• joråsåatt

Vi som letar diamant

Hej!

Vad sägs om att ha en gemensam tråd för alla oss som letar efter en lös diamant? Vare sig det är på nätet eller direkt i butik, USA eller Sverige :)

Själv tycker jag att det är svårt att få någon överblick över vad som finns där ute, hittar nya butiker varje dag känns det som. Och precis när jag tror att jag bestämt mig, så dyker något annat upp...

Men om vi hjälps åt att samla info och adresser till butiker/webshoppar här så kanske det blir lite enklare?

Jag börjar med att göra en lista själv med ställen jag har kollat på.

Webshoppar:

diamantia.com
    bluenile.co.uk
    jamesallen.com
    kaplans.se
    Sefina.se
    Lauritz.se

Har varit i kontakt med Anders (sweetrocks) genom e-post, men inte tittat på några stenar.

Så dela med dig nu av adresser och erfarenheter!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-18 09:08

Uppdaterar med fler webshoppar:

whiteflash.com
    briangavindiamonds.com
    77diamonds.com
    fancydiamonds.net
    goodoldgold.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-18 09:12
    Glömde skriva med riddeborg.se som jag också har kikat på.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 19:27
    Och nu också:

pantbanken.se

• Svar på tråden Vi som letar diamant
  • Lillenojag

Jag väntar på stenar från Diamantia.com. Ska ha totalt 6 st á 0.05 ct i min förlovningsring och om jag blir nöjd med de små, kommer jag även köpa en till min vigselring (Jarl Sandins "Sweetheart") som annars ligger på dubbla priset i butiken! Längtar! Skrattande

• joråsåatt
    chabar skrev 2011-10-22 17:10:46 följande:
    Jag köpte den på pantbanken, så tyvärr vet jag inte exakt vad det är för kvalitet på stenarna :/

Oj! Det lät som en fin ring, i vitguld eller gult guld? Synd att jag missade, jag hänger ju jämt på lauritz nu :P
    Ringen jag redan köpt har 12 st 0,02 ct briljanter och en mittensten på ca 0,35 ct. Vet inte vilken kvalitet stenarna har tyvärr :P

Men det lutar lite mot att jag köper en helt ny ring, trots att den jag redan har nu är jättefin. Den är för stor för att bara förminska och måste alltså göras om oavsett. Den kostade 2500 och jag räknar lite kallt med att kunna få loss en ny ring via Lauritz.com för 5000- 8000 sek. Antagligen så lär det bli minst lika dyrt att frminska och göra om ringen som en ny ring skulle kosta..
    såg denna idag, med en auktion som slutar ca kl.15 idag
    www.lauritz.com/Item/Item.aspx&ItemId=2394082&ReturnUrl=http%3a%2f%2fwww.lauritz.com%2fItemList%2fItemList.aspx%3fLanguageId%3d3%26DC%3d1%26CPIn%3d0%26ISz%3d0%26PSz%3d30%26PSzG%3d90%26SO%3d3%26ST%3d0%26TTyp%3d0%26TVal%3d0%26FLId%3d3%26FCId%3d2%26FText%3dbril%26LLan%3dFalse%26New%3d0%232394082EndTagRU

Kanske kan vara något?
  • joråsåatt

ok, så kunde man inte länka visst... men den har varunr 2394082så kan du nog söka på den där.

• joråsåatt
    Lillenojag skrev 2011-10-22 20:48:05 följande:
    Jag väntar på stenar från Diamantia.com. Ska ha totalt 6 st á 0.05 ct i min förlovningsring och om jag blir nöjd med de små, kommer jag även köpa en till min vigselring (Jarl Sandins "Sweetheart") som annars ligger på dubbla priset i butiken! Längtar! Skrattande
    Vad roligt! Hoppas de kommer snart :) Visa gärna en bild på färdigt resultat sen :)
  • joråsåatt

ok, sista tipset nu då, varunr 2394078 också på lauritz.com, var jättefin. Men jag har ju redan min ring och sten, så tänkte bara om det var någon annan som letade :)

