• lolo

titan v/s gulguld, vilket är finast å håller i längden?

Har bestämt att antingen köpa en gulguldsring eller en titanring (förlovning). Har så otroligt svårt för att välja. Har förut gillat gulguld= tidlöst mm (tycker vitguld är för ljust så vill inte ha det, vill inte ha platina heller). Gillar också annars silver men det är inte aktuellt för en sån här ring.

Har nu börjat tycka titan är så fint, har köpt ett par titansmycken som är jättefina.

En sak jag funderar på är priserna, det skiljer inte mycket alls.. En 3 mm guldring 1,9 mm djup med 14 st 0.02 ct diamanter kostar ca 8600 kr.

Titanring 3 mm, 2 mm djup med 12 st 0,02 ct diamanter kostar ca 8100 kr. Inte stor skillnad alltså, guld är ju dyrare än titan så lite skumt.

Vad är finast, vad skulle ni välja? Gulguld eller titan? Help me pleeease :)

• Svar på tråden titan v/s gulguld, vilket är finast å håller i längden?
  • midsommarvigsel

Hej :) Jobbar själv i smyckesaffär och vi säljer Titan ringar. Det du ska tänka på med titanet är att man kan inte ändra den i storlek efteråt så se till att företaget du köper ifrån har ett utbytes system.
     Sen Kan det bli så där lustigt me priset ibland för att en guldring med stenar så har dom gjort ETT pris medans titan ringen betalar man oftas ett grundpris för ringen och sen betalar man per sten.
    För en vanlig guldring utan stenar betalar man betydligt mer än en titan ring utan stenar.

Sen kan bara DU välja vilket som du gillar mest, tycker att det beror på vad man använder för smycken och hur man är som person.

Lycka till :)

• lolo

Sidan jag kollat titan på kan man faktiskt ändra i storlek en- två storlekar upp- ner för runt 900 kr, annars hade jag inte vågat, speciellt om köpet är via nätet.

ok då förstår jag, med priset.

Du som jobbar i smyckesaffär, hur tkr du trenden är? Vekar fler vilja ha titan och vilket säljer bäst? Säljer gulguld bäst fortfarande? Eller vitguld?

• Gwennie

Jag har titanringar och är jättenöjd. Valde dem främst pga att mina allergiska händer mår bäst av det, men det visade sig ha en del andra fördelar också: dels är det en väldigt lätt metall och jag som inte brukar ha särskilt mycket smycken (vilket gäller min man också) tycker att det är jätteskönt och för att det är väldigt hårt och stryktåligt. Vi har borstade titanringar så när det väl blir någon liten repa (vilket är väldigt sällan) så borstar jag bara bort den med ett slags stålull som man får till.

Om det bara är färgen som avgör, tycker jag att du ska välja det som passar bra till de smycken du brukar använda. Jag använder i princip bara silversmycken och då kändes det rätt med en grå metall i ringarna, men har du ofta guldsmycken, kanske det gör sig bättre med guldringar.

Testa dig fram!

Lycka till :)

• lolo

Ja jag får göra det! Det värsta är att jag är periodare med vita och gula metaller. Men jag tycker titan passar rätt bra ihop med gulguld, så det är väl inte hela världen om man mixar..

• fruhgan

Vi har titanringar och är jättenöjda
    Vi har sk rent titan (99,8% titan, resterande 0,2 % är bla kväve och syre) och det går att storleksändra ringar av rent titan. Jag har inga problem med att blanda olika metaller och som du skriver lolo så är det rätt snyggt med titan ihop med guld. Vi valde titanringar för att det är tåligare mot repor än guld, det är ett lätt material (ingen av oss gillar tunga smycken) och jag är väldigt allergisk och det skulle vara en smärre katastrof för mig om jag blev allergisk mot ringarna. Sen ska man veta att alla metaller repas men titan är tåligare än tex guld och när det blir små repor så blir det inte lika djupa repor i titan men det är också olika beroende vilken yta man har på titanringarna, jag har blank yta och det repas lättare än en grövre yta (tex borstad yta).

