• charlotteh

Är det OK att låta gästerna betala ALL eventuell alkohol?

Hej! Flört

Jag och min fästman kommer ha ett relativt stort bröllop med c:a 80 gäster och bröllopsfest med trerätters efteråt. Vi sade redan från början att vi hellre lägger mindre pengar per kuvert (förhoppning max 400:- istället för över 1000-lappen som vi har sett på vissa ställen) för att ha råd att bjuda alla vi vill.

Först hade vi tänkt ha den brukliga mängden vin till maten och sedan bar till (självkostnads?)pris. Nu har vi insett att om vi får ha festen där vi vill så kostar vinpaketet 190:- per person, utöver maten - vilket blir cirka 15000:- bara i alkohol! Rätt mycket pengar, som kan vara roligt att lägga på något annat - till exempel bröllopsresan!!

Till saken hör att vi inte själva dricker alkohol - och det vet våra gäster.

Om ni blev inbjudna till ett bröllop där man vid OSA:t även får ange om man vill köpa till vinpaketet för 190:-, skulle ni tycka att det var snålt?

Tips och funderingar mottages tacksamt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 18:57
    Förtydligande: Själva maten kommer vi att bjuda på - så vi hade egentligen inte tänkt ha ett kuvertbröllop.

• Svar på tråden Är det OK att låta gästerna betala ALL eventuell alkohol?
  • Chicita

Så länge ni är tydliga så tycker jag gott och väl att ni kan erbjuda era gäster att köpa ett vinpaket.
    Skriv ut det i inbjudan. Formulera på ett sätt som inte blir "vi dricker inte alkohol så därför vill vi inte betala ert supande" och nu menar jag inte att det är så ni menar... Inte alls.
    Men vissa vill ju tolka allt som inte går deras väg på ett sådant sätt... Obestämd
    Kanske "Till middagen bjuder vi på alkoholfri dryck som speciellt anpassats efter maten. För er som vill ha ett glas vin eller en öl till maten istället, så erbjuder restaurangen ett dryckespaket för 190:- . Intresse för detta bör noteras vid OSA, men betalas på plats.  Förfriskningar efter middagen kan handlas i baren" 

Lämpligtvis får de som vill ha alkohol till maten något av den dom betalar dryckespaketet till. Eventuellt i form av ett glasunderlägg i er temafärg?

Vi bjöd på vin / öl till maten. Men hade även alkoholfritt vin till de som inte drack alkohol av någon anledning. Jag har varit på bröllop och fester där alkoholfritt = läsk eller mineralvatten.
    Och bara för att man kanske inte dricker starkvin just då så betyder det ju inte att man tycker att vin är gott. Men man kanske ammar, har migrän eller äter medicin eller nåt...

Under resten av kvällen bjöd vi på alkoholfria alternativ men baren hade självkostnadspris på allt med alkohol. Vi ville uppmuntra folk att inte bara dricka alkohol så därför hade vi även flera alkoholfria drinkar att välja på Glad
    Och det verkar ha funkat, alla låg på en bra nivå hela kvällen. Även de som vi var lite oroliga att dom kunde gå överstyr...

• charlotteh

Chicita: Tack för tipset på formulering till inbjudan! Jag tror något sånt skule kunna funka bra... och att ha någon trevlig grej att ha på bordet för dem som köpt vinpaket skulle nog kunna bli både snyggt och praktiskt :D

