Så sköter vi hushållsekonomin
Jag och min sambo har gemensam ekonomi men än sa länge olika sparkonton. Vi kommer när vi gifter oss (kanske tidigare, beror pa en massa andra saker i vart liv som flytt osv.) att ha helt gemensam ekonomi. Vi tycker att det är det som funkar bäst i vart förhallande. Vi hade delad ekonomi i början men bada tyckte att det vart besvärligt att betala tillbaka vissa summor och dela allt enligt viss procentsats osv.
Vi tycker bägge tva att grälen har blivit mindre sedan vi fick gemensam ekonomi. Rent praktiskt fungerar det genom att vi kommunicerar om inköpen vi vill göra och sa sparar vi till det som behövs, även om det är ett klädesplagg eller en resa för endast den ena parten.
Nästa gang far den andra parten nagot motsvarande men vi kräver ingen "milimeter-rättvisa". Skall man leva ihop hela livet sa om nagon far mer en gang sa kommer den andra fa mer nagon annan gang, det jämnar ut sig i slutändan.
Man kan ju ocksa göra sa att man varannan manad far en specifik summa att disponera som om man vill (sa gjorde mina föräldrar till en början).
Läste igenom traden och sag att visa hade lite olika juridiska fragor och problem. Jag är juriststudent som nu gör praktik men har sista uppsatsen kvar att skriva innan min examen. Sa jag kanske kan hjälpa till lite iaf.
Nagon här nämnde att det var annorlunda förr med hur man disponerade pengarna vid eventuell skilsmässa da den ena parten varit hemma. Detta stämmer och da hade man nagot som hette underhall till maka/make. Liknade systemet vi idag har för underhall av barn. Detta finns inte längre i Sverige men i vissa andra länder.
Men det finns som flera redan har nämnt andra sätt att kompensera för att en part är hemma mer med barnen. Man kan pensionsspara privat för den maken eller införa ett äktenskapsförord om ojämnfördelning av egendomarna. Detta sa att den maken som tjänar mindre vid en eventuell skiljsmässa far mer av makarnas gemensamma egendom. Pa det här sättet tillfaller en större summa maken som är hemma vid en evetuell skiljsmässa och om man har planerat detta rätt kan det även kompensera för en del av den förlorade pensionen.
Personligen tycker jag att alla skall göra det som känns bäst för dem.. om man undrar nagot finns det flera privatekonomer, jurister m.m. som kan hjälpa till med eventuell planering av ekonomin och tillgangarna sa att man i slutändan far mer eller mindre jämställt.