• jenniejummie

Vickning?!

vi funderar på vickning... 
    Har ni ngt förslag på ngt  som man kan förbereda?

Vi kommer bara på ett förslag...korv m bröd. Tråkigt?

• Svar på tråden Vickning?!
  • izredam
    Marylojs skrev 2011-10-16 19:01:50 följande:
    Vi har tänkt oss nachotallrik eftersom det är lite av ett småinternt skämt. Min sambo tjatade länge om tacotema på bröllopet (något många av gästerna känner till), förmodligen för att exkludera sig själv ur planeringsgruppen- Alltså ska han få sitt tacotema, när vickningen serveras blir det mexikansk musik i högtalarna och kanske någon banjo och sombrero plockas fram.
    Åh, vi har också skämtat om att ha tacotema (för att våra vänner har fått för sig att vi äter tacos typ jämt xD) - men folk verkade så skeptiska til tacos i finkläder. Typ "Ska du äta tacos i BRUDKLÄNNING". Men er idé lät jätterolig, kanske snor den sen ;)
  • ewaulrica

haha! vi ska också ha korv med bröd! vi gifter oss när det är kallt så vi ska dra igång grillen framåt småtimmarna, supergott när alla är lite småhungriga! :)

• Mahy

Vi funderar på att ha små trekantssmörgåsar med säg, ägg och krasse, ost o skinka, enkla saker :) Sedan frukt och en ostbricka :) Sedan kommer vi nog ha en liten snack buffe hela kvällen, med chips och godis :)

• durrasflikka

Har blivit av med hela min favoritlista med olika inlägg här så får fixa ny igen så nu puffas många gamla inlägg upp av mig..

• Cattis77

Vi kör kokt  korv med bröd med olika tillbehör så som räkröra, bostongurka, rostad lök etc....vi äter middagen relativt sent (kl. 18.30), så korven åker fram vid midnatt. Tror inte våra gäster kommer vara särskilt hungriga efter maten och godisbord, men en och annan korv kan säkert slinka ner ändå :)

• hellgren

Vickning, vad menas med det? Ser att det handlar om mat i alla fall ;)

• helsingebrud

vi kommer ha janzons frestelse och pizzabullar

• AndroSid
    hellgren skrev 2011-12-03 19:51:52 följande:
    Vickning, vad menas med det? Ser att det handlar om mat i alla fall ;)
    sv.wikipedia.org/wiki/Vickning

Jag citerar:

"Vickning kallas en måltid som äts framåt småtimmarna eller natten. Janssons frestelse eller pytt i panna var förr vanliga rätter. Vickning bjöds förr som avskedsmåltid då gästerna ofta hade lång väg att färdas hem och är en sedvänja som innebär att man ofta bjuder sina gäster godnatt med ett mål mat."
  • Chicita

Vi tog fram tårtan igen lite senare eftersom det blev så mycket över av den, och så hade pappas sambo bakat bullar och kocken på "mitt" hotell hade bakat 5 sorters småkakor. Men alla var så mätta så att ingen orkade mer än kanske en kaka på sin höjd.

Om man inte vill ha korv med bröd men ändå något enklare att förbereda så är tunnbrödsrullar (fast uppskurna i mumsbitsstora bitar) rätt bra.

Jag brukar göra tre alternativ. Grunden är vispad creme fraishe smaksatt med salt och peppar. Det är viktigt att man vispar den, annars får man inte rätt konsistens och smaken blir inte heller riktigt lika.

Nr 1:
    Blanda i tonfisk i den vispade cremefraishen och bred på tunnbrödet, rulla ihop, linda in i gladpack och lägg i kylen. Om man vill så kan man pressa ner lite vitlök också i röran...

Nr 2:
    Hacka upp rökt skinka fint, blanda i det i creme fraishen och tillsätt fransk senap efter tycke och smak. Packetera som ovanstående alternativ

Nr 3:
    Riv pepparrot och blanda i cremefraishen. Bred på tunnbrödet, lägg på rökt lax och rulla ihop och packa som ovan.

• soffia

Japp vi kommer oxå ha korv med bröd Oslagbart framåt småtimmarna !

Svar på tråden Vickning?!