• Chicita
    charlotteh skrev 2011-10-17 22:51:42 följande:
    Chicita: Tack för tipset på formulering till inbjudan! Jag tror något sånt skule kunna funka bra... och att ha någon trevlig grej att ha på bordet för dem som köpt vinpaket skulle nog kunna bli både snyggt och praktiskt :D
    Att det är tydligt för serveringspersonalen vilka som ska ha alkohol eller inte, samtidigt som det är lite diskret för dom som sitter runtomkring är nog A och O. Oavsett vad ni bestämmer er för. Prata med restaurangen och hör vad dom rekommenderar. Dom kanske har två sorters vinglas exempelvis, i så fall kan vindrickarna få ena sortens glas, och de andra tar den andra sorten... Sånt brukar man inte tänka på som gäst, men serveringspersonalen ser ju sånt...
    Det viktigaste är att det inte blir nåt tjafs... Inte så bra om en betalar för vinpaketet och sen när dom fått sitt vin så skickar dom över "biljetten" till en kompis... 
  • Aleta
    nobm skrev 2011-10-17 15:49:57 följande:
    Detta handlar förmodligen mest om vilket umgänge ni har, vårat skulle säkert tycka det vore konstigt...sånn är dom     ....mat och vin hör ju helt ihop nu för tiden.
    Ibland undrar jag varför man har festen på kvällen om man inte ska typ "festa loss"....nästan trevligare att ha sittningen på eftermiddagen och sluta tillställningen när maten och talen är klara. 
    Kan man inte ha dans om man inte dricker alkohol?
  • Chicita
    Aleta skrev 2011-10-17 23:52:22 följande:
    Kan man inte ha dans om man inte dricker alkohol?
    Jag dansar aldrig nykter någonstans
    aldrig inte en chans
    att jag dansar nykter
    kallat´t undanflykter
    om du vill
    Utan minsta promill
    står jag still

Flört
  • Aleta
    Chicita skrev 2011-10-17 23:53:42 följande:
    aldrig inte en chans
    att jag dansar nykter
    kallat´t undanflykter
    om du vill
    Utan minsta promill
    står jag still

Flört
    Jamen dåså! Då var det utrett!
  • knyttan
    Chicita skrev 2011-10-17 23:53:42 följande:
    aldrig inte en chans
    att jag dansar nykter
    kallat´t undanflykter
    om du vill
    Utan minsta promill
    står jag still

Flört
    Som den gamla latinist jag är kan jag inte låta bli att utbrista:
    Nemo saltat sorbius, nisi infanus est! (Ingen dansar nykter, såtillvida han inte är galen)
    Redan de gamla romarna... och så vidare.
    Skål
  • Chicita
    knyttan skrev 2011-10-19 22:29:46 följande:
    Som den gamla latinist jag är kan jag inte låta bli att utbrista:
    Nemo saltat sorbius, nisi infanus est! (Ingen dansar nykter, såtillvida han inte är galen)
    Redan de gamla romarna... och så vidare.
    Skål
    Då får jag väl kontra med mitt favorit uttryck / citat då Flört

Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  • knyttan
    Chicita skrev 2011-10-19 22:34:50 följande:

Det måste väl vara den enda anledningen till att studera ett utdött språk, eller? 
    /Besservissern {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Nikkita
    Chicita skrev 2011-10-19 22:34:50 följande:

För oss okunniga.... Vad betyder detta citat?  Nyfiken ju Flört
  • Nikkita

Och för att svara på TS fråga: 
    Det är absolut okej att gästerna betalar för ett vinpaket till maten Glad Speciellt då ni bjuder på all mat & själv inte dricker alkohol. Tycker att Chicitas formulering var super.

• Chicita
    Rebekka 2012 skrev 2011-10-20 02:45:31 följande:
    För oss okunniga.... Vad betyder detta citat?  Nyfiken ju Flört
    Allt som sägs på latin låter djupsinnigt Flört
    knyttan skrev 2011-10-19 22:53:18 följande:
    Det måste väl vara den enda anledningen till att studera ett utdött språk, eller? 
    /Besservissern {#emotions_dlg.djavulsk}
    Hehe... precis... 
    Även om jag inte studerat latin så är jag lite intresserad av det språket ändå.
  • Thinkerbelle

Hmmm, personlig hadde jeg nok ikke invitert til bryllup og tilbudt gjestene å kjøpe vinpaket.. Da hadde jeg heller holdt hele bryllupet alkoholfritt:) alternativt hadde jeg hatt et mindre bryllup og betalt alkohol istedet, men siden brudeparet ikke drikker selv så forstår jeg at det kanskje ikke er et alternativ.

Svar på tråden Är det OK att låta gästerna betala ALL eventuell alkohol?