Inlägg från: marsbruden |Visa alla inlägg
  • marsbruden

Brud i mars 2012

Vivahate skrev 2011-10-19 15:29:24 följande:
    marsbruden: hur många gäster blir ni och har ni satt en spikad budget? 
    Så sent som förra veckan blev festlokalen klar och vi har inte satt någon direkt budget.
    Vi blir 65 stycken och hoppas komma undan så "billigt" som möjligt.
    Efter vår förlovning 16/3-11 pratade vi om mycket blygsamma summor, men det är ju förstås inte möjligt.
    Bara hyran för festlokalen ligger på 17.000 (våra resp. föräldrar betalar lokalen), men vi hoppas kunna landa på runt 30.000 kronor, är det rimligt?
    Vi ska ha så litet och enkelt bröllop vi bara kan. Har faktiskt inte räknat jättenoga på det hela. Ekonomin är inget stort bekymmer för oss men vi vill ändå inte ha ett stort och pampigt, påkostat bröllop. Det passar inte oss.
    Kan räkna lite på en höft: Ska ha buffe i vårt hem för ca 20 gäster, 200:- per person med dricka troligen från tyskland, ca 4000kr. Transport i egna Xc60:n, Enkel kort klänning, ca 3000, präst och kyrkans musiker 0kr, enkel slät guldring max 4000, fotografering max 4000, ej inräknat bilderna, brudbukett mm gör nog en vän. Kostym 5000 näbbkläder 1000 skor 3000 hår 2000 underhållning hemma spotify, inbjudningar, bordsdekorationer fixar jag själv. Bröllopsnatten tar vi hemma, resa får bli en annan gång, kanske till New York när barnen är tillräckligt stora att lämna bort lite längre. Det är inte det som är det viktiga med bröllopet. Skrattande
    ... vi kan nog hålla oss runt 30000 hoppas jag.  Gärna mindre.
  • marsbruden

Hur ska jag göra nu? De ringde nyss från butiken där jag ska prova klänning och ville ändra min tid. Det ska vara ett ägarbyte och jag fick välja mellan att komma dit tidigare i veckan och prova tillsammans med den personal som är van vid butiken, eller vänta och boka ny tid med den nya ägaren. Som inte är van vid butiken men som kanske kommer ändra om i sortiment och så. Positivt eller negativt vet jag inte.
    Hmmm...

• marsbruden

I morgon ska jag prova klänningar! Skrattande 
    Ska bli så kul men jag är så nervös. Har nämligen inte berättat för någon att vi ska gifta oss och i morgon tror mina två bästa vänner att de ska med mig ner på stan och shoppa och fika men jag tänker ta med dem till en bröllopsbutik som smakråd istället. Ska bli så kul!!!

• marsbruden

Åh! Det var så roligt igår! Skulle ju prova klänningar! Jag hade fixat barnvakt ( var tvungen att åka innan sambon hann hem från jobbet för att hinna i tid till provningen) och lurat i mina kompisar att fixa barnvakt för att jag ville åka och shoppa eftersom det var löning. Oskyldig(Kommunanställd, lön torsdagar) Undrade om de ville hänga på. Som tur var så kunde de!

Jag erbjöd mig att köra. De svalde betet med hull och hår och så åkte vi mot grannstaden. När vi närmade oss köpcentret svängde jag av mot centrum och ingen protesterade, de tänkte att vi skulle väl shoppa i centrum. När jag åkte förbi centrum sa de inget heller för de  trodde vi skulle till västra delen av centrum. Så långt gick allt bra. Mitt hjärta slog nog 180!Drömmer
    Svängde bort från allt vad shopping heter och tog in på några smågator. Då började tjejerna undra lite. Så körde jag fel! Min plan var att parkera en bit bort och promenera fram till butiken men nu blev det att vi passerade brudbutiken! Shit! När vi parkerat och stigit ur bilen kunde jag inte hålla masken längre. Jubel!!!! och kramar i massor! Så kul!

De klänningar jag tittat på på nätet passade inteoch kändes helt fel och den jag inte gillat på nätet var jättesöt, så jag hände undan den ( den var en storlek för stor) till idag eftersom min kompis föreslog att vi skulle sticka till en annan brudbutik och kolla om de hade en likadan fast i rätt storlek. Så fem minuter innan den andra butiken stängde stövlade vi in och bad att få titta lite snabbt. Inga problem! Och titta vad som hänge på reagalgen! En nästan identisk klänning fast för halva priset! Och Ivory istället för vit men det gör inte mig nåt. Jag fick tom prova fastän de eg. stängde och den satt PERFEKT, bara lite stor över bysten. Vågade inte köpa den direkt ifall det skulle kännas som ett impulsköp men hängde undan den tills idag. Ringde tidigare och sa att jag kommer och köper den i morgon. Vilken Lycka!!! Solig  (Rinde den första butiken med, pinsamt att säga att man inte ville ha deras klänning, men, men. ) Längtar tills i morgon!

• marsbruden

Det är inte lätt att komma överrens om antalet gäster, det vet jag också. Vi ska bara ha ett par dussin gäster och diskuterar var vi ska dra gränsen, mostrar eller inte. Det kan ju vara så att flera inte kan komma. Men det kan ju lika gärna vara så att alla kommer. Lokalen ska ju rymma dem man bjuder. Jag tror vi väntar med inbjudningarna till efter nyår. De vi tänker bjuda förväntar sig ett 40-årskalas då min m2b fyller den dag vi ska gifta oss så det är inget bråttom med inbjudningarna. Alternativet är ju att få ut dem i november så inte de kommer bort bland alla julkort på Posten sen. Hur gör ni andra med inbjudningarna?

• marsbruden

Hämtade min brudklänning igår! Troligtvis ska axelbanden bort. Och så gäller det att övertala min m2b att det ska vara ett svart band i midjan och svarta skor till. :)

• marsbruden
    Hella skrev 2011-10-31 17:33:55 följande:
    Vilken fin klänning! Den påminner lite om min faktiskt, min är utan axelband. Kul att fler väljer att gå bort från det traditionella när det kommer till klänningen.
    Tack! Jag är jättenöjd! Eftersom vi ska ha en liten ceremoni med få gäster och middag hemma hos oss sen så går den där stora gräddbakelsen med släp och slöjor liksom bort automatiskt.
  • marsbruden
    FahmBlank skrev 2011-10-31 21:51:36 följande:
    Jag gifter mig den 25mars 2012...
    Åh vad kul! Grattis! Och välkommen till vår tråd!
  • marsbruden
    anna81 skrev 2011-11-01 15:06:32 följande:
    Nej, men det funkade ju inte... Är så kass på sånt här!                                                                                www.milanoo.com/Ivory-A-line-Strapless-Embroi...
    Funkar detta?
    Den är supervacker!!!
  • marsbruden

I går fick vi äntligen (1mån försenat) bekräftelsen på att vi fått den präst vi önskat. Kantorn fick vi oxå namnet på. Då kan vi bocka av det på listan. Ska beställa inbjudningarna i helgen. Ska försöka få ut dem innan jul. Kul!!!

Svar på tråden Brud i mars 2012