Så sköter vi hushållsekonomin
Jag läste just en tråd som handlar om att betala en resa eller ej för sin make (som tjänade mindre) och blev lite förvånad av kommentarerna. Flera personer ansåg att personen ifråga inte borde tänka i termer "mitt och hans" utan att hennes pengar också är hans pengar, trots att de inte har barn. Detta fick mig att höja lite på ögonbrynen för jag tycker att det är självklart att min sambo har egna pengar som han själv har tjänat ihop som jag inte har någon rättighet till.
I vårt förhållande har vi gjort så att vi bägge betalar in till ett gemesamt konto allt som man tjänar utöver detta får man behålla själv. Av kontot dras alla gemensamm räkningar och vi har även ett kort kopplat till det så att vi kan betala alla hushållsköp med kortet. När vi bägge pluggade betalade vi lika mycket men nu när min sambo jobbar och jag pluggar betalar han en större till kontot. Dock har jag ingen tillgång till hans pengar och inte heller egentligen någon insyn i hans ekonomi.
Detta fungerar ju ganska väl nu när vi har väldigt låga utgifter, bor i hyresrätt och inte har barn. Men kanske skulle det inte alls vara lika bra om det vore på annat vis...
Jag undrar nu hur ni gör och hur ni har tänkt kring det här med ekonomin. Hur gör ni för att undvika konflikter i förhållandet? Vore kul med lite debatt (bara tonen är god! Jag vet att pengar är väldigt känsligt för de flesta av oss)