• lolo

titan v/s gulguld, vilket är finast å håller i längden?

Har bestämt att antingen köpa en gulguldsring eller en titanring (förlovning). Har så otroligt svårt för att välja. Har förut gillat gulguld= tidlöst mm (tycker vitguld är för ljust så vill inte ha det, vill inte ha platina heller). Gillar också annars silver men det är inte aktuellt för en sån här ring.

Har nu börjat tycka titan är så fint, har köpt ett par titansmycken som är jättefina.

En sak jag funderar på är priserna, det skiljer inte mycket alls.. En 3 mm guldring 1,9 mm djup med 14 st 0.02 ct diamanter kostar ca 8600 kr.

Titanring 3 mm, 2 mm djup med 12 st 0,02 ct diamanter kostar ca 8100 kr. Inte stor skillnad alltså, guld är ju dyrare än titan så lite skumt.

Vad är finast, vad skulle ni välja? Gulguld eller titan? Help me pleeease :)

• Svar på tråden titan v/s gulguld, vilket är finast å håller i längden?
  • lolo

Sidan jag kollat titan på kan man faktiskt ändra i storlek en- två storlekar upp- ner för runt 900 kr, annars hade jag inte vågat, speciellt om köpet är via nätet.

ok då förstår jag, med priset.

Du som jobbar i smyckesaffär, hur tkr du trenden är? Vekar fler vilja ha titan och vilket säljer bäst? Säljer gulguld bäst fortfarande? Eller vitguld?

• lolo

Ja jag får göra det! Det värsta är att jag är periodare med vita och gula metaller. Men jag tycker titan passar rätt bra ihop med gulguld, så det är väl inte hela världen om man mixar..

• lolo

På just ovan nämnda sida står det klart att de kan ändra även titanringar med diamanter, två storlekar upp och en ner. Det kan alltså betyda att de plockar ut stenarna och sätter dem i en ny ring...?

Tänker lite på just det med priset, jag vill inte att jag ska börja tycka att ringen är "billigt krafs".. Men jag vill också att den ska symbolisera hållbarhet, hårdhet och enkelhet som en vardagsring då man ju har den jämt. Vill man nån gång pynta mer kan man ju göra det med annat.

Ursäkta om jag är frågvis men du som jobbar med ringar, hur tycker du det är med åldrarna då. Är det mest de yngre som köper titan eller är det mixat?

• lolo

Ska kolla det där med storleksändring. Behövs det på direkten spelar det inte ett dugg roll men kanske lite trist om behöver ta ut/in den lite om 20 år och de då byter ring..

Svar på tråden titan v/s gulguld, vilket är finast å håller i längden?