Så sköter vi hushållsekonomin
Alla pengar går till ett gemensamt konto, därifrån dras alla räkningar, handlas alla mat ifrån och vi köper det vi vill så länge pengarna finns kvar
Vi sparar en fast summa varje månad till ett konto, sparar lika mkt i pension och ska snart starta upp ett konto till vår dotter där vi ska lägga undan en summa varje månad.
Hur tänker/tänkte vi?
För det första så har vi varit tillsammans i 12 år, under den här tiden har vi båda två skaffat oss långa utbildningar, vi har båda två csn lån på ungefär samma omfattning eftersom vi pluggat nästan lika länge. under studietiden jobbade vi extra båda två, ungefär lika mkt, i perioder jobbade ajg mer, i perioder jobbade han mer.
Vi har skapat vårt hem gemensamt, min man bodde i en pytteliten etta när vi träffades, jag bodde hemma. Vi har ingenting kvar sen den tiden ( förutom någon bok och en byrå, typ). Lägenheten ägde min man, han fick ut 40 000kr i ren vinst som han la in i den 2a som vi köpte gemensamt.
Skulle vi någonsin skiljas så får vi vätta oss ner och dela upp våra tillgångar, vi har köpt allting tillsammans, valt ut de möbler och föremål som utgör vårt hem. Min man skulle vi en eventuell skilsmässa få 40 000kr mer än mig, eftersom det var vad han hade med sig in i "boet".
Vi skulle aldrig bråka om pengar, utan vi pratar med varandra, ena månaden köper jag en jacka, andra månaden köper han en jacka, tredje månade köper vi en jacka åt vår dotter( ungefär). Ingen av oss har några arv att vänta eller har fått några stora arv, min man fick ärva 11 000kr, då valde han att köpa en tv till oss. Jag fick 15 000kr i skadestånd för att jag blev rånad på mitt jobb, då köpte vi matsalsmöbler och ett hemmabiosystem.
Jag förstår verkligen att pengar KAN vara ett problem om den ena parten har betydligt mer från början än den andra, men för oss är de tinga som helst problem, har aldrig varit och jag betvivlar att det kommer att bli ett problem varesig vi fortsätter vara gifta eller skiljer oss.
Just det, jag hann inte avsluta min utb helt( vår dotter föddes mkt förtidigt) så min man kommer att jobba merparten av föräldraledigheten med dottern, men vid nästa barn( om gud vill och ägget släpper och spermierna simmar) så kommer vi att göra så att min man får vara hemma mer än mig, under förutsättning att jag hittat ett nytt jobb. Jag kan inte stå för försörjningen på en 75% tjänst på ICA, tyvärr.