• chabar
    joråsåatt skrev 2011-10-24 09:27:02 följande:
    ok, sista tipset nu då, varunr 2394078 också på lauritz.com, var jättefin. Men jag har ju redan min ring och sten, så tänkte bara om det var någon annan som letade :)
    Jag har den där på en bevakningslita. Dom släpper ju ofta ringar i den där modellen eller liknande, och det är en sån jag vill ha så jag har dom på bevakningar :D Som en Schalins himla, fast blingigare :D

Ska bli spännande att höra om hur era ringar sett ut när det kommit, ni får gärna lägga upp bilder på slutresultaten!
  • joråsåatt

Tänkte bara meddela att jag ligger i en liten tvist med lauritz.com då diamanten jag köpte hade två hål borrat rakt igenom. Det syntes inte när diamanten satt i ringen, men när min guldsmed tog bort den så upptäkte hon dom. Jag har haft mailkontakt ang. en reklamation, men de verkar vilja stopps huvudet i sanden! Menar att eftersom diamanten är borttagen så är det inte giltigt.

Har dock varit i kontakt med EEC (konsumenträtt i Europa) och de ska se om de kan hjälpa mig. Känns lite suspekt, hoppas att jag bara haft otur... Har inte hört något dåligt om Lauritz.com annars, så det hela verkar lite konstigt.

Dessutom är det vigsel om tre veckor, så känner att jag har lite smått panik nu!!

• Aleta
    joråsåatt skrev 2011-11-07 10:46:42 följande:
    Tänkte bara meddela att jag ligger i en liten tvist med lauritz.com då diamanten jag köpte hade två hål borrat rakt igenom. Det syntes inte när diamanten satt i ringen, men när min guldsmed tog bort den så upptäkte hon dom. Jag har haft mailkontakt ang. en reklamation, men de verkar vilja stopps huvudet i sanden! Menar att eftersom diamanten är borttagen så är det inte giltigt.

Har dock varit i kontakt med EEC (konsumenträtt i Europa) och de ska se om de kan hjälpa mig. Känns lite suspekt, hoppas att jag bara haft otur... Har inte hört något dåligt om Lauritz.com annars, så det hela verkar lite konstigt.

Dessutom är det vigsel om tre veckor, så känner att jag har lite smått panik nu!!
    Oj!
    Vilken otur, hoppas att det reder ut sig! 
  • chabar
    joråsåatt skrev 2011-11-07 10:46:42 följande:

Usch, det lät ju jättejobbigt :-/
    Hoppas det reder sig, och tack för att du postar vidare infon!
  • joråsåatt

Hej! Tänkte uppdatera lite ang. diamantköp :) TILLSLUT så fick jag igenom min reklamation hos Lauritz.com, men det ligger sjukt mycket jobb från min sida bakom. Jag gillade inte alls deras bemötande, de försökte med fula trick och hoppades nog att jag skulle tröttna. Men det var verkligen två HÅL i min diamant. Min guldsmed hade aldrig sett ngt liknande.

Jag fick ju lite bråttom, men hittade en jättefin 0,59 ct briljant på pantbanken.se och tog mig till den fysiska butiken för att kolla in den. Passade mig perfekt och jag slog till. Ringen hann precis bli färdig två dagar innan vigseln. Ringen blev jättefin (men jag ska nog göra om den lite ändå... Jag blir ju liksom aldrig nöjd :/ ).

Så då vet ni hur det gick :)

• Aleta
    joråsåatt skrev 2012-01-05 19:26:36 följande:
    Hej! Tänkte uppdatera lite ang. diamantköp :) TILLSLUT så fick jag igenom min reklamation hos Lauritz.com, men det ligger sjukt mycket jobb från min sida bakom. Jag gillade inte alls deras bemötande, de försökte med fula trick och hoppades nog att jag skulle tröttna. Men det var verkligen två HÅL i min diamant. Min guldsmed hade aldrig sett ngt liknande.

Jag fick ju lite bråttom, men hittade en jättefin 0,59 ct briljant på pantbanken.se och tog mig till den fysiska butiken för att kolla in den. Passade mig perfekt och jag slog till. Ringen hann precis bli färdig två dagar innan vigseln. Ringen blev jättefin (men jag ska nog göra om den lite ändå... Jag blir ju liksom aldrig nöjd :/ ).

Så då vet ni hur det gick :)
    Bra att du stod på dig!

Och grattis!  
Svar på tråden Vi som letar diamant