• charlotteh

Är det OK att låta gästerna betala ALL eventuell alkohol?

Hej! Flört

Jag och min fästman kommer ha ett relativt stort bröllop med c:a 80 gäster och bröllopsfest med trerätters efteråt. Vi sade redan från början att vi hellre lägger mindre pengar per kuvert (förhoppning max 400:- istället för över 1000-lappen som vi har sett på vissa ställen) för att ha råd att bjuda alla vi vill.

Först hade vi tänkt ha den brukliga mängden vin till maten och sedan bar till (självkostnads?)pris. Nu har vi insett att om vi får ha festen där vi vill så kostar vinpaketet 190:- per person, utöver maten - vilket blir cirka 15000:- bara i alkohol! Rätt mycket pengar, som kan vara roligt att lägga på något annat - till exempel bröllopsresan!!

Till saken hör att vi inte själva dricker alkohol - och det vet våra gäster.

Om ni blev inbjudna till ett bröllop där man vid OSA:t även får ange om man vill köpa till vinpaketet för 190:-, skulle ni tycka att det var snålt?

Tips och funderingar mottages tacksamt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 18:57
    Förtydligande: Själva maten kommer vi att bjuda på - så vi hade egentligen inte tänkt ha ett kuvertbröllop.

• Svar på tråden Är det OK att låta gästerna betala ALL eventuell alkohol?
  • 11juni2011

Jag och min man dricker inte heller alkohol. Men vi hade festen på en bygdegård och vi ordnade maten och drycken själva, med hjälp av nära och kära förstås. Vi köpte alkoholen i Tyskland, så alkoholen till 120 gäster gick på runt 10 000:- (Vin, öl, sprit, cider) och bjöd på fri bar. Jag hade inte kunnat tänka mig att låta gästerna betala för något. Men jag antar att ni inte kan ta med egen alkohol till det stället ni skall vara på?

Samtidigt så hade jag inte tyckt det var konstigt att betala en kuvertavgift om ja själv hade blivit bjuden, så nä jag tycker inte det verkar snålt. Bra snarare att de som inte dricker slipper betala lika mycket som de som dricker, oftast brukar ju alla få betala lika mycket!

• Trivia

Jag personligen skulle inte ta illa vid mig om jag var tvungen att betala för alkohol. Det blir ju liksom inte ett "betalkrav" för att få komma på middagen (som många menar är det negativa med kuvertavgift). Man kan ju välja att gå på bröllopet och dricka alkoholfritt, plus att det inte blir någon extra kostnad för t.ex barn om det är några bjudna.
    Så absolut tycker jag att det är okej.
    Sen kan man ju aldrig garantera att det inte kommer att vara någon gäst som höjjer på ögonbrynet...men om ni själva dessutom inte dricker så känns det ju rätt naturligt att ni inte bjuder på alkohol heller...

• Trivia

För om jag förstår dig rätt så ska ni bjuda på maten?

• 123ost

Nej, jag skulle inte tycka det var konstigt. Speciellt inte nu när man själv är inne i bröllopsplaneringen och inser hur mycket pengar det verkligen kostar!

Kommer ni ha gratis alkoholfri dryck?
    Hur har ni tänkt "dela ut" alkoholen till dem som betalat? Alltså ska ni själva hålla koll på festen eller?

Eftersom att ni heller inte dricker tycker jag gästerna borde ha förståelse för ert beslut.

• snowstars

Annars kan ni kanske bestämma att middagen är helt alkoholfri och att man kan köpa nåt i en bar eller hur det nu ser ut där ni ska ha festen efter middagen? Personligen skulle jag inte bry mig om att man fick betala alkoholpaketet själv eftersom jag inte dricker, så jag skulle ju slippa den summan utan att fundera liksom ;)   Men samtidigt tycker jag att om alla vet att ni inte dricker kanske det inte är så konstigt om det inte serveras alkohol till middagen? Beror ju på vart ni ska vara, vilka alternativ som finns och så.

Men ja, ni kan nog be gästerna betala :)

• soffia

Vi ska ha betalbar på våran fest, dvs alla gäster får köpa sina egna drinkar och allt dom vill ha i baren.
    Vi kommer lägga ca 1200:- per kuvert till våra 90 gäster, då står vi får dricka till maten samt avec, men resten får dom betala, skulle vi stå för det med skulle vi vara helt ruinerade och det vore ju lite trist hehe

• AndroSid

Jag tycker det låter helt okej, med tanke på att ni själva inte dricker alkohol (annars hade jag kanske tyckt att det hade känts lite gnidet).
    För jag antar att ni bjuder på alkoholfritt till maten? (och då kanske något roligare än ljummet kranvatten)

• Nudax

Jag förstår det som att det i inbjudan även kommer att stå att det är ett kuvertpris på bröllopet på 400kr? I sådana fall skulle jag skippa att skriva något om "vinpaket 190kr" i inbjudan och istället förklara att all alkoholbar köpes i bar mot självkostnadspris. D.v.s. att under middagen går de gäster som vill ha vin/öl till maten själva till baren och köper ett glas av det. Eg är det ju ingen skillnad i sig men det ser både bättre ut i inbjudan (ist för att det ska stå kuvertavgift 400kr OCH ni som ska ha vin 190kr) + att det blir smidigare eftersom ni inte behöver hålla koll på vilka/hur många vinpaket det är och försöka dela ut det under kvällen.

• AndroSid
    Nudax skrev 2011-10-16 16:46:11 följande:
    Jag förstår det som att det i inbjudan även kommer att stå att det är ett kuvertpris på bröllopet på 400kr? I sådana fall skulle jag skippa att skriva något om "vinpaket 190kr" i inbjudan och istället förklara att all alkoholbar köpes i bar mot självkostnadspris. D.v.s. att under middagen går de gäster som vill ha vin/öl till maten själva till baren och köper ett glas av det. Eg är det ju ingen skillnad i sig men det ser både bättre ut i inbjudan (ist för att det ska stå kuvertavgift 400kr OCH ni som ska ha vin 190kr) + att det blir smidigare eftersom ni inte behöver hålla koll på vilka/hur många vinpaket det är och försöka dela ut det under kvällen.
    Fast jag uppfattade det som att TS inte ska ha kuvertavgift men räknar priset för de själva som kuvert...
    Jag kanske tänkte fel?
  • Nudax
    AndroSid skrev 2011-10-16 18:27:19 följande:
    Fast jag uppfattade det som att TS inte ska ha kuvertavgift men räknar priset för de själva som kuvert...
    Jag kanske tänkte fel?
    Du har nog rätt, jag läste lite för fort! =P

Charlotte: I sådant fall tycker jag inte det vore nå konstigt alls att skriva det i inbjudan, enda kruxet blir väl kanske för er att hålla reda på vilka som ska ha. Eller så kanske gästerna som ska ha helt enelt får gå och kvittera ut dem själva då de kommer.
Svar på tråden Är det OK att låta gästerna betala ALL eventuell alkohol?