Så sköter vi hushållsekonomin
Min man tjänar MYCKET mer än jag. Han har ett mycket välbetalt jobb, medan jag av olika skäl nästan inte har någon inkomst alls för närvarande. (Det kommer bara att vara under en begränsad period.) Det gör att vi har ganska speciella omständigheter när vi förhandlar om vår ekonomi.
I början av vårt förhållande hade jag precis så mycket pengar att jag "gick runt", men under den här perioden när jag saknar inkomst skjuter han till några tusen varje månad så att det täcker mina studielån, mat och såna ofrånkomliga kostnader. När jag tjänar lite extra pengar, vilket jag gör då och då, kan jag spara dem eller spendera på kläder och liknande.
Det kan alltså verka som att jag har en rätt torftig levnadsnivå, men min man tycker det är självklart att han betalar för middagar ute, semestrar osv, och när jag väl kommit över min stolthet funkar det rätt bra för mig också. Jag har en mycket bättre tillvaro än innan vi träffades. Han tycker också det är viktigt att jag har det jag behöver, att jag kan köpa kläder när jag behöver (jag är ändå ingen shopaholic), och att jag också kan spara ihop en buffert, vilket jag har gjort sen vi träffades.
I och med att vi gift oss tänker vi strukturera om ekonomin, vi har bara inte kommit oss för än. Tanken är att vi har kvar våra befintliga konton, men också skaffa ett eller flera gemensamma konton dit vi båda för över pengar efter förmåga. Jag tänker mig dels ett utgiftskonto som räkningar kan dras från och där vi båda har betalkort för att köpa mat och gemensamma saker, dels ett konto för mer långsiktigt sparande. Men vi kommer också att ha kvar en del "egna" pengar att spendera eller spara efter eget tycke. Han har t.ex. en del pengar i aktier och fonder, och sånt är jag inte alls road av. Men jag kommer ju inte att kräva att han säljer alla aktier och sätter in dem på ett konto som jag tycker är bra. Däremot kommer vi att diskutera hur mycket av det som kommer in i framtiden som ska gå in på vilket konto.
För oss blir det en rättvist i och med att han å ena sidan betalar mer till det gemensamma, men samtidigt får mer "egna" pengar över. Pengar som han å andra sidan mestadels sparar, och som förmodligen kommer oss båda till gagn i framtiden, om vi t.ex. ska köpa en lägenhet (vi bor i hyresrätt nu) eller en sommarstuga som han är inne på.
Jag tror det underlättar väldigt mycket om man funkar på ungefär samma sätt ekonomiskt. I vårt fall är vi båda väldigt gnetiga och sparsamma, och ingen behöver irritera sig på att den andra slösar pengar på onödiga saker. Vi är överens om att leva sparsamt i vardagen (men inte så att vi lider av det) så att vi sen har pengar till saker vi verkligen vill göra.
Som ett bröllop t.ex.