• midsommarvigsel

Hej :) Det är fortfarande Rödguld som säljer mest och det tror jag att det alltid kommer vara. Men vi säljer väldigt mycket titan ringar, ofta till dom som har tänkt silver eller vitguld. Många väljer oxå titanet för att det ligger bättre i pris. Har ingen erfarenhet av hur en titan ring ser ut om 25 år, men det är ju ett väldigt slitstark material så kan inte tänka mig att det är nån större skillnad.
    Kan rekomendera dom matta titan ringarna just för att man ofta får med en egen liten trissa som man kan "fixa" till ringen själv med.

• midsommarvigsel

Jag som guldsmed kan inte ändra en titan ring mer än max 1/2 nr och då endast om det är en slät ring. Företaget vi jobbar med ändrar inte heller storleken utan man byter ut ringen mot en ny den dagen det inte passar längre. Då till en mycket lägre summa än det kostar att köpa en ny Flört

• Titanringar

Det går visst att ändra titanringar i storlek precis som alla andra ringar. Har läst på titanringar.com att de kan ändra titanringar.
    Det vore ju tråkigt om man inte kan ändra sin vigselring man fått av kärlek och som dessutom blivit välsignad.
    Så fråga på butiken först om de kan ändra titanringen eller om de byter ut den.

• midsommarvigsel
    071101 2 skrev 2011-10-12 20:26:01 följande:
    Det går visst att ändra titanringar i storlek precis som alla andra ringar. Har läst på titanringar.com att de kan ändra titanringar.
    Det vore ju tråkigt om man inte kan ändra sin vigselring man fått av kärlek och som dessutom blivit välsignad.
    Så fråga på butiken först om de kan ändra titanringen eller om de byter ut den.
    Det kräver en helt annan utrustning att jobba med Titan än vad vi " vanliga" guldsmeder har. Så visst man kan ändra dem men oftas där man köper en ring så skickas den tillbaka till fabrik och sen får man en ny. Sen är det upp till butiken att vara ärlig och berätta för kunden att ringen är NY. Detta sker även i vissa fall med guldringar.
    Hittar man en som kan jobba i titan är det ju jättebra men man bör ju kolla upp det innan man köper sin ring.
    Missuppfatta mig inte, jag GILLAR titan men jag vet oxå hur det funkar i branchen.
  • lolo

På just ovan nämnda sida står det klart att de kan ändra även titanringar med diamanter, två storlekar upp och en ner. Det kan alltså betyda att de plockar ut stenarna och sätter dem i en ny ring...?

Tänker lite på just det med priset, jag vill inte att jag ska börja tycka att ringen är "billigt krafs".. Men jag vill också att den ska symbolisera hållbarhet, hårdhet och enkelhet som en vardagsring då man ju har den jämt. Vill man nån gång pynta mer kan man ju göra det med annat.

Ursäkta om jag är frågvis men du som jobbar med ringar, hur tycker du det är med åldrarna då. Är det mest de yngre som köper titan eller är det mixat?

• midsommarvigsel

Jag vet inte hur dom gör på det företaget, dom kanske har möjlighet att ändra ringarna. Är du osäker kan du ju maila och fråga.
    Vi byter iallfall ut ringen mot en helt ny ring ( inte vi men leverantören..)
    Det är ganska blandad ålder, men mer yngre än äldre är det nog.
    Jag skulle kunna tänka mig en titan ring om det inte vore så att jag hittat min dröm ring redan ;)
    Välj en ring som du trivs med nu, man vet ju inte vad man har för smak om tio år, och tror inte du kommer tycka den är billigt krafs.
    Fråga på bara, kul om jag kan hjälpa till :)

• lolo

Ska kolla det där med storleksändring. Behövs det på direkten spelar det inte ett dugg roll men kanske lite trist om behöver ta ut/in den lite om 20 år och de då byter ring..

