Anonym skrev 2011-10-18 11:12:58 följande:
Vi ska gifta oss den 11/11/11 borgerligt.
Jag har 4 barn sen tidigare och min man ett barn.
Jag hade köpt en bostadsrätt precis innan vi träffades för 400 000:- (Har 58 000 i lån) Jag har ca 100 000 på banken och en bil för 120´ (utan lån)
Medans min man har lån sen förut på ca 90 000:-
Vill att vi delar på allt, MEN om han skulle lämna mig vill jag ju inte "lösa ut" honom.
Behöver vi söka upp en jurist och skriva nåt??
Jag är själv juriststudent i slutet av min utbildning och om du vill vara säker pa att fa behalla din egendom är det viktigt att skriva ett äktenskapsförord.
Om inte annat sa kan ni lata skriva ett äktenskapsförord och sedan när du känner att det inte finns nagot behov för det längre, sa kan ni göra er av med det. Man kanske även kan göra att det bara skall gälla en viss tid (är dock inte säker pa detta).
Jag tycker att du skall börja med att prata med din blivande man (om du inte redan har gjort det) angaende dina känslor och tankar för det är inte sa uppskattat att bli "överraskad" av ett äktenskapsförord eftersom manga människor associerar detta med nagot negativt. Personligen tycker jag inte alls att det är negativt att ha det i ett äktenskap, 50% av alla äktenskap slutar idag i skilsmässa.
Prata med din blivande och när ni är överens sa kontraktar du en familjerättsjurist i din hemstad.