Är det OK att låta gästerna betala ALL eventuell alkohol?
Så länge ni är tydliga så tycker jag gott och väl att ni kan erbjuda era gäster att köpa ett vinpaket.
Skriv ut det i inbjudan. Formulera på ett sätt som inte blir "vi dricker inte alkohol så därför vill vi inte betala ert supande" och nu menar jag inte att det är så ni menar... Inte alls.
Men vissa vill ju tolka allt som inte går deras väg på ett sådant sätt...
Kanske "Till middagen bjuder vi på alkoholfri dryck som speciellt anpassats efter maten. För er som vill ha ett glas vin eller en öl till maten istället, så erbjuder restaurangen ett dryckespaket för 190:- . Intresse för detta bör noteras vid OSA, men betalas på plats. Förfriskningar efter middagen kan handlas i baren"
Lämpligtvis får de som vill ha alkohol till maten något av den dom betalar dryckespaketet till. Eventuellt i form av ett glasunderlägg i er temafärg?
Vi bjöd på vin / öl till maten. Men hade även alkoholfritt vin till de som inte drack alkohol av någon anledning. Jag har varit på bröllop och fester där alkoholfritt = läsk eller mineralvatten.
Och bara för att man kanske inte dricker starkvin just då så betyder det ju inte att man tycker att vin är gott. Men man kanske ammar, har migrän eller äter medicin eller nåt...
Under resten av kvällen bjöd vi på alkoholfria alternativ men baren hade självkostnadspris på allt med alkohol. Vi ville uppmuntra folk att inte bara dricka alkohol så därför hade vi även flera alkoholfria drinkar att välja på
Och det verkar ha funkat, alla låg på en bra nivå hela kvällen. Även de som vi var lite oroliga att dom kunde gå överstyr...