgummens kläder och skor
    - Barnens kläder, minus skor
    - Frisör bokad (ska göra provuppsättning på torsdag)
    - Smink (är själv mua så det gör jag)
    - Bröllopssvit bokad
    - Bröllopsresa bokad och betald
    - Har köpt lite dekorationer till borden och engångskameror
    - Gästbok

Ska prata med floristen, konditorn+träffa frisören på torsdag.
    I helgen ska vi planera bordsplacering, festens upplägg osv med toastmastern.

Hur gör ni era fest- och vigselprogram?

Marsbruden - din klänning är jättesnygg!

• Moon River

Åh nej! Dottern fick maginfluensa inatt så jag måste ställa in alla möten imorgon
    Jag som verkligen ville göra provuppsättningen nu. Jaja, det går ju att skjuta på som tur är.

• Moon River

Nu har jag blivit hippad! Det var verkligen så roligt och totalt oväntat Även kompisar som inte kommer på bröllopet var med på möhippan.
    Vi dansade orientalisk dans, jag fick göra en massa uppdrag på stan, åt tapas, fick skriva en dikt, göra en tårta, musikquiz och en massa annat kul. Drack säkert 3 flaskor skumpa alldeles själv och jag misstänker att vissa grejer kanske redovisas på bröllopet.

Har ni blivit hippade ännu?

• Moon River

Jag har sjuk panik just nu. Drygt 1½ vecka kvar och festprogrammet är inte klart, inte heller vigselprogrammet.
    Tog beslut om blommorna idag.

Får ni mycket hjälp att fixa det sista?

• Moon River
    JennyL skrev 2012-03-09 00:38:32 följande:
    men hurrni tjejer!
    Hur har det gått med era bröllop?
    Jag sover sista natten hemma i min egen säng.. eller iaf sista natten som ogift :)

Samma här vi sover på hotell inatt också.

Nu är väl allt så gott som klart inför imorgon.... uuuh vad nervöst!
  • Moon River

Nu är jag också fru! Vår dag i lördags blev helt underbar.
    Vi bodde på Stora Hotellet i Jönköping natten innan, där min kompis som jobbar där hade fixat en juniorsvit. Mycket fin! På kvällen åt vi middag där vi åt vår förlovningsmiddag och sen blev det en mycket tidig kväll (lite fixande med det allra sista osv, bl.a ändring av bordsplacering då en hade blivit sjuk).
    Började bröllopsdagen med ganska dålig sömn pga nervositet. Hade tvättat håret kvällen innan, men ville duscha ändå och så blev det hotellfrukost men man kunde inte äta så mycket ändå. Passande nog spelade de vår bröllopsvals i bakgrunden!
    Jag var hos frisören kl 08:00 redan och så kom en kompis dit och höll mig sällskap. Vi drack (jag smuttade) lite champagne (Lanson rosé, mycket god) och frisören bjöd på jordgubbar, choklad etc. Min sambo kom och droppade av blommorna + hårblomman, de var jättefina. Sminket gjorde jag själv och galet nog var jag inte riktigt säker på hur jag skulle ha det när jag började. När sminket väl var klart fixades det sista med håret (jag hade en birdcage veil med hårblomma) och så hjälpte frisören till med att snöra klänningen.
    Egentligen hade jag tänkt äta lunch hos frisören men det glömdes bort och ärligt talat kände jag ingen hunger heller.
    Jag hade en chaufför som kom och hämtade upp mig och som körde mig till fotograferingen ett par km utanför Gränna. Som tur var sken solen och det var underbart väder fast det blåste en hel del. Vi fotades i skogen (traskade faktiskt runt i skogen med brudklänning och allt) och vid Vättern.
    Sedan åkte vi till hotellet Amalias Hus i Gränna där vi fick ca en halvtimmes paus. Det var en nervös halvtimme! Vår chaufför körde oss till kyrkan, men vid fem i kom vi på att vi hade glömt brudbuketten i hotellsviten  . Tur att hotellet bara låg nåt kvarter bort. Kan inte beskriva hur nervöst det kändes att stå bakom skynket då ingångsmusiken (från Sagan om Ringen) började spela och då man gick nerför altargången. Men lyckan över att se alla nära och kära i kyrkan, obeskrivligt! Det var nog lite oväntat att vi hade en orgelversion av Swedish House Mafia Save the World som utgångsmusik. Hela vigseln gick som i fastplay, hur fort som helst.
    Festen var mycket lyckad och maten supergod. Vår toastmaster gjorde ett fantastiskt jobb med att väva in tal, spex osv utan att rätterna avbröts. Vi var också mycket nöjda med bordsplaceringen då alla hade trevligt. De få barn som närvarade höll sig lugna i både kyrkan och på festen (vår egen son hade blivit lite mutad av mormor och morfar). Han höll dock faktiskt tal alldeles själv - en 6 åring!
    Festen höll igång inpå småtimmarna, till efter 03:00 höll de sista på. Fast då hade vi avvikit .
    Sedan åt vi frukost med ungefär hälften som hade övernattat på samma ställe som vi och hade lite presentöppning.

Imorgon åker vi på bröllopsresa . Jag är verkligen glad för att vi har varit lediga och hunnit landa under veckan som har gått. Vi har bara kunnat ta det lugnt, druckit vin och ätit goda middagar. Det kan verkligen rekommenderas!

Svar på tråden Brud i mars 2012