• filibustern

jag och min karl har titanringar. med 2 guldinlägg (han vitt guld och jag gulguld) tycker dom är jättefina och inte så vanliga. samt mer hållbar, blir inte slitna så fort. 

och för att svara på Midsommarvigsels inlägg, så jo man kan ändra storlek. jag har ändrat min en gång, och på titanringar.com så säger dom att dom kan ändra storlek.  :) 

• fruhgan

Det finns guldsmeder som kan jobba med titan och de kan ändra ringarnas storlek och göra andra ändringar, men det är inte lika vanligt att guldsmeder kan jobba med titan som att de kan jobba i tex guld.
    Titan är svårare att jobba med och därför är det inte lika vanligt att de kan det. Det gäller bara att hitta en guldsmed som kan jobba med titan, kedjornas guldmseder kanske inte kan det, men som sagt det finns guldsmeder som kan jobba med titan.
    Våra titanringar var kostade ungefär lika mycket som de hade gjort i guld och anser inte att det är billigt krafs för att de är gjorda i titan. Snarare tvärtom,de är hållbara och ser inte lika slitna ut som guldringar - alltså har vi "fått mycket för pengarna". Sen förstår jag inte att priset och pengarna ska betyda så mycket, varför spelar det roll hur mycket ringarna kostar?
    Huvudsaken för oss är att vi har ringar vi gillar och som håller.
    När vi tittade på förlovningsringar så tittade vi inte på priset utan efter vad vi tyckte var fint och att materialet skulle vara hållbart, sen hade vi sån tur att vi hittade våra drömringar i ett material som är hållbart och tåligt mot repor och vi tyckte att priset var rimligt och vi hade råd - alltså köpte vi dom. Om vi hade fastnat för ringar vi inte hade råd med hade vi fått kompromissa och fortsatt leta tills vi hittade ringar vi ville ha och hade råd med men inte hade vi känt att vi köpe billigt krafs för det.

• teddy66

Har inte hunnit läsa igenom vad alla skrivit så bli inte sura om jag upprepar något.

Vi har titan i både förlovnings och vigsel ring. Är hel nöjd. De är matta och så har jag en tunn gulguldkant emellan ringarna.
    Att titanet har ungefär samma pris är att det är väl att titanet är ju hårdare än guldet vilket gör att det sliter mer på maskinerna när man framställer ringen. Det kräver helt enkelt mer arbete.

• filibustern
    fruhgan skrev 2011-10-16 17:59:24 följande:
    Det finns guldsmeder som kan jobba med titan och de kan ändra ringarnas storlek och göra andra ändringar, men det är inte lika vanligt att guldsmeder kan jobba med titan som att de kan jobba i tex guld.
    Titan är svårare att jobba med och därför är det inte lika vanligt att de kan det. Det gäller bara att hitta en guldsmed som kan jobba med titan, kedjornas guldmseder kanske inte kan det, men som sagt det finns guldsmeder som kan jobba med titan.
    Våra titanringar var kostade ungefär lika mycket som de hade gjort i guld och anser inte att det är billigt krafs för att de är gjorda i titan. Snarare tvärtom,de är hållbara och ser inte lika slitna ut som guldringar - alltså har vi "fått mycket för pengarna". Sen förstår jag inte att priset och pengarna ska betyda så mycket, varför spelar det roll hur mycket ringarna kostar?
    Huvudsaken för oss är att vi har ringar vi gillar och som håller.
    När vi tittade på förlovningsringar så tittade vi inte på priset utan efter vad vi tyckte var fint och att materialet skulle vara hållbart, sen hade vi sån tur att vi hittade våra drömringar i ett material som är hållbart och tåligt mot repor och vi tyckte att priset var rimligt och vi hade råd - alltså köpte vi dom. Om vi hade fastnat för ringar vi inte hade råd med hade vi fått kompromissa och fortsatt leta tills vi hittade ringar vi ville ha och hade råd med men inte hade vi känt att vi köpe billigt krafs för det.
    ja de e ju sant. är ju lite ovanligare med de som kan titan.. 
  • Mysan82

Hej.
    Vi har titanring som förlovningsring. Vi kollade så att när vi sen gifter oss att det passar med en guldring till titanringen och det blir jättefint. Våra ringar var inte alls så dyra min ring är iof liten och tunn men med tre stenar. den gick på runt 1500. Då beställde vi den genom en guldsmedje affär och de hjälpte till med allt. Hans ring gick på runt 1000:-. Så jag ger tummen upp för titan! :)

Svar på tråden titan v/s gulguld, vilket är finast å håller i längden?